رئیسی با به کار بردن عبارت مهندسی در انتخابات رسما از خطوط قرمز عبور کرد پایان نجابت؟!

همدلی| ابراهیم رئیسی با به کار بردن عبارت انتخابات مهندسی شده رسما از خطوط قرمز عبور کرد. رئیسی در حالی با فراغ‌بال این عبارت را بر زبان می‌آورد که رسانه‌ها هم برای انعکاس سخنان او با چالش خطوط قرمز روبه‌رو می‌شوند. جالب اینجاست رئیسی همین پنج ماه پیش به تردید در سلامت انتخابات تاخته بود و آغازگر «فتنه» را کسانی دانسته بود که در انتخابات سال 88 نامشان از صندوق‌های رای بیرون نیامد. رئیسی حالا عینا عبارتی را به کار می‌برد که میرحسین موسوی و مهدی کروبی از آن استفاده کردند و سرنوشت‌شان حصر خانگی شد. رهبر انقلاب بعد از انتخابات خبرگان 94، رفتار محصورین در انتخابات88 را نانجیبانه توصیف کرده بودند. با اشاره به همین تعبیر بود که رسانه های حامی رئیسی برخورد او با نتیجه انتخابات را «نجیبانه» توصیف کردند؛ نجابتی که به نظر می رسد با ادعاهای اخیر رئیسی، بعضی چهره ها و رسانه های هوادار او به پایان رسیده باشد.
فرافکنی در انتخابات
ابراهیم رئیسی به چه سرنوشت سیاسی دچار می‌شود؟ این سوال در 10روز گذشته به یکی از مباحث اصلی فضای سیاسی جامعه تبدیل شده است. او در این 10روز فعلا تاکتیک فرافکنی را پیش گرفته است. او ابتدا از تبریک به رئیس جمهور منتخب طفره رفت و سپس مدعی تخلف در انتخابات شد. ستاد رئیسی با ادعای تخلف در انتخابات به شورای نگهبان شکایت کرده است، که البته حق طبیعی اوست. اما حامیان رئیسی در روزهای گذشته فقط بحث تخلف در انتخابات را مطرح نکردند. فرافکنی دیگر حامیان او به میان کشیدن کیفیت رای مردم و ارزش‌گذاری بر آرای رئیسی بود. بعضی از حامیان نامزد اصول‌گرای انتخابات در این 10روز متن قانون را نادیده گرفتند و گفتند علت شکست رئیسی این است که فرصت او برای تبلیغ خودش کمتر از روحانی بود.
با این نگاه حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادعایی گفته: آرای واقعی تولیت آستان قدس در انتخابات 30میلیون است. آیت‌الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز هم بحث رای حلال در انتخابات را مطرح کرد که به مذاق بسیاری از اصول‌گرایان هم خوش نیامد. اما داستان فرافکنی‌های انتخاباتی هنوز پایان ندارد. با اینکه قرار است نتیجه بررسی‌های شورای نگهبان درباره ادعای رئیسی امروز اعلام شود، رئیسی دست به کار شده و از مهندسی در انتخابات سخن گفته است. این در حالی است که حامیان رئیسی اذعان کرده اند که تخلفات در نتیجه نهایی انتخابات تاثیری نخواهد داشت. به عبارت دیگر آنها اعتراف می‌کنند حسن روحانی در نهایت رئیس جمهور دوازدهم می‌ماند.


رئیسی 96: انتخابات مهندسی شده بود
رئیسی یکشنبه شب هم در جمع حامیان خود، از واژگان تندتری استفاده کرد و مدعی مهندسی در انتخابات شد. او گفته: مردم به جرم اینکه می‌خواستند به کاندیدای رقیب دولت رای دهند باید ساعت‌ها پشت در صندوق‌ها معطل ماندند. این فقط یک‌جا نبود و موارد بسیاری از سراسر کشور هم به ما و هم به شورای نگهبان و بخش‌های دیگر اعلام شده است.
او گفته: در این دوره دولت حامی یک کاندیدا بود و در برابر کاندیدای دیگر موضع‌گیری می‌کرد. اتفاقات این دوره بدیع بود، بیش از 5ماه است که آنتن تلویزیون صبغه تبلیغات انتخاباتی داشت و این رقابتی نابرابر را ایجاد می‌کند.
رئیسی گفت: اتفاقات این دوره اتفاقات بی‌سابقه‌ای بود؛ تمام امکانات کشور و وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها و بهداری‌ها و ... ستاد انتخاباتی کاندیدای دولت شد. این در حالی است که بنده 20فروردین از مشهد و آستان رفتم و در هیچ یک از برنامه‌های آستان شرکت نکردم. ده‌ها روزنامه زنجیره‌ای برای دولت کار و مدام به رقیب تهمت زدند در حالی که روزنامه قدس آستان ازهر گونه فعالیت انتخاباتی بر حذر شد.
رئیسی بیان کرد: از چناران و اهواز و خرم‌آباد مستنداتی فرستاده‌اند و بیش از 200فیلم خود مردم فرستادند و قریب به دو هزار صندوق را مردم گفته‌اند اشکال دارد و آقایان گفته‌اند سریع رسیدگی شده است. وی ادامه داد: مردم 30 انتخابات شرکت کرده‌اند و سر صندوق بودن را بلد هستند و چیز تازه‌ای نیست، مردم خودشان سر صندوق‌ها بوده‌اند، ما قانون‌مدار هستیم و نیروهای انقلابی برخلاف فتنه‌گران پایبند به قانون هستند اما تخلفات در این رابطه بی‌سابقه است.
رئیسی ادامه داد: به دوستان عرض کردم و خودشان هم می‌دانند ما پایبند به انقلاب هستیم و کار را از مسیر قانون دنبال می‌کنیم اما اگر مردم احساس کنند این تخلفات مهندسی شده و سازمان‌دهی شده بررسی نشود اعتماد مردم آسیب می‌بیند و این آسیب دیدن خسارت بزرگی برای کشور است.
رئیسی 95: فتنه از ناحیه کسانی که رای نیاوردند شروع شد
عبارتی که این نامزد اصول‌گرا به کار برده را اهالی مطبوعات جزء خطوط قرمز خود می‌دانند. با این حال آنچه بیشتر توجه را به رئیسی جلب می‌کند، مواضع قبلی اوست؛ نه مواضع 5 یا 10سال گذشته بلکه همین پنج ماه پیش. کافی است جمله «فتنه از ناحیه کسانی که رای نیاوردند شروع شد.» را جستجو کنید تا مواضع رئیس آستان قدس در 9دی‌ماه 95 پیش‌روی‌تان قرار بگیرد. رئیس آستان قدس آن روز سخنران مراسم 9دی بود؛ روزی که اصول‌گرایان آن را به نام خود می‌دانند و از آن تعابیری مثل روز بصیرت دارند.
رییسی آن روز حوادث پس از انتخابات سال88 را توطئه دشمن خواند. او گفته بود: بعد از انتخابات۸۸، ۴۰میلیون رای به صندوق ریخته شد و در همان دوران بعد از جنگ۲۱ روزه و ۳۳روزه پیروزی بزرگی برای برادران مجاهد ما به دست آمده بود. نقطه ارزشمندی از عزت، مردمداری، دموکراسی، وضعیت داخلی و بین‌المللی برای ایران ایجاد شده بود. بعد از انتخابات ۸۸دشمن توطئه کرد تا این شیرینی را در کام ملت تلخ کند. قابل ذکر است که همواره این قبیل از توطئه‌ها به دست دشمن انجام می‌شده اما این بار تفاوت‌هایی داشته است.
او تصریح کرد: این بار فتنه از ناحیه کسانی که رای نیاوردند شروع شد. آنها موضع تقلب در انتخابات را اعلام کردند. مسئله تقلب در انتخابات برای ایجاد تردید در دل مردم و کسانی که ۳۰سال به سلامت امور در کشور، به مسئولان اعتماد داشتند کلید زده شد. رهبری اولین جلسه را با کاندیداهایی که اعلام تقلب کردند تشکیل دادند و گفتند آیا سندی دارید؟ آنها هیچ مدرکی نداشتند. احتیاطا زمان بررسی تمدید شد تا شورای نگهبان صندوق‌های مورد ادعا را بازنگری کند، باز هم نه سندی ارائه و نه دیده شد.
سرانجام رئیسی: رهبری یا پایان نجابت؟
رئیسی که دی ماه گذشته با حرارت معترضان به انتخابات88 را به خاطر نپذیرفتن سلامت انتخابات تخطئه می‌کرد، حالا از عبارتی استفاده می‌کند که پیش‌تر از زبان آنها جاری شده است. ادعاهای امروز رئیسی همچنین برخلاف سخنان رهبر انقلاب است که همه ادوار انتخابات جمهوری اسلامی را سالم دانسته‌اند. رهبری بعد از انتخابات هفتم اسفند با اشاره به رای نیاوردن افرادی مثل آیات یزدی و مصباح در مجلس خبرگان گفتند: برخلاف رفتار نانجیبانه کسانی که در سال 88 رای نیاوردند و با به‌راه انداختن فتنه برای کشور هزینه به‌وجود آوردند و دشمن را به طمع انداختند، در این انتخابات کسانی که رای نیاوردند، به پیروز انتخابات تبریک گفتند که این موضوع، بسیار با عظمت و با ارزش است.
سایر اخبار این روزنامه
در پی اعتراض جمعی از سپرده‌گذاران موسسات مالی کاسپین در گفت وگوی همدلی با کامران ندری « اقتصاددان» مطرح شد اختلاف سازمان نظام پزشکی و خانواده کارگردان معروف بر سر علت فوت بازگشت «مرگ کیارستمی» به سر خط خبرها نامه مهم سیدحسن خمینی به روحانی برکناری رئیس دانشگاه آزاد قانونی نیست حمید تقوی‌فر دولت دوازدهم؛ تقابل و تعامل نان و آزادی چالش شورای سیاست‌گذاری اصلاحات لزوم وزارت زنان بر آموزش و پرورش مواضع تند علیه اعراب، شکاف آنها را به اجماع تبدیل می‌کند رویکرد جدید قطر؛‌ فرصتی برای دیپلماسی ایران ‌اقدامات مثبت دولت در جذب سرمایه گذاری تاثیر توسعه خوزستان بر توسعه کشور رئیسی با به کار بردن عبارت مهندسی در انتخابات رسما از خطوط قرمز عبور کرد پایان نجابت؟! روایت سخنگوی فراکسیون امید از علت مخالفت با نائب رئیسی مجلس مصائب یک دیدار برای مطهری هشدار شدید اللحن رئیس قوه قضاییه: بساط «رفع حصر» را جمع نکنید، ما جمع می‌کنیم رحمت یا زحمت؟! شورای جدید وچند یادآوری بوی تند سوم تیر می‌آید؟