شورای جدید وچند یادآوری

دکتر علی دشتی‪-‬ اگر بگوییم که اولین و مهم‌ترین وظیفه شورای شهر انتخاب شهردار است، حرف درستی است؛ از لحاظ قانونی شورای شهر تکلیف دارد که بلافاصله پس از تشکیل نسبت به انتخاب فردی ذیصلاح به سمت شهردار اقدام کند. ماده ۷۱ قانون شورا مقرر می‌دارد؛ «وظایف شورای اسلامی شهر به شرح زیر است:۱-انتخاب شهردار برای مدت چهار سال. تبصره ۱ - شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام کند. تبصره ۲- شهردار نمی‌تواند همزمان‌ عضو هیچ‌یک‌ از شوراهای‌ اسلامی‌ شهر و روستای‌ کشور باشد...»
از سوی دیگر شورای شهر جدید باید بداند که شهردار تهران که در دوره چهارم این سمت را بر عهده داشت صرفا تا پایان این دوره مسئولیت دارد و حتی یک روز حضور او در شهرداری دوره پنجم غیر قانونی است.(این موضوع در قانون استفساریه ماده ۷۱ قانون شوراها به صراحت آمده است.) بنا به این تکلیف قانونی شورای شهر در همان جلسه اول باید تکلیف شهردار یا سرپرست شهرداری را روشن کند و اگر کسی را به عنوان شهردار انتخاب نکرد موظف است بنا به تکلیف تبصره ماده ۷۳ قانون شورا با انتخاب سرپرست شهرداری از تعطیل شدن امور شهرداری جلوگیری کند. بر این اساس تبصره ماده ۷۳ قانون مذکور مقرر می‌کند:«در فاصله... خاتمه خدمت شهردار تا انتخاب فردی جدید برای سمت شهرداری یکی از کارکنان شهرداری به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب می‌شود.» لذا بدیهی است که اگر بنا به هر دلیلی شورا با شروع دوره جدید نسبت به انتخاب شهردار اقدام نکند لزوما باید فردی را با مشخصات مذکور به سمت سرپرست انتخاب کند.
یکی از اعضای شورای پنجم و لیست امید شورای شهر گفته است که عجله‌ای برای انتخاب شهردار نیست و تکلیف قانونی در این خصوص وجود ندارد. تکلیف قانونی که در بالا ذکر شده و در خصوص ضرورت تعجیل در انتخاب شهردار هم باید گفت که چهار سال عمر دوره شورای پنجم هم به مانند برق و باد می‌گذرد. شورای دوره پنجم با انبوهی از مسایل مبهم و پیچیده روبه‌روست که به واسطه انتخابات زودهنگام شورا و وجود فرصت بیش از سه ماه تا شروع به کار این امکان را به اعضای جدید می‌دهد تا در خصوص این موارد بررسی لازم را داشته باشند و یکی از این مسایل هم موضوع مهم انتخاب شهردار است.
اگر شورای پنجم با وجود سه ماه وقت و اینکه همگی با یک مرام و مشی سیاسی انتخاب شده‌اند و به عبارتی هماهنگی که انتظار می‌رود در بین ایشان وجود داشته باشد، موفق به توافق روی گزینه اصلی و نهایی در روز اول تشکیل و شروع به کار شورا و بعد از انتخاب اعضای هیات رئیسه شورا نشوند باید گفت در اولین و مهم‌ترین آزمون خود باید پاسخگوی اعتماد مردم آگاه تهران باشند.


البته اگر ادعای ایشان درست باشد و شناخت کاملی از اوضاع مدیریت شهری تهران توسط ایشان وجود نداشته باشد و به فرصت کسب آگاهی بیش از این سه ماه نیاز باشد، باید به تهیه‌کنندگان لیست امید در تهران ایراد گرفت که چرا با وجود افراد آگاه که شناخت کافی از اوضاع و احوال شهرداری دارند، لیستی بسته‌اند که برخی اعضای آن برای آگاهی از اوضاع شهر و شهرداری تهران نیاز به فرصتی بیش از سه ماه دارند.
به هر حال امید است شورای دوره پنجم تهران که حاصل خون دل‌خوردن انسان‌های آگاه و وارسته زیادی است و مدیون آگاهی مردم تهران، ری و تجریش است، وظیفه اول خود را انتخاب شهرداری پاکدست، مدیر، مدبر، آگاه، و زیرک بداند تا با کمک شورا و شهرداری هم به اصلاح فرایندهای اداره شهر بپردازند و هم اوضاع نابسامان شهرمان را سامان دهند.
نکته دیگر آنکه مطالبه شفافیت یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم تهران است که حاصل چندین سال نامحرم بودن ایشان در امور مدیریت شهری است. انتظار آن است که اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار و شاخص‌های مد نظر شفافیت را سرلوحه کار خود قرار دهند. از انتخاب و تصمیم‌گیری محفلی و غیرشفاف بپرهیزند و تصمیم خود را به نوعی اتخاذ کنند که همسو با افکار عمومی مردم شهر باشد.
سایر اخبار این روزنامه
در پی اعتراض جمعی از سپرده‌گذاران موسسات مالی کاسپین در گفت وگوی همدلی با کامران ندری « اقتصاددان» مطرح شد اختلاف سازمان نظام پزشکی و خانواده کارگردان معروف بر سر علت فوت بازگشت «مرگ کیارستمی» به سر خط خبرها نامه مهم سیدحسن خمینی به روحانی برکناری رئیس دانشگاه آزاد قانونی نیست حمید تقوی‌فر دولت دوازدهم؛ تقابل و تعامل نان و آزادی چالش شورای سیاست‌گذاری اصلاحات لزوم وزارت زنان بر آموزش و پرورش مواضع تند علیه اعراب، شکاف آنها را به اجماع تبدیل می‌کند رویکرد جدید قطر؛‌ فرصتی برای دیپلماسی ایران ‌اقدامات مثبت دولت در جذب سرمایه گذاری تاثیر توسعه خوزستان بر توسعه کشور رئیسی با به کار بردن عبارت مهندسی در انتخابات رسما از خطوط قرمز عبور کرد پایان نجابت؟! روایت سخنگوی فراکسیون امید از علت مخالفت با نائب رئیسی مجلس مصائب یک دیدار برای مطهری هشدار شدید اللحن رئیس قوه قضاییه: بساط «رفع حصر» را جمع نکنید، ما جمع می‌کنیم رحمت یا زحمت؟! شورای جدید وچند یادآوری بوی تند سوم تیر می‌آید؟