«چین» و «روسیه» نفس برجام را بریده‌اند

آرمان امروز، گروه ديپلماسي: بر اساس گفته‌ها و واکنش‌هاي مقام‌هاي ايران و کشورهاي غربي در مورد برجام نمي‌توان به نتيجه قاطعي در اين زمينه دست پيدا کرد. از سويي گفته مي‌شود که به‌دليل آنکه ايران به آنچه احياي برجام گفته مي‌شود بسيار نيازمند است تا با اتکا بر آن بتواند مشکلات و چالش‌هاي اقتصادي و وضعيت بين‌المللي خود را تغيير دهد، البته به‌نظر مي‌رسد که اتحاديه اروپا هم با بازگشت به برجام موافق است حتي مسئول سياست خارجي اين اتحاديه معتقد است که بايد تحريم‌ها را از توافق هسته‌اي جدا کنيم، يعني همان خواسته‌اي که ايران از طرف‌هاي غربي دارد. اما به‌نظر کارشنکي‌هاي برخي از کشورهاي شرقي که اتفاقا در برجام هم حضور دارند، تمايلي به احياي برجام ندارند و به همين دليل اين توافق‌نامه در کماي طولاني قرار گرفته است. برجام براي غربي‌ها از اين نظر اهميت دارد که بر اساس گفته‌هاي آنها اين تنها راه براي محدود کردن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران است. برجام در سال 2015 به امضاي ايران و گروه 1+5 رسيد ولي در سال 2018 دونالد ترامپ، رييس جمهور وقت آمريکا از اين توافق نامه خارج شد.
بورل: برجام در راستاي منافع خودمان است
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام کرد که احياي توافق هسته‌اي با ايران در راستاي منافع اين اتحاديه است. «جوزپ بورل»، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در جديدترين اظهارات خود در رابطه با برجام گفت: توافق هسته‌اي با ايران در جهت منافع خودمان است. ما بايد تحريم‌ها را از توافق هسته‌اي جدا کنيم و تا جاي ممکن به تعامل بپردازيم. برجام در وضعيت دشواري قرار دارد اما گزينه بهتري نداريم. در شرايط کنوني برجام در وضعيت دشواري قرار دارد اما به نظرم گزينه بهتري نداريم که اطمينان حاصل کند ايران سلاح هسته‌اي توليد نخواهد کرد. امروز وزرا را در جريان آخرين وضعيت توافق هسته‌اي قرار دادم.
اسلامي: تحريمها لغو شود به تعهدات برجامي برميگرديم


اين ادعاي بورل در حالي است که روز شنبه هفته جاري محمد اسلامي، رئيس سازمان انرژي اتمي با تاکيد بر اينکه اگر تحريم‌ها را لغو کنند ما نيز به تعهدات در قالب برجام برمي گرديم. او با اشاره به بهانه جويي‌هاي طرف مقابل برجام افزود: با امضاي برجام قرار بود ادعاهاي بي‌پايه و اساس غربي‌ها درباره فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي ايران پايان يابد، اما اين‌طور نشد. وي درباره قطعنامه جديد شوراي حکام مبني بر همکاري نکردن ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: نظارت آژانس در همه سايت‌هاي ما بر اساس ضوابط بين المللي، برقرار است و خود آژانس نيز 16 بار در گزارش‌هاي رسمي تأکيد و تأييد کرده است که انحرافي در فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران مشاهده نکرده است. اين همان متن‌هايي است که صهيونيست‌ها مي‌نويسند و وجاهت سازمان‌هاي بين المللي با نفوذ لابي‌هاي صهيونيست، بي اعتبار مي‌شود که اين نيز از نوبرانه‌هاي محيط سياسي و امنيت بين الملل است.
رابرت مالي: تهران به ساخت بمب اتم نزديک است
رابرت مالي، نماينده کاخ سفيد در امور ايران در گفتگو با فارين پاليسي مدعي شد ايران منزوي‌تر از هميشه بوده و دليل آن اين است که ما با همکاري بسياري از کشورهاي ديگر تلاش کرده‌ايم اطمينان حاصل کنيم حقيقت چيزي که در داخل ايران اتفاق مي‌افتد پيش چشم همه عيان است. تهران بسيار نزديک به داشتن مواد شکافت پذير کافي براي ساخت بمب است.
 اين امر زمان مي‌برد، با اين حال نزديک بودن آنها به داشتن مواد هسته‌اي کافي نگران کننده است. رئيس جمهور آمريکا اعلام کرده که به‌عنوان آخرين راه حل، با گزينه نظامي موافقت خواهد کرد. اما ما هنوز به اين مرحله نرسيده‌ايم و هنوز اميد داريم. در ميان خواسته‌هاي چالش‌برانگيز تهران، درخواست اين کشور از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بود تا تحقيقات درباره ذرات اورانيوم در ايران را متوقف کند. اين مقام دولت بايدن مدعي شد که قبل از اينکه ايران درخواست پايان تحقيقات آژانس را مطرح کند نزديک به دستيابي به توافق بوديم. او همچنين گفت که دولت بايدن با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير آتي رژيم صهيونيستي در خصوص اين مساله که ايران نبايد به سلاح اتمي دست پيداکند، هيچ اختلافي ندارد.
«مهدي ذاکريان»، استاد دانشگاه و تحليل‌گر مسائل بين‌الملل در پاسخ به اين سوال که آيا با ادعاي جديد مسئول سياست‌خارجه اتحاديه اروپا مي‌توانيم به آينده احياي برجام اميدوار بود، به‌خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «ابتدا بايد به اين موضوع اشاره کنيم که اتحاديه اروپا در اصول خود به چندجانبه‌گرايي اعتقاد دارد. آنها معتقدند که يکجانبه‌گرايي آمريکا در خصوص ايران مي‌تواند مديريت جهان را با مشکل روبه‌رو کند. آنها بر اين موضوع تاکيد دارند که بايد در توافق‌نامه‌هايي مانند برجام چندجانبه‌گرايي در اولويت قرار بگيرد. همانطوري که آقاي بورل اشاره کرد، برجام تنها راهي است که مي‌تواند فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را محدود کند و در اصلاح در مسير آنچه فعاليت‌هاي صلح آميز خوانده مي‌شود قرار بگيرد.»
اين تحليلگر مسايل بين‌الملل در همين مورد و با تاکيد بر اينکه در زمان کنوني اميدي به احياي برجام وجود ندارد، ادامه مي‌دهد:  «در وضعيت کنوني ايران به‌دليل چالش‌هاي اقتصادي و اعتراضات سريالي که از سوي شهروندان در مورد مشکلات اقتصادي و سياسي مطرح مي‌شود بيش از هر طرف ديگري به آنچه احياي برجام مي‌خوانيم نياز دارد. در ادبيات مسئولان دولتي ايران مي‌توانيم مشاهده کنيم که در يک سال اخير هيچ واکنش تندي به برجام نشان نمي‌دهند، توجه داشته باشيد که بيش از اين برجام را کاغذ پاره مي‌خواندند.
 اين نکته بسيار مهم است که بدانيم اين تنها ايران و اتحاد اروپا نيستند که بايد در مورد احياي برجام تصميم نهايي را بگيرند. از سوي آمريکايي‌ها که ميلي به بازگشت به برجام ديده نمي‌شود و سياسيت‌هاي تحريمي خود را ادامه خواهد داد. طرف‌هاي شرقي برجام که «چين» و «روسيه» هستند از ابتدا با اين توافق‌نامه موافق نبودند. در اين مورد بايد به عکس يادگاري برجامي اشاره‌اي داشته باشيم که در آن جاي خالي «سرگئي لاوروف»، وزير امور خارجه روسيه خود بيان‌گر نظر روسيه در مورد برجام بود.
با واکنش‌هاي اخير مسئولان کشورهاي اروپايي هم به وضوح مشاهد مي‌کنيم که نه‌تنها تمايلي به بازگشت به برجام ندارند، بلکه با تشکيل مثلث «انگلستان»، «فرانسه» و «آلمان» اظهارات تندي در مورد نوع برخورد دولت ايران با معترضان صحبت مي‌کنند. دست دولت ايران براي بازگشت به برجام کاملا باز است ولي اين به‌تنهايي کفايت نمي‌کند زيرا همانطور که اشاره کردم شرقي‌ها هيچ تمايلي ندارند که ايران بار ديگر پاي ميز مذاکره بيايد و بخواهد برجام را احيا کند.»