هدیه ای که زلنسکی از بابانوئل می خواهد

آرمان امروز|رضا پورحسين: تقريبا تصور نمي شد که تهاجم بي رحمانه روسيه به اوکراين تا کريسمس سال آينده ادامه پيدا کند اما اين اتفاق رقم خورد و امروز در يخبندان شرق اروپا همچنان جنگ به صورت پراکنده در بخش هاي شرقي اوکراين ادامه دارد.
در اين ميان رئيس ‌جمهوري اوکراين از روسيه خواسته تا خروج نيروهايش را در زمان کريسمس آغاز کند. خواسته اي که به نظر مي رسد زلنسکي در روزهاي آغاز سال نو ميلادي آرزوي آن را دارد و اميدوار است که بابانوئل آن را براي اوکراين به ارمغان آورد.
رئيس‌جمهوري اوکراين در سخناني ويديويي خطاب به اجلاس سران گروه هفت از روسيه خواست حداقل تلاش کند تا ثابت کند که با نزديک شدن به کريسمس قادر به کنار گذاشتن دشمني است. زلنسکي با بيان اين که اگر روسيه نيروهايش را از اوکراين خارج کند، يک توقف بلندمدت جنگ تضمين مي‌ شود، گفت، اين زماني براي مردم عادي است که به صلح فکر کنند نه از تهاجم هراس داشته باشند.
رئيس‌ جمهوري اوکراين تصريح کرد که پاسخ روسيه به اين درخواست نشان خواهد داد که روس‌ ها دقيقا چه مي ‌خواهند و مشخصا هر آن که جنگ را به اوکراين تحميل کرده، بايد آن را تمام کند.


اين صحبت ها در حالي مطرح مي شود که رئيس جمهوري فرانسه معتقد است که در بلند مدت لازم است براي يافتن مسير صلح در اوکراين مذاکرات با روسيه انجام شود. بر همين اساس کنفرانس حاميان بين‌ المللي اوکراين سه‌شنبه در شهر پاريس آغاز شد و کمک‌ هاي فوري شامل کمک‌ هاي مالي و هم در زمينه تجهيزات را در اختيار اين کشور قرار دهد. به گفته ماکرون، اين کنفرانس در پاسخ به عمليات‌هاي هفته‌هاي اخير روسيه عليه زيرساخت‌هاي غيرنظامي در اوکراين است که هدفشان نابود کردن اميد غيرنظاميان بود.
رئيس جمهوري فرانسه از زمان شروع جنگ در اوکراين حامي اعمال تحريم‌ هاي سخت ‌تر عليه مسکو بوده و ارتباط منظم با رئيس جمهوري اوکراين را حفظ کرده است.
با اين حال ماکرون در ماه‌هاي اخير مورد انتقاد دولت اوکراين و برخي از ديگر کشورهاي اروپايي به خاطر احساس آن ها از اين بابت که از روسيه به اندازه کافي دور نشده، قرار گرفته است. ماکرون يکي از معدود رهبران غربي است که ارتباطش را با ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه در چارچوب يک استراتژي ژئوپليتيکي بلندمدت حفظ کرده است.
او مکررا گفته است، با پوتين هر زمان که لازم باشد با هدف اجتناب از تشديد درگيري گفت و گو خواهد کرد. ماکرون اخيرا گفت،‌ به زودي با وي درباره امنيت نيروگاه‌ هاي هسته‌ اي اوکراين به ويژه نيروگاه هسته ‌اي زاپوريژيا که بزرگترين نيروگاه اروپاست، گفت و گو خواهد کرد.
ماکرون بيان کرد، نهايتا مذاکرات با روسيه لازم خواهد شد. او همچنين تاکيد کرد، اين خود اوکراين است که بايد درباره شرايط هرگونه مذاکرات تصميم بگيرد.
اظهارات اخير رئيس جمهوري فرانسه درباره اين موضوع در اوايل ماه جاري ميلادي انتقاد کي‌يف و کشورهاي حوزه بالتيک را برانگيخت.
ماکرون در مصاحبه با شبکه تلويزيوني فرانسه گفت، غرب بايد خودش را براي مذاکرات احتمالي براي پايان دادن به جنگ و جست و جوي توافقي از جمله بر سر نحوه دادن ضمانت ‌ها به روسيه در روزي که به پاي ميز مذاکرات برگردد، آماده کند.
امانوئل ماکرون همچنين در نيمه اول سال جاري ميلادي رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را در اختيار داشت. او عمدتا تمرکز تلاش‌هايش را بر تقويت ظرفيت دفاعي اتحاديه اروپا با توجه به اينکه امنيت اين بلوک همچنان به طور عمده متکي بر آمريکا و ناتوست، قرار داده است.
فرانسه از زمان حمله ماه فوريه روسيه به اوکراين تاکنون، کمک‌هاي نظامي، مالي و انساني چشمگيري را در اختيار کي‌يف قرار داده است. دولت فرانسه همچنين سربازانش را براي تقويت مواضع دفاعي اروپا به جبهه شرقي اعزام کرده است.
 
ماکرون در ماه اکتبر مجمع جديدي تحت عنوان جامعه سياسي اروپا را با هدف تقويت امنيت و رفاه در سراسر اين قاره کليد زد و در آن اعضاي اتحاديه اروپا، شرکاي آن در حوزه بالکان و شرق اروپا و همچنين انگليس و ترکيه را گرد هم آورد.
روسيه بلافاصله در پاسخ به اين اظهارات عنوان کرد که خروج نيروهاي روسيه از اوکراين قبل از پايان سال جاري ميلادي، اصلا ممکن نيست.
ديميتري پسکوف در پاسخ به سخنان ولوديمير زلنسکي، رئيس‌جمهور اوکراين که خواسته بود روسيه تا قبل از کريسمس نيروهايش را از اوکراين خارج کند، گفت: اين موضوع قابل بحث نيست. بدون در نظر گرفتن واقعيت‌هاي جديد در اوکراين، هيچ پيشرفتي در زمينه انعقاد صلح حاصل نمي شود. طرف اوکرايني بايد اين واقعيت ‌هايي را که در تمام اين مدت شکل گرفته را در نظر بگيرد. اين واقعيت‌ هايي است که به دليل سياست رهبري اوکراين و رژيم امروز اوکراين طي 15 تا 20 سال گذشته شکل گرفته است.
وي افزود: اين واقعيت‌ ها مي‌گويد که موضوعات جديدي در روسيه ظاهر شده‌ اند و آن ها در نتيجه همه پرسي که در آنجا برگزار شد ظاهر شدند. بدون در نظر گرفتن اين واقعيت هاي جديد، هر نوع پيشرفتي غيرممکن است.
پس از اين صحبت ها خبري منتشر شد مبني بر اين که پنتاگون در حال کار بر روي طرح‌ هاي عملياتي در صورت وقوع جنگ فرضي با روسيه است. بر همين اساس وزارت دفاع آمريکا براي بررسي الزامات مهمات براي نبرد فرضي ميان ناتو و روسيه و ارسال تسليحات بيشتر به اوکراين از سوي کنگره تحت فشار قرار گرفته است.
مقامات نظامي و دفاعي بارها در جلسات توجيهي اخير به قانون‌ گذاران و دستياران گفته‌ اند که آستانه مهمات تعيين شده در برنامه‌هاي جنگي پنتاگون مانند نبرد احتمالي آمريکا و ناتو با روسيه که مي‌ تواند شامل يک سناريوي نظامي در منطقه کم جمعيت سووالکي در نزديکي مرز مسکو با بالتيک باشد، از ارسال مهمات بيشتر ايالات متحده به اوکراين جلوگيري مي‌کند.
نمايندگان کنگره که اين مناظره را دنبال مي‌کردند به فارن پالسي گفتند که مقامات دفاعي و نظامي گفته‌اند که ذخيره‌سازي‌هاي الزام شده در طرح‌هاي جنگ آمريکا روند کمک نظامي آمريکا به اوکراين را در ماه‌هاي اخير کُند کرده است.
منابع مي‌گويند که ژنرال مارک ميلي، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا از ارسال بيش از حد سلاح به کي‌يف ناراضي
است.
اين نشريه توجه خود را به اين واقعيت جلب کرد که مطابق با برنامه‌هاي عملياتي پنتاگون براي رويارويي فرضي با روسيه، مقدار بسيار دقيق مهمات بايد در انبارهاي ارتش ايالات متحده ذخيره شود. با اين حال، در چارچوب درگيري در اوکراين و کمک‌هاي نظامي مداوم به اين کشور، واشنگتن زماني براي پر کردن ذخاير تسليحات خود ندارد.
نمايندگان کنگره به نوبه خود ذخيره منابع را مطابق با برنامه‌هاي عملياتي بخش نظامي ضروري نمي‌دانند. اين نماينده مي‌گويد: تقريباً هرگز در کل انبار ما اين استانداردها رعايت نمي‌شد و هيچکس هم توجهي نمي‌ کند.
محسن جليلوند، استاد روابط بين الملل در خصوص مجموع کنش ها در رابطه با جنگ اوکراين مي گويد: جنگ اوکراين ابعادي پيچيده پيدا کرده است و برخلاف زلنسکي که تمايل دارد تا زودتر جنگ به اتمام برسد، آمريکا چنين خواسته اي ندارد و ترجيح مي دهد تا روسيه در اين گرداب هر روز بيش از ديروز فرو رود.