تغییر مدیران اقتصادی، آبی روی آتش گرانی دلار

آرمان امروز: مجتبي کاوه – ادامه‌دار شدن افزايش نرخ ارز در روزهاي اخير همچون بختکي بر اقتصاد کشور سايه افکنده و نگراني از کاهش روز افزون ارزش پول ملي، اداره کنندگان اقتصاد و معيشت خانوارها به سختي انداخته است. سوالي که مردم مطرح مي کنند اين است که چه پاياني براي اين ماراتن ويرانگر مي توان متصور شد و آيا دولت براي متوقف کردن اين روند اقدامي خواهد کرد يا نه. انتظار مي رفت با تمام شدن اعتراضات در خيابان ها، بازار ارز نيز به سوي آرامش حرکت کند اما در عمل برعکس اين اتفاق را شاهد هستيم. آيا دولت با بي‌توجهي به رشد نقدينگي و سياست هايي مثل افزايش حقوق  که عبدالناصر همتي رئيس کل قبلي بانک مرکزي در توئيتي کنايه آميز به بي تاثير بودن آن برافزايش قدرت خريد اين اقشار اشاره کرده  به اين وضعيت دامن زده يا بانک مرکزي با تعلل در انجام وظايف موجب اين شرايط شده است.
بانک مرکزي بي برنامه است
علي سعدوندي اقتصاددان در گفت‌وگو با «آرمان امروز» و در پاسخ به اين پرسش که چرا با وجود پايان ناآرامي‌ها همچنان شاهد التهاب در بازار ارز هستيم، وي با ارائه تحليلي از علل جهش نرخ ارز بيان کرد: ادامه دار بودن تنش در بازار ارز از مدت‌ها قبل، قابل پيش‌بيني بود. شخصا از چند ماه قبل هشدارهايي درباره خطرناک بودن شرايط تورم و نابساماني بازار ارز مطرح کرده بودم که متاسفانه باز هم از سوي متوليان اقتصاد کشور به اين هشدارها توجهي نشد.
علت آن که اکنون بازار ارز با وجود پايان اعتراضات به شکل خياباني آن، همچنان ملتهب است و نرخ ارز به شکل افسارگسيخته‌اي افزايش مي‌يابد به دو مساله باز مي‌گردد. مساله اول اين است که بانک مرکزي به عنوان نهاد متولي تنظيم بازار ارز و مهار کننده تورم، هيچ‌گونه برنامه‌اي براي کنترل نقدينگي و پايه پولي، تقويت ارزش پول ملي و تعادل بخشيدن به نرخ ارز ندارد. بانک مرکزي اکنون به صندوق خزانه و اعانه دولت تبديل شده که هر زمان دولت اراده مي‌کند به اين صندوق دست مي‌برد و با دست بردن در جيب بانک مرکزي که همان جيب مردم است، هزينه‌ها و بودجه مورد نياز خود را از روش‌هاي مختلف مثل خلق پول تامين مي‌کند. رئيس کل بانک مرکزي در اين زمينه بدون مسئوليت نيست و اگر شخصيت بي طرف، علمي و برجسته‌اي که مورد اعتماد عمومي باشد در مصدر اين مسئوليت باشد قطعا به دولت اجازه نمي‌دهد بانک مرکزي را به چنين مسيري سوق دهد. بنابراين وقتي بانک مرکزي برنامه‌اي براي کنترل نقدينگي و تورم و بازار ارز ندارد طبيعي است که بحران‌هاي اقتصادي از ناحيه ارز ادامه‌دار شوند.
تغيير مديران اقتصادي و توجه به شايسته سالاري


سعدوندي در پاسخ به اين پرسش که آيا مي‌توان با راهکارهاي فوري آبي بر آتش بازار ارز ريخت، بيان کرد: در حال حاضر سياست ها بيشتر بر افزايش دامنه بحران معطوف است و به‌جاي آب، بنزين به آتش بحران‌هاي ارز پاشيده مي شود. شايد به عنوان يک گام فوري و اولين اقدام بايد تغيير مسئولان اقتصادي کشور را در دستور کار قرارداد و به جايگزيني آنها با افرادي پرداخت که صلاحيت علمي و داشته و از اعتماد عمومي برخوردار باشند. بنابراين شايسته‌سالاري در ارکان اقتصادي کشور مي تواند به عنوان يک مُسکن تا حدودي از دامنه بحران ارزي کم کند اما بايد به اين نکته توجه داشت که براي ساماندهي بازار ارز نيازمند مهار تورم هستيم و اين يک ابرپروژه است که بيست تا سي پروژه زيرمجموعه آن قراردارد و براي به سرانجام رسيدن آنها اراده حکومت در پذيرش تحولات اساسي واعمال سياست‌هاي متفاوت، لازم است.