آش شور گرانی خودرو ، صدای مجلس را هم در آورد

آرمان امروز: گراني افسار گسيخته قيمت خودرو در روزهاي اخيربارديگر پاي فاطمي امين را به مجلس باز کرد تا به سئوال نمايندگان در خصوص دلايل رشد بدون ضابطه قيمت ها پاسخ دهد . البته دلايلي که فاطمي امين در توجيه گراني مطرح کرد نتوانست نظر نمايندگان را تامين کند و وزير صمت با کارت زرد به وزارتخانه متبوع خود بازگشت . در واقع روز گذشته فاطمي امين عرضه و تقاضاست که متاثر از نرخ ارز است را به عنوان اثر گذار ترين شاخصه رشد قيمت ها عنوان کرد  و حتي در آمار ارائه شده  نيز از رشد توليد نيز خبر داد و در نهايت نيز وعده داد تا بازار خودرو از وابستگي به ارز خارج کند در واقع اظهارات وزير صمت مويد اين نکته است که تعادل در بازار آن هم در شرايطي که  فاطمي امين رشد توليد را در کارنامه خود ثبت کرده محقق نشده از سوي ديگر نيم نگاهي به اظهارت خودروسازان که در سال هاي گذشته دلايل شکاف قيمتي را قيمت گذاري دستوري و عدم صرفه اقتصادي براي افزايش توليد عنوان مي کردند و تطابق ان با حال حضر که از طريق بورس کالا به روياي ديرينه خود دست يافتند و تا پايان سال نيز قرار است کليه خودروهاي توليد داخل از شمول قيمت گذاري خارج شوند اما همچنان عرضه محدود به رشد قيمت ها در بازار ازاد منجر مي شو مويد اين نکته است که اساسا خودروسازان و مافياي قدرتمند اين حوزه همانطور که از سال هاي قبل عنوان شده بازار ازاد را به حيات خلوت خود تبديل کرده وقصد هم ندارند از هزاران ميليارد سودي که از اين طريق به دست مي اورند به راحتي دست بکشند. موضوعي که به نظر مي رسد فاطمي امين نيز نسبت به اين موضوع آگاهي کامل دارد وگرنه تعيين سقف 2 هزار دستگاهي عرضه براي خودروسازان در هر نوبت و همچنين دريافت ماليات از سود معاملات خودرو را در برنامه هاي خود قرار نمي داد . اگرچه که به اعتقاد کارشناسان با جود تمامي اين سياستها بازي دولت در زمين خودروسازان باعث مي شود تا اين سياستها کم اثر و موقتي باشند.
نجات بازار خودرو از آشفتگيهاي ارزي
سيد رضا فاطمي امين وزير صنعت، معدن و تجارت در جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي و در پاسخ به سوال رشيدي کوچي پيرامون دليل افزايش قيمت خودرو توسط خودروسازان علي‌رغم دستور و تاکيد صريح رئيس جمهور و مخالفت مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: بحث شيرين خودرو باعث شده که بنده مرتبا در مجلس حاضر شوم و توضيحاتي را به نمايندگان ارائه کنم. چهار عامل اصلي در قيمت خودرو موثر است؛ مهم‌ترين عامل عرضه و تقاضاست عرضه متاثر از توليد و واردات خودرو و تقاضا متاسفانه متاثر از نرخ ارز است. ما بايد بين عرضه و تقاضا در اين بازار تعادل ايجاد کنيم و هرچه بيشتر اين تعادل ايجاد شود تلاطم در بازار کمتر مي‌شود. در 8 ماهه اول سال جاري نسبت به 8 ماهه سال قبل 32 درصد عرضه خودروي سواري افزايش يافته است.
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: در آبان‌ماه 122 هزار خودروي سبک و سنگين توليد شده که رکورد پنج سال گذشته را شکسته است. ميزان توليد خودروهاي سنگين 176 درصد افزايش يافته است. از سوي ديگر ما بر روي توليد متوازن متمرکز شده‌ايم.


وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصريح کرد: سال گذشته ساير خودروسازان غير از ايران خودرو و سايپا حدود 70 هزار خودرو توليد کردند اما در سال جاري توليد آن ها به 200 هزار دستگاه رسيده است، يعني سهم توليد خودروسازان غير از ايران خودرو و سايپا از 7 درصد به 15 درصد افزايش پيدا کرده است
وي در ادامه تاکيد کرد: گام دوم براي ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضا در بازار بحث واردات خودرو است. اگر واردات محقق شود عرضه و تقاضاي خودرو متعادل خواهد شد.
فاطمي امين در ادامه خاطرنشان کرد: بر اين اساس برخي از خودروها از قرعه‌کشي خارج شدند و با واردات خودروها، عرضه را افزايش خواهيم داد. به دليل اينکه بين عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد، بازار خودرو به بازار سوداگري تبديل شده است و طي 3 تا 4 سال گذشته همواره قيمت خودرو در بازار آزاد با قيمت دلار بالا و پايين شده است و هر زمان که قيمت ارز افزايش يافته، قيمت خودرو نيز افزايش يافته و با کاهش قيمت ارز قيمت خودرو نيز کاهش يافته است، به دليل اينکه بين عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد و در واقع افرادي براي حفظ ارزش پولشان و پيشگيري از تورم انتزاعي نسبت به خريد سکه و خودرو اقدام مي‌کنند و خودرو به نادرستي تبديل به کالاي سرمايه‌اي شده که نبايد مي‌شد.
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه بيان کرد: بنابراين اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستيم بايد همان طور که عرضه را افزايش مي‌دهيم بر روي اين موضوع نيز متمرکز شويم و براي کاهش قيمت خودرو بايد هر چه سريعتر طرح ماليات بر عايدي سرمايه تصويب شود، خوشبختانه اين طرح در دستور کار مجلس و کميسيون تخصصي بوده که تقاضا داريم در اسرع وقت تصويب شود تا سوداگري‌ها در بازار خودرو کاهش‌يابد.
وي در ادامه بيان کرد: ما 4 سال براي اصلاح اين صنعت از شما نمايندگان زمان خواستيم و برنامه‌اي 3 مرحله‌اي تهيه کرديم که اولين برنامه، توليد بوده که محقق شده است و بايد به ما فرصت داده شود تا برنامه مذکور را به مرور اجرايي و عملياتي کنيم. در سال جاري 3 خودرو را از رده خارج کرديم و تا سال آينده نيز 12 خودروي جديد وارد بازار خواهد شد و در گذشته به هيچ وجه چنين اتفاقي نيفتاده بود؛ يکي از چالش‌هاي عمده ما در صنعت خودرو تشکيلات شبه دولتي است و بخشي از آن با تغيير مديران اصلاح خواهد شد و يکي از موضوعات ديگر واگذاري خودروسازان است که از سال گذشته به اين موضوع ورود کرديم
فروش خودروي داخلي 3 برابر قيمت واقعي
همچنين در جلسه روز گذشته جلال رشيدي کوچي عضو کميسيون امور داخلي کشور و شوراها گفت: در ابتدا بايد بگويم که بحث خودرو اصلا شيرين نبوده بلکه خيلي تلخ و غم‌انگيز است. زماني که آقاي فاطمي امين تصدي وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده گرفت قول داد که قرعه کشي خودرو را حذف کرده و مانع افزايش قيمت خودرو شود. وي ادامه داد:آقاي فاطمي امين در 22 شهريورماه سال 1400 اعلام کرد براي صنعت خودرو دو برنامه دارد و آن هم اين‌که در 6 ماهه اول سال به افزايش عرضه کمک خواهد کرد و سپس جلوي افزايش قيمت خودرو را خواهد گرفت. آيا امروز واقعا قيمت خودرو کاهش يافته است؟
اين عضو کميسيون امور داخلي کشور و شوراها در مجلس شوراي اسلامي در ادامه اظهار کرد: در چند روز گذشته قيمت ارزان‌ترين خودروي توليد داخل 30 ميليون تومان گران شده است چرا خودروهاي توليد داخل را به 3 برابر قيمت آن به مردم مي فروشيم. تا وقتي انحصار خودرو در دست 2 خودروساز باشد وضعيت همين خواهد بود.
قيمت خودرو مضحک شده است
محمدتقي نقدعلي نماينده مردم خميني شهر نيز خطاب به رئيس جمهور گفت: امروز وزير صمت مشکل گراني خودرو و سکه را ناشي از هجوم نقدينگي به اين عرصه ها دانست، بنابراين تدبير کنيد. رياست بانک مرکزي کجاست؟ وزير اقتصاد کجاست؟ چرا نمي نشينيد و بحث هجوم اين نقدينگي سرگردان را کنترل کنيد؟ هيات رئيسه مجلس چرا قانون ماليات عائدي بر سرمايه که مي گويد يکي از راه هاي جلوگيري از اين قضيه است را در اولويت اول قرار نداده‌ايد
عضو هيات رئيسه کميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از افزايش قيمت خودرو يادآور شد: قيمت هاي خودرو مضحک شده است و اساسا قابل توجيه نيست. وارادت خودرو را آزاد کنيد تا اين وضعيت درست شود و از اين وضعيت خارج شويم. مگر يک خودرو بي قابليت بايد چند صاحب داشته باشد؟