دولت بیش از ۵۷۰ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهی دارد

آرمان‌امروز: محمدرضا پورابراهيمي در توضيح جلسه امروز کميسيون اقتصادي مجلس گفت: اين جلسه با حضور مديران عامل بانک‌ها براي بررسي عملکرد بانک‌ها در اجراي احکام و تکاليف قانوني در حوزه‌ها مختلف برگزار شد؛ مديران عامل بانک‌ها گزارشي از عملکردشان در خصوص پرداخت وام‌‎هاي قرض الحسنه و تسهيلات تکليفي ارائه کردند و همچنين بانک مرکزي نيز گزارشي از آخرين وضعيت پرداخت تسهيلات در 8 ماهه سال جاري ارائه کرد.
وي با بيان اينکه معاون وزير اقتصاد توضيحاتي درباره وضعيت منابع و مصارف نظام بانکي ارائه داشت، اضافه کرد: مطابق با گزارش‌هاي ارائه شده در برخي موارد پرداخت تسهيلات از تکاليف عقب‌تر و در بخشي ديگر در حد متوسط عملياتي شده است. اميدواريم تعهدات تا پايان سال با پيگيري‌هاي نظارتي به ويژه در اولويت هايي مانند وام ازدواج، فرزندآوري، وديعه مسکن و تبصره 18 در خصوص اشتغال عملياتي شود.
وي بررسي وضعيت ترازنامه نظام بانکي را يکي ديگر از موضوعات مطرح شده در اين جلسه عنوان و اظهار کرد: طبق برآورد کميسيون اقتصادي مجلس، دولت بيش از 570 هزار ميليارد تومان به نظام بانکي بدهي دارد که اگر اين مبلغ با برنامه‌ريزي در بودجه‌هاي سنواتي آينده و شيوه‌هاي ديگر تسويه نشود به شدت ناترازي بانکي را افزايش داده و موجب بروز مشکلاتي در کشور مي‌شود.
رييس کميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: تلاشمان اين است که همزمان با پيگيري اجراي تکاليف قانوني بانک‌ها براي حل مشکلات مردم، ظرفيت تسهيلات‌دهي بانک ها افزايش پيدا کند که يکي از راه‌هاي آن پرداخت بدهي دولت به بانک‌ها است. تسويه بدهي دولت به بانک‌ها جهت افزايش قدرت وام دهي بانک‌‎ها يکي از سرفصل هاي مهمي بوده که در نشست مشترک با وزير اقتصاد، بانک مرکزي و سازمان برنامه و بودجه مطرح و براي آن تصميم‌گيري خواهد شد.


پورابراهيمي در ادامه با اشاره به ضرورت افزايش سرمايه‌ بانک‌ها گفت: بر اساس گزارش ارائه شده کفايت سرمايه بانک‌ها وضعيت مطلوبي نداشته و حتما بايد در اين خصوص اقداماتي صورت بگيرد؛ البته دولت نيز به اين مهم اهتمام دارد ضمن اينکه در قانون بودجه 1401 نيز بخشي از اين موارد لحاظ شده و قرار است بخشي از تکاليف احکام قانون بودجه 1401 و افزايش سرمايه بانک ها عملياتي شود. کميسيون اقتصادي اقداماتي را در راستاي تقويت منابع نظام بانکي و اجراي دقيق تر احکام تکليفي در دستور کار دارد.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس بيان کرد: مشکلات موجود در خصوص تضامين بانکي نيز مفصل مورد بحث و بررسي قرار گرفته و مقرر شد شيوه و دستور عمل بانکها در اين خصوص به شکل يکسان باشد. همچنين موضوع نگهداري بخشي از تسهيلات به صورت سپرده در بانک‌ها مورد بحث قرار گرفت. اين امر که توسط برخي بانک‌ها و شعبه‌ها انجام شده خلاف بَيّن قانون و شرع بوده و بانک مرکزي نيز مکلف شد گزارش نظارتي خود را در اين رابطه به کميسيون اقتصادي ارائه کند. همچنين مقرر شد بانک‌ها به صورت متداول براي تسهيل وام دهي مردم با يک ضامن معتبر پرداخت تسهيلات داشته باشند. اين موضوعات در جلسه دوم اعضاي کميسيون اقتصادي جمع بندي شده و خروجي آن به همراه پيشنهاداتي جهت کمک به نظام بانکي براي عملکرد بهتر در گزارش نظارتي خدمت مردم با اعداد و ارقام ارائه مي‌شود.
پورابراهيمي در ادامه به وضعيت پرداخت تسهيلات خرد اشاره و اظهار کرد: ميزان پرداخت تسهيلات خرد در بخش ازدواج، فرزندآوري و قرض الحسنه‌ها در 8 ماه امسال به اندازه کل تسهيلات پرداختي سال گذشته بوده که در ماه‌هاي پاياني نيز اين اعداد افزايش خواهد داشت. حدود 90 هزار ميليارد تومان تسهيلات در حوزه ازدواج و فرزندوآري پرداخت شده که حدود 20 هزار ميليارد تومان ديگر نيز به اين سقف اضافه مي‌شود. پرداخت تسهيلات در اين موارد مطابق با گزارش بانک‌ها در حد متوسط بوده و برخي از بانک‌ها نيز در اين زمينه بيشتر از تکاليف و برخي عقب‌تر هستند. به صورت کلي ميانگين عملکرد نظام بانکي در اجراي تکليفشان قابل قبول بوده اما بايد با شناسايي نقاط ضعف و رفع آنها و با پيگيري شاهد عملکرد بهتري در اين حوزه ها باشيم.