سرانجام خوب اعتراضات،با اصلاح رفتارها

آرمان‌امروز: حرکت اعتراضي‌اي که از  25 شهريور شروع شده است،‌ در حالي در حال ورود به چهارمين ماه قرار دارد که شواهد نشان مي‌دهد، کار براي ترميم اين فضاي تنش‌آلود دشوار شده است. در واقع عملکرد هر دو طرف موجب ماندگاري فضاي اعتراضي شده است.
محمد جواد حق‌شناس، فعال سياسي در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز»  در اين‌باره اظهار داشت:‌ اعتراض‌ها بر خلاف موارد قبلي، طولاني شده است و مي‌توان گفت، اکنون ما شاهد اراده‌اي در نسل‌هاي مختلف هستيم که شامل طبقات‌ آسيب‌پذير، متوسط و حتي مرفه شده است و به ‌همين دليل نزديک به سه ماه است، تلاش‌ها براي فروکش کردن موج اعتراضي به جايي نرسيده‌اند. براي دليل تداوم مي‌توان گفت،‌ چيزيي جز اين نيست که درک صحيحي از زبان اعتراض نداريم که اين مساله موجب تحريک مردم معترض مي‌شود.
اين فعال سياسي در ادامه گفت: مشکل اين است که دوطرف ماجرا قادر به برقراري تعامل في‌مابين نيستند و نمي‌توانند همديگر را بفهمند و دقيقا به‌همين دليل «گفت‌وگو» که از اصول بديهي مي‌باشد ، بعيد شده است. همچنين بايد اشاره کرد، ساختار حکومت تمام تلا‌ش‌اش را براي فروکش کردن اين موضوع به کار مي‌گيرد، اما افراطي‌گري‌ها و اظهارات تند برخي مانعي براي خاتمه پيدا کردن اعتراض‌ها مي‌شود. مثلا وقتي چهره‌اي با ادبيات خشن همه معترضين را اغتشاشگر خطاب مي‌کند، طبيعي است که مردم تحريک شده و به گفت‌وگو و مذاکره‌اي حتي «فکر» هم نمي‌کنند.
او افزود: نکته‌اي که مانع‌ آرامش مي‌شود‌،‌ اين است که گروهي همه معترضين را اغتشاشگر مي‌نامند، يعني همه را به يک چشم مي‌بينند که اين رويه قطعا نه‌تنها التيام‌بخش نيست، بلکه جراحت ايجاد مي‌کند. در واقع وقتي يک روزنامه رسمي مردم را اغتشاشگر مي‌نامد و انواع و اقسام تهمت‌ها را وارد مي‌کند، چطور مي‌توانيم توقع آرامش در جامعه داشته‌ايم. فعاليت عده‌اي طوري است که انگار يک آتش‌نشان به‌جاي شلنگ آب، شلنگ بنزين را روي آتش بگيرد.


عضو حزب اعتماد ملي تصريح کرد: اينکه مردم از اعتراض دست بکشند، راحت است. کافي است، حکومت ديدگاه و صداي مردم را بشنود و با دقت کافي، مطالبات عمومي را بررسي کند تا موارد قابل‌حل را حل کنند. در واقع زمينه گفت‌وگو زماني ميسر خواهد شد که مسئولان به فکر برطرف کردن مشکلات منطقي و معقول مردم بيفند و در اين راستا اقدامات ضروري را در دستور کار خود قرار بدهند. وي توضيح داد: مهمترين نکته اين است که حساب معترضين با برهم‌زنندگان آرامش و آسايش عمومي را از هم جدا کنند. متاسفانه برخي از مسئولان حکومتي و به ويژه تعدادي از نماينده‌هاي مجلس به‌طور دائم با رسانه‌ها گفت‌وگو کرده و اظهارات تفرقه‌افکنانه مطرح مي‌کنند. واقعا سئوال اين است که آيا نمي‌دانند، در حاليکه جامعه تنش‌آلود است، بايد در رفتارها و گفتارهاي‌شان مراقبت بيشتري داشته باشند؟‌ وقتي يک‌نماينده از سرکوب مردم دفاع جانانه‌اي مي‌کند، چطور مي‌توانيم افکار عمومي را آماده گفت‌وگو با سيستم مديريت کشور کنيم؟
عضو سابق شوراي شهر تهران اظهار داشت: به‌نظر من کشور با تداوم اين فضا بسيار متضرر خواهد شد. به‌همين دليل حکومت بايد بتواند، معترض و اغتشاشگر را از هم تشخيص بدهد و به مردم بگويد، آماده شنيدن صداي شما هستيم و همچنين اين آمادگي را داريم که فضاي موجود را تغيير بدهيم و نظر افکار عمومي را لحاظ کنيم.
محمد جواد حق‌شناس در پايان گفت: کشور ما روزهاي حساس و دشواري را در حال تجربه کردن هستند. به‌همين دليل، بايد همهِ سعي‌مان را به‌کار بگيريم تا بلکه جامعه از اين دوقطبي خطرناک رهايي پيدا کند. در پايان تاکيدِ موکد مي‌کنم، هر کاري که لازم است، انجام شود تا بتوانيم حساب معترضين را از آنهايي که با سوءاستفاده از شرايط اقدام‌هاي راديکال را انجام مي‌دهند، جدا کرد. چرا که اگر به اين مهم بي‌توجهي شود،‌ بازگشت جامعه به آرامش و امنيت امري محال خواهد شد.