مطالبات اقتصادی مردم رفراندوم نمی‌خواهد

حسن روحانی، رئیس دولت برآمده از اصلاحات اخیراً در اظهاراتی ویدئویی که سایت اعتمادآنلاین آن را منتشر کرده، خواستار برگزاری رفراندوم شده است!
روحانی در این اظهارات که تکرار سخنان چندی پیش میرحسین موسوی با ادبیاتی دیگر است، مدعی شده تحولی که مردم می‌خواهند باید ملموس باشد. اساس جمهوری اسلامی این است که مردم راضی باشند و خدا هم راضی باشد. به نظر من در این مقطع بالا‌ترین تحول این است که ما به قانون اساسی عمل کنیم... اصل ۵۹ را اجرا کنیم و این قانون اساسی به ما می‌گوید در مسائل فوق‌العاده مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود به آرای عمومی مردم مراجعه کرد. به نظر من در یک همه‌پرسی سه سؤال در زمینه اقتصادی، سیاست داخلی و سیاست خارجی بپرسیم -اگر این کار را بکنیم- گام بسیار مهمی در تحول برداشتیم که می‌تواند مردم را امیدوار کند.
به نوشته مشرق، روحانی و دوستان حلقه نزدیکش همواره طی دوران هشت ساله دولت اعتدال بیش از آنکه بر کارآمدی و ظرفیت‌های داخلی توجه داشته باشند به برجام (در بعد سیاست خارجی) و رفراندوم (در بعد سیاست داخلی) تأکید داشتند. تأکیدی بیمارگونه که البته اثرات خود را هم بر معیشت مردم و اقتصاد ایران گذاشت، رشد اقتصادی را کاهش داد و فجایعی مثل بی آبرویی در ماجرای بی‌دستاوردی برجام را پدید آورد.
چه حاجت به رفراندوم هنگامی که همه می‌دانیم مطالبه عقلانی مردم در اقتصاد کاهش تورم است، در سیاست داخلی ایجاد اتحاد برای کارآمدی و در سیاست خارجی هم تعامل سازنده و عزتمندی ملی برای ایران. روحانی یا این سه مطالبه معقول مردم را نمی‌داند که خواستار برگزاری رفراندوم می‌شود یا می‌داند و قصد دارد با این حرف‌ها زمینه بازگشت خود و دوستانش به عرصه اجرایی کشور را هموار کند.
مدعیات روحانی درباره تحول که او در رفراندوم خلاصه می‌کند، در حالی است که رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خود در مشهد مقدس در باب تحول تصریح کردند: «باید تبیین مراد ما از تحول انجام شود. تحول یعنی دگرگونی، دشمنان نظام اسلامی هم می‌گویند دگرگونی، اما آنچه مورد نظر آنان است درست نقطه مقابل آن چیزی است که مورد نظر ماست. دشمنان از آن دگرگونی که مطرح می‌کنند و در داخل هم برخی می‌گویند تغییر هویت جمهوری اسلامی است. اینان با هویت جمهوری اسلامی مخالف هستند و اگر می‌گویند تغییر و تحول و انقلاب مقصودشان این است که هویت جمهوری اسلامی تغییر کند. هدف دشمنان حذف تمام چیز‌هایی است که مردم را به یاد اسلام ناب و انقلاب می‌اندازد. هدف آنان تبدیل حکومت مردم‌سالاری به یک حکومت باب میل استکبار است یا اینکه فردی مطیع آنان روی کار بیاید یا اینکه دموکراسی غربی که دموکراسی دروغ و فریب است روی کار آید و تحت فرمان آنان باشد. کسانی که در داخل مثلاً از تغییر قانون اساسی می‌گویند همان حرف بیگانگان را می‌زنند که گاهی حرف این عناصر داخلی از روی غفلت و بی‌توجهی است و گاهی با انگیزه‌های دیگر آن را تکرار می‌کنند. آنچه که بنده به عنوان تحول عرض می‌کنم به کلی با این تحول متفاوت است و عبارت از تغییر بخش‌ها و نقاط معیوب چه در نظام و چه در جامعه است. باید با اراده قاطع ضعف‌ها را برطرف کنیم و به نقاط قوت بدل سازیم. این کار به اعتماد به نفس ملی نیاز دارد، اگر ملتی به توانایی خود اعتماد دارد، قادر به اقدامات تحولی است.»