توانایی غنی‌سازی ما حدی ندارد

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی شنبه شب به مناسبت فرارسیدن ۲۰فروردین (روز ملی فناوری هسته‌ای) در یک برنامه تلویزیونی این روز را روز میثاق مجدد و وفای به عهد دانست و گفت: ثبت ۱۵۹دستاورد هسته‌ای، پیام واضحی از تحرک و پویایی است.
اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا انرژی اتمی برای کشاورزان هم دستاورد‌هایی داشته است، گفت: این هم یکی از نکات مهم است که ما در فرایند پشتیبانی از امنیت غذایی و با توجه به اینکه فناوری هسته‌ای بیش از شش دهه است در دنیا در زمینه کشاورزی استفاده می‌شود، هم در پرتودهی در فرایند بذر و اقلام کشاورزی که یک رویکرد متفاوتی بوده و هم بهره‌وری را بالا برده و هم سلامت محصول را توانسته از طریق پرتودهی ایمن کند و هم در خود محصولات، پس یک بخش مربوط به بذر بوده و یک بخش هم مربوط به خود محصولات است.
وی ادامه داد: در بخش محصولات چند گام برداشته‌ایم. یکی بحث سامانه‌های پرتودهی است که با استفاده از اشعه گاما، از این سامانه‌ها یکی در اختیار داشتیم که گامای پرتابل نام دارد. این سامانه‌ها را با چند ظرفیت مختلف از سال گذشته شروع کردیم که طراحی و مهندسی این‌ها را انجام دهیم؛ هم ۲۰تن در روز، هم ۵۰تن در روز و هم ۱۰۰تن در روز که یکی از دستاورد‌های امسال، سامانه‌های ۵۰ و ۱۰۰تن در روز است که طراحی و مهندسی آن‌ها صورت گرفته و با یک شبکه دانش‌بنیانی، این‌ها تولید شده‌اند. اسلامی افزود: این سامانه‌های پرتودهی برای پرتودهی غلات و انواع محصولات کشاورزی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. ما کشور را مطالعه کردیم. یک اطلسی طراحی شده به خاطر اینکه بتوان کانون‌های تولید و کانون‌هایی که کانون‌های لجستیکی هستند و بارانداز‌ها و مراکز ترانزیت محصولات کشاورزی هستند، این‌ها در آن مراکز مستقر شوند. همچنین چندین پروژه در سطح کشور شروع کرده‌ایم با شبکه‌هایی که می‌توانند همکاری و سرمایه‌گذاری کنند که این سامانه‌ها را سازمان انرژی اتمی در قالب مشارکتی که با آن مؤسسات داشته، در چند استانی که با تولید بالا هستند، مستقر کند، پس هم می‌تواند به سلامت جامعه کمک کند، هم اینکه شما در درون محصولات خودتان باقیمانده سموم و آفت ندارید که به انسان منتقل شود و هم اینکه از لحاظ اقتصادی و ارزش افزوده‌ای که می‌تواند ایجاد کند، از طریق بالا بردن زمان ماندگاری‌اش و این جلوگیری از ضایعات، خودش هم به معیشت خانوار، هم اقتصاد تولیدکننده و هم اقتصاد ملی اثر مثبت قابل ملاحظه خواهد داشت. شعار حقوق بشری می‌دهند، اما شرکت‌های رادیو‌دارویی ما را تحریم می‌کنند
اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا شرکت‌های رادیودارویی ما هم تحریم شده‌اند، گفت: بله. تنها شرکت رادیودارویی ما تحریم شده است. خیلی نکته جالب و مثال خوبی است برای ادعای حقوق بشری که می‌کنند و هیچ بویی از انسانیت و حقوق بشر وجود ندارد. تحریم همه این شرکت‌های مرتبط به مسائل رادیودارو را هدف قرار داده و این نکته برای ما حائز اهمیت است که گرچه این تحریم، شرایط سختی را داشته ولی کمک کرده است زیرساخت تحقیقاتی و صنعتی‌مان را برای تولید رادیودارو گسترش دهیم و با یک زنجیره کامل از ظرفیت‌ها و ابزار و لوازمی که بتواند در فرایند تولید و آزمون، به تولید رادیودارو کمک کند، برخوردار شدیم و الحمدلله این ظرفیت گسترده امروز در خدمت مردم است و این‌ها در حال گسترش هم است. هدف امریکا توقف فعالیت هسته‌ای بود که نتوانستند


اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد بحث توافق موقت امریکایی‌ها گفت: آن‌ها هر روز یک حرفی می‌زنند و مردم عزیز ما در عین حال دیگر متوجه شده‌اند که این حرف‌ها بهانه است، یعنی تمام هدف‌شان متوقف کردن و از بین بردن فناوری هسته‌ای در ایران بود و موفق نشدند و از هیچ کدام از روش‌های‌شان نتیجه نگرفتند. وی ادامه داد: اکنون هم که چند ماه وقت گرفته شد و مذاکرات صورت گرفت در جهت اینکه به برجام برگردند و به تعهدات‌شان پایبند باشند، اما باز هم به دلایل گوناگون آن را انجام ندادند و عملاً به دنیا اثبات شد که این‌ها همه‌اش بهانه است و هدف‌شان جلوگیری از پیشرفت ایران بود.
معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بعد از اینکه اعلام کردیم به غنی‌سازی ۶۰درصد رسیده‌ایم، چه اتفاق محسوسی در روند مذاکرات رخ داد، گفت: بسیار محسوس بود. وقتی شما دارای یک ابزار قابل ملاحظه هستید، طبیعی است که در کیفیت مذاکره تأثیرگذار است؛ این تأثیر که باور کردند که شما هسته‌ای هستید و خیلی راحت دیگر نمی‌توانند این را از بین ببرند. از همه مهم‌تر متوجه شدند که این دانش، دانش بومی است و قابل از بین بردن نیست و از همه مهم‌تر دیدند که این توان وجود دارد که شما بتوانید غنی‌سازی اورانیوم را هر وقتی که اراده کنید با هر غنایی انجام دهید و این یک قدرت است.
اسلامی ادامه داد: آن چیزی که برای ما مهم بود اینکه قدرت طراحی، ساخت و تولید انبوه ماشین را در این ۵/۱ سال در حداکثر ظرفیت قرار دادیم که این در تاریخ سابقه نداشته است. حجم غنی‌سازی‌ای که صورت گرفته سابقه نداشته و این‌ها خود به خود دوست و دشمن را متوجه می‌کند که باید باور کنند این ظرفیت، یک ظرفیت واقعی است و نمی‌توانند آن را به عنوان یک حقیقت، نفی کنند. تحریم‌ها انگیزه فعالیت‌های هسته‌ای را افزایش داد
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم در تشریح فعالیت‌های این سازمان گفت: در طول سال گذشته ۱۵۹دستاورد جدید داشتیم و تلاش‌مان این است تعدادی را که مستقیم در زندگی مردم اثر دارد، به صورت رونمایی و افتتاح طی روز‌های آینده ارائه دهیم.
کمالوندی، درباره روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: ما در طول سال گذشته ۱۵۹دستاورد جدید داشتیم، چون خیلی از این‌ها هنوز برای مردم مفهوم نیست، ما تلاش‌مان این است که تعدادی را که مستقیم در زندگی مردم اثر دارد به صورت رونمایی و افتتاح طی روز‌های آینده ارائه بدهیم.
وی در ادامه افزود: حداقل ۱۰ مورد را به صورت رونمایی و افتتاح داریم که این‌ها عمدتاً برمی‌گردد به پزشکی هسته‌ای، مسائل صنعتی مثل حوزه گداخت و شتابگر‌های صنعتی، همانطور بهره‌وری، آشکارسازی نوترونی و در حوزه انرژی، نقشه راه بومی‌سازی صنعت ساخت نیروگاه اتمی که این سند نقشه راه رونمایی خواهد شد. سامانه‌های پهپادی هست و نقشه راه سامانه‌های پهپادی از کل کشور که سند آمایش هست، حدود ۱۲نقطه در نظر گرفته شده که این‌ها بتواند سامانه‌های پهپادی که کاربرد هم کشاورزی دارند، هم صنعتی، این‌ها را به اطلاع هموطنان عزیز برسانیم.
کمالوندی در مورد صنعت هسته‌ای در حوزه پزشکی گفت: یک‌میلیون بیمار در کشور به مراکز پزشکی هسته‌ای مراجعه می‌کنند برای رادیودارویی که ما مواد اولیه‌اش را تأمین می‌کنیم. او تأمین دارو‌های تحریمی را هم بخش دیگری از کارآیی صنعت هسته‌ای در حوزه پزشکی دانست.
کمالوندی ادامه داد: مردم عزیز کشورمان بدانند که این صنعت، صنعت بسیار مهمی است، ارزش افزوده اقتصادی دارد، اهمیت بالایی دارد.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها به رغم ایجاد مشکلات، باعث شده است به فکر جبران بیفتیم، گفت: این تحریم‌ها درست است که مشکلاتی برای ما درست کرده، ولی از طرفی هم باعث شده است ما به فکر این بیفتیم که آن کمبود‌ها را در کشور جبران کنیم و به دلیل انگیزه بسیار بالایی که در بین متخصصان و دانشمندان هسته‌ای وجود دارد، خوشبختانه موفق شده‌ایم به بخش‌های مختلف مسلط بشویم، اعم از چرخه سوخت که از اکتشاف و استخراج مواد اورانیوم و این‌ها شروع می‌شود تا تبدیل و تولید کیک زرد، یو‌اس‌ایکس و غنی‌سازی، تولید سوخت، در همه این‌ها بحمدالله جزو معدود کشور‌های دنیا هستیم که تسلط کامل در این حوزه داریم و این باعث افتخار کشور است و می‌دانید که اگر این توانایی‌ها نباشد، کشور در شرایط خوبی نخواهد بود و امروزه هر کشوری که ظرفیت‌های اقتصادی بالا دارد، توانایی‌های بیشتری دارد، ارزش افزوده اقتصادی بهتری دارد، در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد.
کمالوندی در پاسخ به این سؤال که «در یک سال اخیر یعنی از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ تا امروز در حوزه دستاورد‌ها ما شاهد چه تحولاتی بوده‌ایم؟»، گفت: ۱۵۹دستاورد داشته‌ایم، در حوزه‌های مختلفی این‌ها توزیع می‌شود، عمدتاً در دنیا حوزه انرژی هسته‌ای را به دو بخش تقسیم می‌کنند؛ حوزه انرژی و غیرانرژی. در حوزه انرژی می‌دانید که حدود ۷ - ۶میلیارد کیلووات ساعت برق اتمی تولید کردیم و تنها در همین یک سال گذشته چیزی معادل ۷میلیون تن نفت صرفه‌جویی شده است، این میزانی که ما برق صادر کردیم، اگر قرار بود نیروگاه‌های فسیلی باشد، چیزی حدود ۷۰۰میلیون دلار باید نفت را می‌سوزاندیم و نه تنها صرفه‌جویی در نفت شده، بلکه به لحاظ محیط زیستی هم دی‌اکسید‌کربنی که انتشار پیدا می‌کند، در نتیجه سوختن نیرو‌های فسیلی، آن را هم صرفه‌جویی کردیم.
وی افزود: یکی از کار‌ها این است که ما بتوانیم در حوزه نیروگاهی هم وارد بشویم و این کار عملاً شروع شده است. در همین یک سال پیشرفت بسیار زیادی در این زمینه داشته‌ایم، منتها این‌ها به تدریج آثارش دیده می‌شود، یعنی یک نیروگاه اتمی وقتی می‌خواهد ساخته شود، حتی همه چیز هم شما آماده داشته باشید، چیزی حدود هشت تا ۱۰سال ممکن است طول بکشد، ولی به هر حال وقتی شما یک نیروگاه اتمی دارید، حداقل ۶۰ سال عمر این نیروگاه است. ارزش افزوده آب سنگین را چند برابر کرده‌ایم
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: در حوزه آب سنگین الان پیشرفت‌مان رفته در مسائلی که می‌توانیم بگوییم دارو‌های دوتره‌ای قرار است تولید کنیم که هنوز در سطح دنیا هم تولید نشده است، یعنی می‌توانیم بگوییم اولین کشور دنیا در این زمینه هستیم. ما از آب سنگینی که یک زمانی لیتری حدود مثلاً ۳۵۰- ۳۰۰ دلار می‌فروختیم، عبور کرده‌ایم، الان به هزارو ۲۰۰ دلار که می‌فروشیم باز هم آن را تلاش می‌کنیم که به صورت مشتقات آب سنگین، یعنی به صورت دوتره‌ها و اکسیژن۱۸ بفروشیم. این‌ها همه ارزش افزوده دارد، به اضافه اینکه شما در حوزه‌های دارویی، حوزه‌های تحقیقاتی، دارید از همه این‌ها استفاده می‌کنید.
وی در ادامه درباره دستاورد‌ها در حوزه‌های رادیودارو اظهار داشت: در بخش رادیوداروها، چه تشخیصی و چه درمانی، دو سه رادیودارو رونمایی خواهد شد که در حوزه‌های مختلف سرطانی است، هم تشخیصی و هم درمانی. شتابگر صنعتی برای اولین بار در ایران ساخته شده است که ان‌شاءالله رونمایی خواهد شد که استفاده آن در حوزه‌های مختلف است، اعم از استریلیز کردن و پاکسازی محیط زیست، شیرابه‌ها و تولیداتی که زائداتی که مشکلاتی را برای محیط زیست دارد، این‌ها را می‌تواند تصفیه کند، چیز‌هایی است که در سطح دنیا چند کشور بیشتر قادر به ساخت آن نیستند و متأسفانه به ما هم نمی‌دهند، ما الان در همه این‌ها بحمدالله در حال پیشرفت هستیم و روز به روز دارد محصولات جدید تولید می‌شود.
کمالوندی در ادامه تشریح دستاورد‌های هسته‌ای کشور گفت: آب سنگینی که ما داریم تولید می‌کنیم، اولین آب سنگین به لحاظ کیفیت در دنیاست و مشتری هم در اروپا و هم در کشور‌های آسیایی داریم، ولی دیگر آب سنگین را سعی می‌کنیم مستقیم صادر نکنیم، درست مثل اینکه شما به جای اینکه نفت را مستقیم صادر کنید، بروید سراغ پتروشیمی و اقلام پتروشیمی را تولید کنید و حتی چیز‌هایی که بسیار ارزش افزوده بالاتری دارند، محصولات جانبی و محصولات ثانویه، این‌ها همه کار‌هایی است که دارد انجام می‌شود به یمن و برکت مقاومتی که مردم داشته‌اند و صنعت را که قرار بود آن‌هایی که دوست ندارند کشور ما قدرتمند باشد، از ما بگیرند.
وی با اشاره به بهانه‌سازی‌های غربی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: یکی از کارهای‌شان این است که فضاسازی و ما را متهم کنند که دنبال بمب هستیم، دنبال سلاح هسته‌ای هستیم، در حالی که هیچ کشوری به اندازه ایران شفاف‌سازی نداشته، دسترسی بازرسان به آن کشور به اندازه ما نبوده است، برنامه‌های مشخص ما در اختیار آژانس به شکل‌های مختلف قرار گرفته است، آژانس هم می‌داند که برنامه‌های ما برنامه‌های صلح‌آمیز است، اما به هر حال با فضای سیاسی‌ای که ایجاد می‌کنند، سعی می‌کنند ما را از این صنعت محروم کنند و به ما فشار بیاورند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فشار هم فقط فشار سیاسی نیست، گفت: خرابکاری هم در این صنعت کم نشده است، اما به هر حال اتفاقی که افتاده در مجموع این است که ما الحمدلله شرایط‌مان روز‌به‌روز دارد بهتر می‌شود، اصلاً الان جایگاهی که ما هستیم به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست و آن‌ها هم می‌دانند که هیچ راهی غیر از دیپلماسی ندارند، یعنی همه حرف‌های دیگر هم که می‌زنند و تهدیداتی که می‌کنند واقعاً تهدیدات توخالی است. من شعاری عرض نمی‌کنم به عنوان کسی که حداقل ۱۰ سال است در این صنعت هستم و سی‌وچند سال هم تجربه کار دیپلماتیک دارم عرض می‌کنم که هیچ راهی ندارند، اگر واقعاً نگرانی دارند که اگر درست باشد، این حرف را می‌زنند که درست هم نیست که ایران انحرافی نداشته باشد، راهش کاملاً مشخص است، ما عضو ان‌پی‌تی هستیم، تفاهم سازمانی داریم، بازرسان می‌آیند و برنامه‌های‌مان روشن و شفاف است و همه این‌ها اطمینان خاطر می‌تواند بدهد، بنابراین فضاسازی سیاسی نباید بکنند که باعث شود کشور‌ها را بترساند، از اینکه به ما نزدیک بشوند و با ما همکاری بکنند و خوشبختانه الان هم فضای بین‌المللی این طور نیست.