مسجدالاقصی در معرض هجمه صهیونیست‌های افراطی

  ایام عید پسح یهودیان که یکی از سه عید بزرگ آن‌ها به مناسبت ر‌هایی از فرعون مصر است، امسال با هفته سوم رمضان همزمان شده؛ تقارنی که در سایه به قدرت رسیدن دست‌راستی‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل و حضور چهره‌هایی مثل ایتمار بن‌گویر، می‌تواند قدس را با یک بحران تمام‌عیار مواجه کند. شهرک‌نشینان صهیونیست به بهانه برگزاری مراسم عید پسح، صبح روز یک شنبه با حمایت نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی یورش بردند و بر اساس گزارش‌ها، جمعیت بزرگی از شهرک‌نشینان در حال آماده شدن برای حرکت به سمت الاقصی هستند. در حالی که «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی شنبه شب خواهان استقرار بیشتر نیرو‌های این رژیم برای اخراج اعتکاف‌کنندگان فلسطینی از مسجدالاقصی شد، در مقابل، اعتکاف‌کنندگان از شنبه شب در‌های مسجد القبلی در صحن مسجدالاقصی را بسته و مصرانه گفته‌اند از حق خود در آزادی عبادت و دفاع از مسجدالاقصی کوتاه نخواهند آمد. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بامداد دیروز از دولت اردن به عنوان قیمومیت مسجدالاقصی خواست با به کار گرفتن مأموران اوقاف، معتکفان فلسطینی را از مسجدالاقصی اخراج کنند، چیزی که اردنی‌ها به آن پاسخ منفی داده‌اند. دولت اردن درباره پیامد‌های فاجعه‌بار نقض و تغییر وضعیت مسجدالاقصی که اسرائیلی‌ها به دنبال آن هستند هشدار داده است. «یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون اسرائیل با اشاره به وضعیت تنش آمیز حول مسجدالاقصی گفته که نتانیاهو که مسئولیت مسجدالاقصی را به «ایتمار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی سپرد، می‌دانست که این کار منجر به فاجعه می‌شود. روزنامه معاریو با تأیید متشنج بودن اوضاع در مسجدالاقصی، گزارش کرد که جوانان فلسطینی در‌های این مسجد را بسته و داخل مسجد تحصن کرده‌اند. منابع فلسطینی نیز اعلام کردند که نظامیان اشغالگر صهیونیست برق مصلای القبلی در مسجدالاقصی را قطع کردند. نیرو‌های رژیم صهیونسیتی همچنین با مسدود کردن باب‌السلسله، مانع از ورود فلسطینی‌ها به مسجدالاقصی شده‌اند. به گفته شاهدان، جمعی از نیرو‌های پلیس رژیم صهیونیستی عصر شنبه به برخی از صحن‌های مسجدالاقصی یورش برده و یکی از در‌های آن را بستند. در مقابل، ده‌ها نمازگزار در داخل مصلای القبلی تحصن کرده و در‌های آن را برای جلوگیری از یورش نیرو‌های اسرائیلی و ممانعت از اعتکاف‌شان، مسدود کردند. آن‌ها همچنین شعار الله اکبر سر دادند.
در حالی که تل‌آویو دیروز اعلام کرد که در‌های حرم ابراهیمی در شهر الخلیل را هم به مدت دو روز به روی نمازگزاران فلسطینی خواهد بست، نگرانی‌ها از وضعیت بحرانی در حال افزایش است. برخی منابع آگاه در اداره اوقاف اسلامی شهر قدس که نخواستند هویت‌شان فاش شود، در گفتگو با سایت العربی‌الجدید گفته‌اند برخی مسئولان اردنی برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در مسجدالاقصی، نشست‌هایی را با مسئولان اداره اوقاف اسلامی شهر قدس وابسته به وزارت اوقاف اردن برگزار کرده‌اند.
هشدار جهان اسلام
حماس بر لزوم خنثی کردن نقشه تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی تأکید کرده و وضع فعلی را «اوج درگیری با دشمن صهیونیستی برای دفاع از هویت مسجدالاقصی»‌خوانده است. کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای، تجاوزات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی را محکوم و اقدامات ارتش رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی را تحریک احساسات مسلمانان در سراسر جهان، حمله به وضعیت حقوقی و تاریخی موجود و نقض جدی قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل ارزیابی کرده و به رژیم صهیونیستی نسبت به عواقب اینگونه اقدامات هشدار داده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی تلفنی گفتگو کرد و به او هشدار داد که آنکارا «نمی‌تواند در برابر تهدیدات علیه مسجدالاقصی ساکت بنشیند.» الازهر مصر مسلمانان را به ادامه دفاع از مسجدالاقصی و معتکفان در داخل آن فراخوانده و خواستار اتحاد و یکپارچکی در حمایت از آن شده است. در شهر‌های مهم امریکا از جمله نیویورک، هزاران تبعه فلسطینی و اعراب ساکن ایالات متحده و همچنین فعالان اتحاد بین‌المللی روز شنبه در اعتراض به یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی در قدس اشغالی تظاهرات برپا کردند. این راهپیمای‌های گسترده علاوه بر نیویورک در شهر‌های شیکاگو، دالاس، لس‌آنجلس، اوهایو، تگزاس، کالیفرنیا و مینه‌سوتا تحت پرچم «الاقصی را ر‌ها کنید» برگزار شد و معترضان از مقام‌های اشغالگر رژیم صهیونیستی خواستند تعدی به مسجدالاقصی را متوقف کنند.


نتانیاهو‌: در همه جبهه‌ها چالش داریم
تل‌آویو همزمان با چالش در مسجدالاقصی، از دو سوی دیگر نیز با چالش روبه‌رو است. از یک طرف، اقدامات مقاومتی در کرانه باختری طی روز‌های اخیر به شدت افزایش یافته و تنها طی ۲۴ ساعت منتهی به صبح دیروز، ۱۶ اقدام مقاومتی و عملیات انفرادی از جمله سه مورد تیراندازی صورت گرفته است. خیابان «یافا» در شهر قدس، شاهد یک عملیات زیرگیری بوده و در اطراف مسجدالاقصی و ایست و بازرسی «شعفاط» درگیری‌هایی میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها ثبت شده است. نیرو‌های مقاومت همچنین به سوی سربازان رژیم صهیونیستی در «برقین» در جنین، «میراف» و ایست و بازرسی «دوتان» تیراندازی کردند و در برقین و طوره درگیری‌هایی ثبت شده است. طوباس، بیت‌لحم و الخلیل نیز شاهد درگیری میان فلسطینی‌ها و اشغالگران و انفجار یک بمب بود. همچنین وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد «عزام محمود سلیم» جوان ۲۰ ساله فلسطینی شامگاه شنبه در جریان درگیری‌ها در شهرک عزون واقع در شرق قلقیلیه به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسید.
همزمان با چالش کم سابقه با فلسطینیان، تظاهرات ضددولتی در تل‌آویو با حضور ۱۴۵ هزار معترض به طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو برگزار شد. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که ده‌ها هزار نفر از شهرک‌نشینان مجدداً در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو و کودتای قضایی او به خیابان آمدند. اسرائیلی‌ها ضمن اعلام مخالفت خود با تعلیق فرآیند تصویب طرح تغییرات قضایی اعلام کردند که خواستار توقف کامل این طرح هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یک شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با رؤسای شورا‌های شهرک‌های نزدیک مرز‌های غزه اعلام کرد که اسرائیل در همه جبهه‌ها در یک وضعیت امنیتی پرچالش است. بر اساس گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» گفت‌وگوی نتانیاهو با شهرک‌نشینان بعد از اعتراضات آن‌ها درباره نبود امنیت صورت گرفت. رؤسای شورا‌های شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری نیز در گفتگو با بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، از نبود امنیت و بی‌توجهی به امنیت ۵۰۰ هزار صهیونیست مقیم این منطقه انتقاد کردند.