از دیوار کشی در دانشگاه تا پرده کشی در مترو

آرمان امروز- رها معيري: در اوايل دهه 60، برخي مي‌خواستند با ايجاد تيغه در وسط کلاس‌هاي درس گروه فلسفه دانشگاه تهران، مانع از تفکيک جنسيتي شوند، اما اين موضوع به دستور بنيانگذار انقلاب اسلامي برچيده شد. بنا به گفته حجت الاسلام دکتر علي شيخ الاسلامي و عضو قطب علمي ادبيات عرفاني دانشگاه تهران: «حضرت امام (ره) اعلام کردند ما در اسلام اين سابقه را نداريم که کلاس درسي يا جلسه مذهبي وديني مابين زنان و مردان به اين صورت فاصله گذاشت و ديوار کشيد و بعدها هم بحث ها دنبال شد که به فرض در کلاس هاي درس چنين کاري انجام بگيرد بيرون از کلاس چه بکنيم؟ در ورود و خروج دانشجويان دختر و پسر به دانشگاه چه بکنيم و يا در جامعه که حضور زنان و مردان در کنار هم وجود دارد چه بايد کرد؟» و اين موضوع مدت کوتاهي مورد بحث بود و بعد منتفي شد. همچنين در ويدئويي که از رهبر معظم انقلاب وجود دارد، منتشر شده، ايشان مي‌فرمايند: «به دستور امام خميني مانع ديوار کشيدن بين دختر و پسرها در دانشگاه شدم.» چهل سال پس از آن روزها، بار ديگر در يک مکان عمومي چادري گُل گُلي کشيده شد تا تفکيک جنسيتي در مترو صورت گرفت. يک سال پس از جداسازي واگن بانوان در مترو، روز جمعه هشتم ارديبهشت‌ماه، ويدئويي در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شده که نشان مي‌دهد بين واگن زنان و مردان، پرده‌اي براي جداسازي اين واگن‌ها از هم نصب شده است و اين اتفاق در راستاي تمهيدات جناب آقاي زاکاني، شهردار تهران براي مبارزه با بدحجابي است. شايد اين کار در نفسه مشکلي نداشته باشد، اما اين تفکيک جنسيتي در مکان عمومي موجب اظهارنظرها و واکنش‌هاي بسيار تندي از سوي مردم و کاربران شبکه‌هاي اجتماعي شد. پس از سکوت بسياري از اعضاي شوراي شهر و شهرداري در رابطه با اين انتقادات، مسعود درستي، مديرعامل شرکت بهره برداري متروي تهران در خصوص جزئيات طرح جديد جداسازي واگن بانوان، تقصير را به گردن آقايان انداخت و اين اقدام را ناشي از تماس خانم‌ها دانست و در آماري قابل توجه، اعلام کرد: «40 درصد تماس‌هاي مردمي با مترو در حوزه درخواست‌ها و انتقادات در مورد ورود آقايان به واگن بانوان است و اين درخواست در رتبه اول فراواني اعتراضات مردمي است. بر همين اساس در يکي از قطارها درب شيشه‌اي جدا کننده نصب کرديم و کاملا ورود آقايان از داخل قطارها را مسدود کرديم.»
وي با بيان اينکه ما نياز به همراهي و همکاري آقايان در اين مسأله داريم، اظهار کرد: «ما براي تکريم بانوان واگن مخصوص براي آنها گذاشتيم و اين ربطي به اسلام ندارد؛ چرا که در ژاپن هم واگن مخصوص بانوان وجود دارد و آيا آنها مسلمان هستند؟
اين موضوع يعني تعيين واگن اختصاصي براي زنان که جزو درخواست‌هاي آنان بوده و ما از نظر فرهنگي و اعتقادي نياز به همراهي آقايان هستيم.»  وي در مورد ورود آقايان از درهاي اصلي قطار به واگن بانوان و تمهيدات مترو نيز گفت: «مأموري گذاشته و به آقايان تذکر مي‌دهيم، اما در يکي از قطارها درهاي شيشه‌اي را آزمايش کرديم و در نظر داريم تا در آستانه سال نو در خط سه مترو اين درهاي جدا کننده را نصب کنيم تا مشکل ورود آقايان به واگن زنان رفع شود.»