رئیس جمهوری که رتبه اول کنکور بود

صابر گل عنبري
سرویس دیپلماسی-صابر گل عنبری: دو روز پیش که کنفرانس خبری عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق در تهران از طریق رسانه ها پخش شد، به یاد سلفش برهم صالح افتادم. با مقایسه توانمندی ‌های هر دو بیشتر به دلیل حذف برهم صالح به وسیله مسعود بارزانی در توافقی با چارچوب هماهنگی و بافل طالبانی پی بردم.
رشید و برهم صالح هر دو دکترا از انگلیس گرفته‌ اند اما برهم صالح ظاهرا یک سر و گردن بالاتر از رشید، رئیس جمهوری کنونی عراق داشت.
او که لقب نفر اول کنکور عراق را داشت، سخنوری توانا و مسلط به کردی، عربی و انگلیسی است و در کنفرانس‌های خود با رهبران دیگر کشورها از روی نوشته سخن نمی‌گفت.  روابط شخصی گسترده صالح با رهبران جهان محصول همین توانمندی‌ های کلامی و ارتباطی بود. گویا همین‌ ها و تبعاتش در بالا بردن وزنه برهم صالح و سلیمانیه در سپهر عراق و منطقه بود که بارزانی را به صرافت حذف او انداخت؛ امتیازی که متحدان عراقی ایران با هدف تشکیل دولت به اربیل دادند و بافل نیز به دلیل پیوند خویشاوندی پذیرفت.


البته رشید صریح اللهجه‌تر از برهم صالح به نظر می‌رسد و امروز در کنفرانس خبری دو بحث داغ در عراق که یکی حقابه آن و مبارزه با مواد مخدر بود را مطرح کرد که با واکنش همتای ایرانی ‌اش مواجه شد.
لازم به ذکر است که برهم صالح در سال ۱۹۸۷ میلادی موفق به دریافت درجه پی‌اچ‌دی در رشته آمار و کاربردهای کامپیوتر در مهندسی از دانشگاه لیورپول شد. وی در سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی، از تمامی پست‌ های حزبی در اتحادیه میهنی کناره‌گرفت.
او سپس به ایجاد ائتلافی به نام «ائتلاف به خاطر دموکراسی و عدالت» دست زد. او بنیانگذار دانشگاه آمریکایی در شهر سلیمانیه بود و در حال حاضر نیز ریاست هیئت امنای این دانشگاه را بر عهده دارد.