لابی‌های بی‌حاصل

آرمان امروز: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز گذشته راي اعتماد خود را از «سيدرضا فاطمي‌امين» پس گرفتند و حالا بايد در انتظار انتخاب سرپرست يا معرفي وزير جديد صمت از سوي دولت سيزدهم باشيم. طرح استيضاح سيدرضا فاطمي امين؛ وزير صنعت،‌ معدن و تجارت در جلسه علني روز گذشته (يکشنبه) مجلس مطرح شد و پس از توضيحات متقاضيان استيضاح و دفاعيات وزير، اين استيضاح به راي مجلس گذاشته شد.
نمايندگان مجلس با 162 راي موافق، 102 راي مخالف، 2 راي ممتنع و 6 راي باطله از مجموع 272 راي مأخوذه به استيضاح سيدرضا فاطمي امين راي دادند. بنابراين سيدرضا فاطمي‌امين از وزارتخانه صنعت،‌ معدن و تجارت مي‌رود.
محمدباقر قاليباف رييس مجلس بعد از اعلام راي استيضاح فاطمي امين گفت: بر اين اساس آقاي فاطمي امين موفق به اخذ راي اعتماد مجدد از مجلس نشد. از آقاي فاطمي امين تشکر و قدرداني مي کنم و براي آينده و مسئوليت هاي ديگر و موفقيت هاي ايشان در پست هاي ديگر از خداوند بزرگ آرزوي توفيق دارم.
رضا فاطمي‌امين، وزير پيشين صمت در جلسه بررسي طرح استيضاحش در دفاع از خود و با اشاره به حاشيه‌هاي پيرامون اهداي خودرهاي شاسي‌بلند به برخي از نمايندگان گفت: در روزهاي اخير يک اتهام کذب منتشر شد که مردم هم متضرر شدند، اتهامي که نه در شأن دولت مردمي بود و نه در شأن مجلس انقلابي است. صرفا کذب محض بود.


در چند روز گذشته بنده هرجا رفتم احساس کردم نگاه سنگيني به بنده است شما هم همين طور بوديد. سيد رضا فاطمي‌امين افزود: چرا بايد با آبروي افراد اين‌گونه بازي شود.
اين آبروريزي‌ها ذخيره قبر و قيامت مي‌شود. آقاي عليرضابيگي از شما مي‌خواهم اکنون بلند شويد و بگوييد يک خودرو داده شده است و نه 70 خودرو.
چرا مجلس و دولت تخريب مي‌شود؟ چرا براي کشور هزينه ايجاد مي‌کنيد؟ چرا بايد مجلس انقلابي که ضد فساد است به چنين فسادي متهم شود؟ آيا اين جنگ رواني نيست؟ فاطمي امين با بيان اين‌که صنعت خودرو مسائل و مشکلات زيادي دارد، اظهار کرد: اگر در گذشته توقف توليد خودرو و يا واردات را شاهد نبوديم. اين وضعيت را نمي‌ديديم و يا اين‌که از نيمه سال گذشته وارد جنگ ارزي شديم. صنعت خودروسازي کشور مبتني بر مونتاژ و داخلي‌سازي است که با فراز و نشيب تحريم توليد کم مي‌شود هرچه تحريم‌ها شديدتر شده توليد هم به زير يک ميليون رسيده اما در سال 1401 در شرايط تشديد تحريم ما توليد را به بيش از يک ميليون رسانديم.
اين در حالي است که سيد ابراهيم رييسي، رييس جمهور که براي دفاع از وزير صنعت، معدن و تجارت به مجلس آمده بود، گفت: وزارت صمت بخش‌هاي مختلف دارد و آيا وزير صرفا بايد با خودرو مورد قضاوت قرار گيرد. به گفته او، گام‌هايي جدي در اين جهت برداشته شده تا خودرو باکيفيت به ميدان آيد. ما در ميانه راه هستيم و حتما بايد کار جدي در خودرو انجام شود.
پرونده‌هاي آنها در حال بررسي است و از هيچ موردي چشم پوشي نشده است. اولين مدعي در اين زمينه دولت است. هر نقطه اي در مديريت ببينيم که فساد و روابط ناسالم وجود دارد و ناکارآمدي وجود دارد، قبل از هر کس ما مدعي مي‌شويم و حتما برخورد مي‌کنيم.