دلار ۴۷‌هزار تومانی بدون مشتری ماند!

قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ مسیر پر فرازونشیبی را طی کرد. دلار که در ابتدای بهار در کانال ۲۶‌هزار تومان بود در آخرین ماه سال به کانال‌های ۵۰ و بنا به برخی روایت‌ها به کانال ۶۰ هم نفوذ کرد، اما امروز پس از ۸۰ روز نوسان، قیمت دلار تحت تأثیر اخبار مبنی بر آزاد‌سازی پول‌های بلوکه‌شده ایران و مدیریت صحیح نقدینگی از سوی بانک مرکزی به کانال ۴۷ تا ۴۸‌هزار تومان بازگشت. گزارش‌های رسیده از بازار غیررسمی ارز حاکی است در دو روز گذشته نرخ ارز حدود هزار‌و‌۵۰۰ تومان با کاهش قیمت همراه بود. سکه نیز به تبعیت از بازار ارز نسبت به اوایل هفته حدود ۲‌میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. در بازار دیروز ارز، روند کلی قیمت‌ها مانند روز‌های اخیر نزولی بود، به اصطلاح فعالان، بازار قفل شده است و همچنان انتظارات قیمتی به سمت نرخ‌های پایین‌تر وجود دارد.
مدیریت صحیح نقدینگی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره عوامل تأثیرگذار بر کاهش قیمت ارز می‌گوید: «مدیریت صحیح نقدینگی و آزادسازی قسمتی از پول‌های بلوکه‌شده ایران توسط برخی از کشور‌ها مانند عراق و کره‌جنوبی و صندوق بین‌المللی پول پاسخ مثبت بازار ارز را به همراه داشته است.»
وی می‌افزاید: «منابع ارزی با آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده تقویت می‌شود، بنابراین دولت از اختیار بیشتری جهت مدیریت مناسب‌تر شرایط اقتصادی برخوردار خواهد بود، البته دولت باید در نظر داشته باشد که بدون برنامه درست و مدون نه تنها از پول‌های به‌دست‌آمده استفاده درست نخواهد شد، بلکه به هدر هم خواهد رفت.»


این عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره تأثیر سفر رئیس‌کل بانک مرکزی و دیدارش با مقامات صندوق بین‌المللی پول نیز اظهار می‌دارد: «سفر رئیس‌کل در حفظ و تشدید اتفاقات خوب اخیرتأثیرگذار خواهد بود، زیرا با موجی از اخبار مثبت اقتصادی همراه شد و این در حالی بود که تحلیلگران افزایش مجدد قیمت‌ها را مورد پیش‌بینی قرار داده بودند.» رحیمی تأکید می‌کند: «ادامه این تحرکات بین‌المللی سبب خواهد شد بازار آرام گیرد و همراه با خروجی کاهش انتظار تورمی پیشروی بهتری داشته باشد. برای مهار گرانی‌ها باید از تمام فرصت‌ها استفاده کرد تا مشکلات اقتصاد کشور و خانواده‌ها کاهش یابد.»
وی می‌افزاید: «روشن است که راه‌حل مشکل ارز دستوری نیست و باید برای کاهش قیمت از راه‌های فوق بهره برد. همان‌طور که اشاره شد، قسمتی از کاهش قیمت اخیر به عرضه ارز ارتباط دارد، این کار در ادامه نیازمند تدبیر است تا به سرمایه‌گذاری و تولید بینجامد، در غیر این صورت نه تنها مشکلی را برطرف نخواهد کرد، بلکه بر آن اضافه هم می‌کند.»
دلار در بازار غیررسمی
روز پنج‌شنبه ۱۸ خرداد قیمت دلار بین ۹/۴۸ تا ۴/۴۹ هزار تومان معامله شد. از روز شنبه ۲۰ خرداد روند نزولی قیمت ارز کلید خورد. گزارش‌های مردمی هم از افزایش فروش ارز‌های خانگی حکایت دارد. تحلیلگران اخبار مرتبط با آزاد‌سازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق، کره‌جنوبی و صندوق بین‌المللی پول را دلیل کاهش قیمت‌ها می‌دانند و معتقدند: «انتشار اخبار سیاسی مثبت از نظر روانی بر بازار اثر مثبتی داشته و قیمت ارز و سکه را کاهش داده است و پیش‌بینی می‌شود این روند نزولی تا رسیدن به کانال ۴۰‌هزار تومان ادامه داشته باشد.» روز گذشته قیمت هر دلار امریکا در بازار آزاد با حدود‌هزار تا هزارو ۵۰۰ تومان کاهش مواجه شد و به کانال ۴۷‌هزار تومان رسید. این نرخ بین دلالان کنار خیابان و میدان فردوسی، سبزه میدان و کانال‌های تلگرامی از ۴۷‌هزارو۳۰۰تومان تا ۴۷‌هزارو۸۰۰ تومان متفاوت است. قیمت هر یورو در این بازار به ۵۲‌هزار‌و‌۵۰۰ تومان کاهش یافت و هر درهم نیز تا ۱۳‌هزار‌و‌۲۰۰ تومان پایین آمد.
کشتی‌آرای: سکه نیم‌ساعته ۵۰۰‌هزار تومان ارزان شد
‌با افت قیمت دلار که در حوالی بعد از ظهر روند سریع‌تری به خود گرفته است، قیمت طلا و سکه نیز با افت همراه شده و نسبت به روز‌های گذشته حدود ۲‌میلیون تومان ارزان شد. در همین زمینه، محمد کشتی آرای، فعال بازار سکه و طلا می‌گوید: قیمت سکه تمام بهار آزادی نیم‌ساعته، ۵۰۰‌هزار تومان کاهش یافت.
نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با تسنیم درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز گذشته می‌گوید: «قیمت سکه تمام‌بهار آزادی که حوالی ظهر در کانال ۲۸‌میلیون تومان در نوسان بود، در مدت نیم‌ساعت ۵۰۰ هزارتومان ارزان شد و به کانال ۲۷‌میلیون تومان بازگشت.» وی تأکید می‌کند: «روز گذشته سکه از ۲۸‌میلیون‌و‌۳۰۰‌هزار تومان به ۲۷‌میلیون‌و‌۸۰۰‌هزار تومان کاهش یافت، حباب سکه نیز ۵‌میلیون‌و‌۲۰۰‌هزار تومان گزارش شده است.»
به گفته کشتی‌آرای، پیش‌بینی می‌شود در ادامه روز جاری و روز‌های آتی باز هم قیمت طلا و سکه در بازار با کاهش همراه باشد.
وی با اشاره به سقوط قیمت دلار در بازار می‌گوید: کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز موجب شده است خریداران و فروشندگان معاملات خود را با احتیاط انجام دهند. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از ۲‌میلیون‌و‌۳۳۳‌هزار تومان به ۲‌میلیون‌و‌۲۷۰‌هزار تومان کاهش یافته است. روز گذشته قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۵‌میلیون‌و‌۲۰۰‌هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۲۷‌میلیون‌و‌۸۰۰‌هزار تومان به فروش رسید. دیروز در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۵‌میلیون‌و‌۵۰۰‌هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۱۰‌میلیون‌و‌۴۰۰‌هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۶‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.