به امید هفته‌ای متفاوت در روتردام

قبل از حضور در لیگ ملت‌های والیبال برخی کارشناسان بر این باور بودند که در رقابت‌های پیش‌رو نباید به دنبال کسب نتیجه بود و باید روی محک زدن بازیکنان جوان تیم تمرکز کرد. با این وجود عملکرد شاگردان عطایی در هفته نخست به‌قدری ضعیف بود که جای دفاع ندارد و بیم آن می‌رود که ادامه این روند ایران را از سطح اول والیبال دنیا دور کند، مگر آنکه تیم ملی والیبال ایران در هفته دوم که در روتردام هلند برگزار می‌شود نتایجی متفاوت از هفته‌ای که در ناگویای ژاپن پشت سر گذاشت، رقم بزند.
ایران در چهارمین بازی خود صبح دیروز به مصاف اسلوونی رفت و همانطور که پیش‌بینی می‌شد بازی را در سه ست متوالی واگذار کرد. ضعف شدید در توپ‌گیری و دفاع روی تور، آن‌هم در رشته‌ای، چون والیبال که رالی امتیازهاست هر تیمی را می‌تواند دچار مشکل کند، به‌خصوص وقتی حریف در سرویس قدر باشد و با این تاکتیک بخواهد فشار بیاورد. اتفاقی که در مصاف با اسلوونی به وضوح دیده شد. آخرین حریف ایران در هفته نخست لیگ ملت‌ها سرویس‌زنان قهاری داشت و سرمربی این تیم به خوبی دریافته بود که سرویس‌های خوب تیمش، ایران را دچار مشکل کرده است، به همین دلیل به شاگردانش تأکید کرد از فشار سرویس خود کم نکنند تا با همین تاکتیک بتوانند دریافت و به‌دنبال آن تنوع حملات ایران را کاهش دهند که اتفاقاً موفق هم شدند. در واقع گئورگه کرتو، سرمربی تیم ملی والیبال اسلوونی به خوبی ایران را آنالیز کرده بود، به‌طوری‌که بعد از کسب برتری مقابل شاگردان عطایی تأکید کرد ایران تیم جنگنده‌ای دارد که از موقعیت‌هایش استفاده نمی‌کند. البته عطایی، سرمربی تیم ملی ایران نیز قبول دارد که شاگردانش بازی قابل قبولی مقابل اسلوونی به نمایش نگذاشتند: «نتوانستیم آنطور که دلمان می‌خواست شرایط را مدیریت کنیم و بازی ضعیف‌تری داشتیم و طبیعی بود که شکست بخوریم.» با وجود این برخی بازیکنان نداشتن ریکاوری خوب را دلیل عدم نتیجه‌گیری مقابل اسلوونی دانستند. در هر صورت تیم ملی ایران هفته نخست را با سه باخت و تنها یک برد به پایان رساند، آن‌هم برد مقابل چین که به لحاظ فنی و تاکتیکی تفاوت بسیاری با ژاپن، لهستان و اسلوونی داشت و به همین دلیل نمی‌توان حساب ویژه‌ای روی آن کرد!

در این هفته ضعف‌ها کاملاً مشهود بود و صدالبته که قابل پیش‌بینی! تیم ملی والیبال ایران با کمبود بازی تدارکاتی خوب راهی این مسابقات شد و نتیجه نداشتن بازی‌های دوستانه مناسب در همان گام نخست برابر سامورایی‌ها خود را به وضوح نشان داد، اما صرف‌نظر از عدم هماهنگی ایده‌آل بازیکنان، تیم ایران در آغاز نخستین مسابقه از نظر آرایش تیمی هم مشکل داشت، به‌طوری‌که محمد محمدکاظم، ملی‌پوش سابق والیبال ایران بعد از پایان این بازی تأکید کرد وقتی از پاسور چهار شروع کردیم برای بچه‌ها گنگ بود، در حالی که ژاپن بازی را به قدری خوب آغاز کرد که بازیکنان ما تحت تأثیر حریف قرار گرفتند.



هرچند قابل کتمان نیست که ایران در مصاف با ژاپن روی توپ‌های اول تا حدودی مشکل داشت، اما در گیم دوم شاگردان عطایی تا امتیاز ۱۴ بر ۱۰ از حریف جلو افتادند، اما با این شرایط هم نتوانستند موقعیت خود را حفظ کنند و نتیجه را به حریف واگذار کردند. این اتفاق در مصاف‌های بعدی نیز رخ داد. تیم ملی ایران هم برابر لهستان و هم مقابل اسلوونی از حریفان خود پیش افتاد، اما هر بار فرصت به دست آمده را به سادگی از دست داد، خصوصاً مقابل لهستان که برتری ایران کاملاً محتمل بود، اما شاگردان عطایی خیلی زود جشن پیروزی گرفتند و همین مسئله باعث شد دومین شکست خود در این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌ها را تجربه کنند.

بعد از قبول شکست برابر ژاپن، کسب برتری مقابل لهستان می‌توانست شرایط متفاوتی را برای عطایی و شاگردانش رقم بزند. تیم ملی والیبال ایران دو ست اول را با برد پشت سر گذاشت و تنها یک ست برای کسب نخستین پیروزی در این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌ها فاصله داشت، اما خیلی ناگهانی ورق به سود حریف برگشت و دست‌آخر این لهستان بود که با برتری ۳ بر ۲ زمین بازی را ترک کرد، چراکه در میانه‌های ست سوم کار از دست شاگردان عطایی خارج شد، درست مثل ست دوم بازی با ژاپن که ایران جلو بود، اما ناگهان حریف پیشی گرفت و ملی‌پوشان والیبال ایران نتوانستند فرصت از دست داده را جبران کنند.

البته تأثیرات محیطی را نمی‌توان منکر شد. مسئله‌ای که موسوی، کاپیتان تیم ملی والیبال ایران نیز بعد از کسب شکست در نخستین بازی بدان اشاره داشت: «ژاپنی‌ها مثل ماشین بازی می‌کردند، در حالی که در تیم ما یکسری بازیکن جوان حضور دارند که هنوز آبدیده نشده‌اند و قطعاً در آینده حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند. بازیکنانی که در این شرایط و با این حجم تماشاگر ژاپنی تاکنون بازی نکردند و مسلماً مسابقه دادن برایشان در چنین شرایطی سخت و دشوار است.» حرف‌های موسوی واقعیت است، اما دلیل کسب سه باخت و تنها یک برد از چهار بازی هفته نخست لیگ ملت‌ها بی‌شک تنها به حضور پرتعداد تماشاگران ژاپنی برنمی‌گردد.

رئیس فدراسیون والیبال، اما در واکنش به ناکامی تیم ملی در هفته نخست لیگ ملت‌ها توصیه به صبوری می‌کند: «خیلی از تیم‌های خوب دنیا در هفته اول عملکرد خوبی نداشتند و همه نگاه‌ها به دو هفته باقیمانده لیگ ملت‌هاست. نباید فراموش کنیم که شرایط برای حضور موفق تیم ملی ایده‌آل نبود و به همین دلیل باید نگاه حرفه‌ای داشته و آینده‌نگر باشیم.»
هفته دوم لیگ ملت‌ها در روتردام هلند برگزار می‌شود و ایران طی آن از ۳۰ خرداد‌ماه به ترتیب با آلمان، ایتالیا، امریکا و هلند روبه‌رو می‌شود، هفته‌ای که امید می‌رود متفاوت باشد.