طرح «سی» امریکا تمکین به ایران هسته‌ای است

  با مطرح شدن هر چه بیشتر گمانه‌زنی‌ها درباره آینده توافق، موضوع پلن سی (PLAN C) از جانب امریکایی‌ها برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده است. فارین‌افرز در گزارشی از پلن سی با عنوان «قمار بایدن» یاد کرد و آن را راهبردی پرمخاطره برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران دانست. در واقع، واشنگتن پس از پلن A که همان توافق هسته‌ای (برجام) بود، به سمت خط و نشان کشیدن رفت و با پلن B در زمینه فشار‌های اقتصادی و تهدید‌های نظامی وارد میدان شد. حالا اینکه امریکایی‌ها به صراحت درباره پلن سی صحبت نمی‌کنند، به این معناست که اولاً ایران از نقطه گریز هسته‌ای عبور کرده است؛ اینکه گزارش‌های اطلاعاتی می‌گویند که ایران دارای قابلیت لازم برای ساخت پنج سلاح هسته‌ای است، یک نشانه همین است. دوم اینکه با وجود عبور ایران از نقطه گریز، باید از بروز بد‌ترین سناریو که همان اقدام نظامی علیه ایران است، اجتناب کرد. به عبارت دیگر، حتی اگر ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای هم برود، چون اقدام نظامی عواقب امنیتی غیرقابل پیش‌بینی دارد، باید آن را از دستور کار خارج کرد. نکته سوم هم اینکه، چون ایران از نقطه گریز گذشته، ممکن است به سمت ساخت سلاح هسته‌ای برود و ممکن هم است که نرود؛ بنابراین در حالی که از رویارویی نظامی با ایران (حتی در صورت رفتن به سمت سلاح) اجتناب خواهد شد، حتی‌الامکان تلاش می‌شود از طریق روش‌هایی مثل توافق موقت «امکان حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران در آینده» حفظ شود.
کاخ سفید مایل نیست که آنچه را مدنظر دارد موشکافی کند، اما صهیونیست‌ها چنین نگرشی ندارند و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پرحاشیه رژیم‌صهیونیستی، همچنان بر اظهارات قبلی خود پافشاری می‌کند. او گفت: «به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا تأکید کردم که بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، پروژه هسته‌ای این کشور را متوقف نخواهد کرد. چه با ایران توافق شود چه نشود، ما برای محافظت از اسرائیل هرکاری لازم باشد انجام می‌دهیم.» او پیش از این در گفتگو با شبکه اسکای‌نیوز نیز، اظهاراتی مشابه را بیان و تأکید کرده بود که تل‌آویو برای مقابله با برنامه تسلیحات هسته‌ای تهران هر کاری لازم باشد، انجام خواهد داد. او حتی تلاش‌های دولت امریکا را برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق گفتگو بی‌نتیجه دانست و گفت: «من فکر نمی‌کنم که دیپلماسی به تنهایی کارساز باشد. دیپلماسی زمانی مؤثر خواهد بود که با یک تهدید نظامی معتبر یا تمایل برای به‌کارگیری گزینه نظامی در صورت شکست بازدارندگی همراه باشد.»‌وی همچنین مدعی شد که اگر سران ایران تصور می‌کنند که می‌توانند ما را با یک اقدام هسته‌ای تهدید کنند، در اشتباهند، چراکه ما هر کاری لازم باشد برای دفاع از خود انجام می‌دهیم.
نگرانی‌های جدید نتانیاهو
روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت در گزارشی به قلم آلون پینکاس، دیپلمات و مشاور سیاسی صهیونیست که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ به عنوان سرکنسول تل‌آویو در نیویورک خدمت می‌کرد، با اشاره به شکست مستمر سیاست اسرائیل در قبال پرونده هسته‌ای ایران نوشت که در گذشته نتانیاهو در متقاعدکردن ایالات متحده به میزان «تهدید بودن ایران» موفق بود، اما امروز این موفقیت از بین رفته است. وی تصریح کرد: «در ابعاد راهبردی بزرگ‌تر، نتانیاهو چندین شکست بزرگ دارد که مهم‌ترین آن‌ها روابط با ایالات متحده است. امروز تغییر قابل‌توجهی از «تحقق مبانی و انحراف از اصل مقدس برای چندین دهه» در سیاست تل‌آویو دیده می‌شود، قبلاً حمایت احزاب دموکرات و جمهوریخواه امریکا از «اسرائیل، به موضوعی فراتر از سیاست داخلی امریکا» تبدیل شده بود. سطح ارزش نهادن به سخنان نتانیاهو در این زمینه در جهان به ویژه در امریکا به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است و حالا به سخنان وی در این زمینه توجهی نمی‌شود.» در بخش دیگری از این گزارش آمده است که نگاه نتانیاهو به دو موضوع معطوف است: «نخست اینکه گزارش‌هایی از پیشرفت مذاکرات غیرمستقیم واشنگتن و تهران وجود دارد که اسرائیل در وهله اول با آن مخالف است و آن را نگران می‌کند. دوم اینکه، مانور روی تحولات ایران، برای نتانیاهو به فرصت و راهی برای ایجاد یک «وضعیت بحرانی» تبدیل شده که می‌تواند توجهات را از «بحران قضایی» درون رژیم منحرف کند.» بنابر دیدگاه پینکاس، «ایالات متحده در این مانور ساختگی، شریک نتانیاهو نیست و جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا همچنان ترجیح می‌دهد با نتانیاهو دیدار نداشته باشد. درباره آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا هم باید بگویم که او حتی نمی‌فهمد چرا نتانیاهو هفته گذشته منتقد توافقی شد که هنوز وجود ندارد و حتی تهدید کرده بود که اسرائیل از خود دفاع خواهد کرد.» این روزنامه دیروز، به نقل از مقامات صهیونیست نوشت: «احتمال دستیابی امریکا و ایران به توافق هسته‌ای افزایش یافته است و یکی از دلایل دعوت نکردن از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای سفر به واشنگتن، نگرانی از تحت‌الشعاع قرار گرفتن این تلاش‌هاست.» یدیعوت آحارونوت افزود: «تل‌آویو همچنان به موضع خود مبنی بر رد چنین توافقی پایبند است و اصرار دارد که آنچه ایران را از توسعه برنامه خود باز می‌دارد، تهدید نظامی است و نه دیپلماتیک. مقامات اسرائیلی معتقدند تهران از توافق برای کسب زمان و ادامه تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای سوء‌استفاده می‌کند.»