تزریق آرامش به بازار

آمارهای دریافتی از میزان عرضه ارز در بازار نیما طی دو روز پایانی هفته گذشته نشان می‌دهد که علی‌رغم افزایش عرضه از سوی بازارساز خریداری برای ارزهای اصلی در نیما وجود ندارد.
به گزارش تسنیم، طی دو روز پایانی هفته قبل ارزهای اصلی شامل درهم، دلار، یورو، ین، رووبل روسیه، روپیه هند و یوان چین در نیما عرضه شدند که در ادامه جزئیات و میزان ارزهای عرضه و معامله‌شده را بررسی خواهیم کرد.
آمارهای دریافتی نشان می‌دهد که مجموع ارز عرضه‌شده از سوی بازارساز در نیما طی روز سه‌شنبه 10 بهمن‌ماه 361میلیون دلار بوده و از این میزان فقط 92میلیون دلار معامله شده است.روز سه‌شنبه در بازار نیما 252میلیون درهم عرضه شد که از این میزان تنها 123میلیون دلار معامله شد، همچنین در این روز 120میلیون دلار عرضه شد، ولی تنها 42میلیون دلار معامله شده است.معادل 150میلیون روبل روسیه نیز عرضه شده و 150میلیون نیز معامله شده است. 18میلیون روپیه هند عرضه شد که هیچ خریداری نداشته و معامله این ارز صفر بوده است.
همچنین در روز سه‌شنبه 685میلیون یوان چین در سامانه نیما عرضه شد که از این میزان تنها 26میلیون یوان معامله شده، ضمن اینکه از 63میلیون یوروی عرضه شده در نیما از سوی بازارساز تنها 11میلیون یورو معامله شده است.روز چهارشنبه 11 بهمن‌ماه نیز از مجموع 363میلیون دلار ارز عرضه‌شده در بازار نیما تنها 102میلیون دلار معامله شده است.چهارشنبه گذشته 209میلیون درهم در نیما عرضه شده که تنها 121میلیون درهم معامله شده، ضمن اینکه از 162میلیون دلار عرضه‌شده تنها 59میلیون دلار معامله شده است.از 72میلیون روبل روسیه که در این روز در نیما عرضه شده، معادل 69میلیون روبل معامله شده، همچنین در این روز 3میلیون روپیه هند نیز عرضه شده که 2میلیون آن معامله شده است.  



ضمن اینکه 555میلیون یوان چین در نیما عرضه شده که فقط 24میلیون یوان معامله شده است. از 54میلیون یوروی عرضه‌شده در روز چهارشنبه نیز تنها 5میلیون یورو معامله شده است.بررسی آمار میزان ارزهای عرضه و معامله‌شده در نیما نشان می‌دهد که بازارساز با قدرت در تامین مالی نیازهای اساسی نیما حضور دارد و مشکلی در تامین ارز متقاضیان وجود ندارد.
با این حال، اما تقلای دلال‌های بازار برای افزایش قیمت ارز قابل تامل است، چراکه آمارهای رسمی نشان می‌دهد مشکلی در تامین ارز کشور وجود ندارد و آنچه در این ایام به نوسانات ارزی دامن می‌زند، تلاش دلال‌ها و سوداگران ارزی برای التهاب‌آفرینی با استفاده از خبرهای سیاسی و تحولات منطقه است. همانطور که بارها گفته شده دلیل اقتصادی برای این نوسانات وجود ندارد.