نیروگاه 5هزار مگاواتی سیریک تا سال 1410 تکمیل می‌شود

[شهروند] در حالی ساخت نیروگاه اتمی ایران‌هرمز با دستور رئیس‌جمهوری شروع شده که با تکمیل این نیروگاه، جمهوری اسلامی ایران جایگاه نخست منطقه در تولید انرژی برق هسته‌ای را کسب خواهد کرد.
نیروگاه اتمی سیریک شامل چهار واحد نیروگاه اتمی از نوع نسل توسعه‌یافته موسوم به نسل سوم پلاس هرکدام با ظرفیت حداقل یک‌هزار و ۲۰۰ مگاوات الکتریکی در مجموع به ظرفیت 5هزار مگاوات ساخته خواهد شد و با احتساب 3هزار مگاوات نیروگاه بوشهر، ظرفیت نیروگاه‌های اتمی کشور به 8هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.
نیروگاه اتمی سیریک تا سال ۱۴۱۰ مطابق با سند راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران تکمیل شده و واحد نخست آن در سال ۱۴۰۷ به بهره‌برداری خواهد رسید و پس از آن به فاصله هر ۶ ماه، یک واحد جدید به ظرفیت این نیروگاه افزوده خواهد شد.
تامین مالی این پروژه راهبردی با استفاده از منابع عمومی دولت و خط اعتباری روسیه و تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) خواهد بود.



احداث و بهره‌برداری از نیروگاه اتمی سیریک از طریق مشارکت با سازندگان بین‌المللی و با استفاده از ظرفیت و توان داخلی و صنایع بزرگ کشور طراحی و پیش‌بینی شده است.
گزارش‌ها حاکی از این است که تلاش برای ساخت نیروگاه در منطقه سیریک استان هرمزگان گرچه از سال ۱۳۹۵ دنبال شد، اما با توقف مواجه شد. در سال ۱۴۰۰ و پس از سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به روسیه و اختصاص خط اعتباری مورد نیاز از سوی آن کشور، برنامه‌ریزی برای تسریع در عملیات احداث آن انجام شد.
زمزمه‌های احداث نیروگاه سیریک برای کمک به افزایش ظرفیت برق کشورمان از سال ۱۳۹۳ مطرح و از همان ابتدا مقرر شد ساخت این نیروگاه با استفاده از کمک‌های مالی دولت روسیه به سرانجام برسد.

 نیروگاهی با ظرفیت 5هزار مگاوات
 مهدی دوستی، استاندار هرمزگان، با بیان اینکه عملیات اجرایی نیروگاه اتمی سیریک با سفر رئیس‌جمهوری آغاز شده است، توضیح می‌دهد که این نیروگاه نقشی تعیین‌کننده و اساسی در تحول و توسعه سواحل مکران ایفا خواهد کرد.

اعتبار ساخت نیروگاه اتمی سیریک ۲۰میلیارد دلار است
ناصر شریف‌لو، مدیرعامل نیروگاه اتمی سیریک، نیز بر این باور است که این نیروگاه دارای ۴ واحد هزار و ۲۵۰ مگاواتی و در مجموع دارای ظرفیت ۵هزار مگاوات است.
او توضیح می‌دهد: «این نیروگاه تا سال ۱۴۱۰ به بهره‌برداری می‌رسد و واحد‌های آن پس از پنج سال از آغاز ساخت در بازه‌های زمانی ۶ ماهه وارد مدار می‌شوند. اعتبار ساخت نیروگاه اتمی سیریک ۲۰میلیارد دلار است و در حال مذاکره با کشور‌های جهان از جمله چین و روسیه برای سرمایه‌گذاری و استفاده از متخصصان داخلی برای ساخت آن هستیم.»
مدیرعامل نیروگاه اتمی سیریک می‌گوید:‌ «هر واحد این نیروگاه سالانه ۳۵ تن سوخت هسته‌ای مصرف می‌کند و فعالیت آنها نیز آلاینده‌ای وارد جو نمی‌کند. در دوران ساخت نیروگاه ۶هزار نفر مشغول به کار می‌شوند و پس از بهره‌برداری نیز برای ۴هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.»
او با مقایسه نیروگاه اتمی و خورشیدی می‌گوید: «‌عمر اولیه نیروگاه‌های اتمی ۷۰ سال و تا ۳۰سال دیگر نیز قابل تمدید است، در حالی که عمر نیروگاه‌های خورشیدی ۲۰ سال است.» مدیرعامل نیروگاه اتمی سیریک، استفاده‌نکردن از نفت و تولیدنکردن گاز گلخانه‌ای را از ویژگی‌های مهم نیروگاه اتمی عنوان می‌کند و می‌گوید: «با ساخت نیروگاه اتمی سیریک از مصرف سالانه ۳۶میلیون بشکه نفت جلوگیری می‌شود.»    

ساخت نیروگاه توسط متخصصان ایرانی
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه نیروگاه هسته‌ای سیریک توسط متخصصان ایرانی ساخته می‌شود، می‌گوید: «در جریان ساخت این نیروگاه هیچ کشور خارجی طرف موضوع نیست.»
محمد اسلامی ادامه می‌دهد: «این پروژه به عنوان یکی از طرح‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری، در سند راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای در افق ۱۴۲۰ مورد توجه قرار گرفته است.»
او اظهار می‌کند: «با ساخت واحدهای جدید نیروگاه‌ اتمی سیریک براساس هدف‌گذاری انجام‌شده ظرفیت تولید برق هسته‌ای در کشور افزایش می‌یابد.»
اسلامی با بیان اینکه با آغاز شروع این پروژه در حال آزادسازی زیرساخت‌های آن هستیم، ادامه می‌دهد: «برای ساخت و زیرساخت این پروژه یک شهرک صنعتی ایجاد خواهد شد.»
او با بیان اینکه برای زیرساخت‌ها و ساخت این پروژه یک عدد ۱۵ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است، تصریح می‌کند: «این سرمایه‌گذاری برای تنظیم ظرفیتی برای آموزش نیروهای متخصص هم برای دوره احداث و هم برای زمان بهره‌برداری یکی از الزامات بوده است. در زمانبندی هر یک از این واحدها از زمان صفر حداقل ۷ و حداکثر ۹ سال زمان می‌برد و فعلا ما در نقطه صفر این پروژه قرار داریم.»
او بیان می‌کند: «سقف تولید برق هسته‌ای تا سال ۱۴۲۰ ۲۰هزار مگاوات در نظر گرفته شده بود، در صورتی که سهم برق اتمی در دنیا ۱۱درصد است. این برق در سبد انرژی دنیا و هدف‌گذاری که شده حدود ۲۳درصد است و ما با تولید ۲۰هزار مگاوات برق در این نیروگاه به ۲۳درصد خواهیم رسید.»
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: «این پروژه یکی از اهداف بسیار مهم و راهبردی بوده و این ابرپروژه تحول‌آفرین است و چون فناوری هسته‌ای تحول ژرفی در صنعت و دانش ایجاد می‌کند، ما بتوانیم طبق زمانبندی پیش ببریم و تراز خودمان را در دنیا ارتقای دهیم.»