گل‌های لبخند

  [ شهروند ]  شهروند| در چارچوب مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا، روز گذشته از ساعت 15 تیم‌ملی فوتبال کشورمان به مصاف ژاپن رفت. این بازی در ورزشگاه اجوکیشن سیتی الریان قطر برگزار شد. انتظار می‌رفت تقابل این دو غول فوتبال آسیا در فینال این رقابت‌ها برگزار شود، اما با تغییری که در نتایج بازی‌های مرحله گروهی پیش آمد، این رقابت در مرحله یک‌چهارم نهایی برگزار شد. در این بازی ملی‌پوشان کشورمان نمایش بسیار فوق‌العاده‌ای داشتند و درنهایت موفق شدند این بازی را با نتیجه 2 بر یک به پایان برسانند و به مرحله نیمه نهایی مسابقات راه پیدا کنند.

تیم‌ملی فوتبال کشورمان در این بازی با ترکیب علیرضا بیرانوند، حسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، میلاد محمدی، رامین رضاییان، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، محمد محبی، سامان قدوس و سردار آزمون به مصاف تیم‌ملی ژاپن رفت.
در 15 دقیقه نیمه اول این مسابقه، شرایط برای این دو تیم تقریبا برابر بود. دو تیم بیشتر در میانه میدان بازی می‌کردند و دنبال فرصتی برای رسیدن به محوطه جریمه یکدیگر بودند. در این میان، تیم‌ملی با اعتمادبه‌نفس بیشتری بازی می‌کرد و مالک توپ و میدان بازی بود. در این دقایق، مهم‌ترین موقعیت در دقیقه 12 بازی شکل گرفت که ضربه علیرضا جهانبخش از سمت چپ دروازه ژاپن با اختلاف کمی از بالای دروازه به بیرون رفت.
جو ورزشگاه اجوکیشن سیتی تا جای خوبی از آن ایرانی‌های حاضر در این ورزشگاه بود و هواداران کشورمان در هر دقیقه‌ای از بازی تلاش کردند تا با تشویق‌های خود به ملی‌پوشان روحیه بدهند. بازی در اواسط نیمه اول در دست تیم‌ملی ژاپن بود و ژاپنی‌ها بیشتر مالک توپ بودند و موقعیت‌های نصفه‌ونیمه‌ای در این دقایق از بازی ایجاد کردند.
اولین گل این بازی در دقیقه 28 مسابقه به ثمر رسید. موریتا، بازیکن تیم ژاپن، روی نفوذ خود به محوطه جریمه ایران، موفق شد دروازه ایران را باز کند. این گل با مقداری بدشناسی هم وارد دروازه تیم‌ملی شد و پس از دفعی که علیرضا بیرانوند روی این توپ داشت، توپ از بالای سر او وارد دروازه تیم‌ملی شد. پس از این گل، بازی از ریتم تند خود فاصله گرفت و در دقایق پایانی نیمه اول برنامه خاصی برای حمله‌کردن توسط ملی‌پوشان کشورمان وجود نداشت. همچنین ژاپنی‌ها هم تلاشی برای تهدید‌کردن دروازه تیم‌ملی نداشتند و تنها موقعیت جدی پس از گل اول، نفوذ سامان قدوس به محوطه جریمه تیم ژاپن در دقیقه 39 بازی بود و اگر شوت با دقت بیشتری به ثمر می‌رسید، کار با نتیجه تساوی پیش می‌رفت.



در دقایق پایانی نیمه اول مسابقه، فشار ملی‌پوشان روی دروازه ژاپن بیشتر شد و این امیدها را برای گلزنی بیشتر کرده بود. در برخی از لحظه‌های بازی، بازیکنان به تصمیم داور اعتراض داشتند و هواداران برای برخی تصمیم‌ها درخواست VAR داشتند. در دقایق پایانی بازی هم شاهد موقعیت و اتفاق خاصی نبودیم تا این بازی در پایان نیمه اول با پیروزی یک بر صفر ژاپنی‌ها به پایان برسد. با آغاز نیمه دوم مسابقه، تیم‌ملی فوتبال کشورمان شکل تهاجمی‌تری به خود گرفت و تلاش کرد با فشار آوردن به نیمه زمین ژاپن موقعیت‌هایی را ایجاد کند. در این میان ژاپن روی ضدحملات بیشتر تمرکز داشت و روی این رویکرد هم چند موقعیت را توانست ایجاد کند.فشارهای تیم‌ملی در دقیقه 55 به ثمر رسید. روی نفوذ سردار آزمون به نیمه زمین ژاپن، محمد محبی صاحب موقعیت شد و این بازیکن با یک شوت مطمئن موفق شد دروازه تیم ژاپن را باز کند و شوروشوق عجیبی را به ورزشگاه شهر آموزش منتقل کرد.
ایران پس از این گل،‌ نمایش بسیار خوبی داشت. فشارهای ملی‌پوشان روی دروازه ژاپن ادامه داشت و حتی چند دقیقه پس از این گل، سردار آزمون روی پاس امید ابراهیمی توانست دروازه ژاپن را باز کند، اما این گل توسط داور آفساید اعلام شد و آزمون در موقعیت میلی‌متری در آفساید قرار داشت.
تیم‌ملی از اواسط نیمه دوم بهترین عملکرد خود را برجای گذاشت و انگیزه بالای ملی‌پوشان باعث شد تا ژاپن فرصت کمتری برای رسیدن به دروازه تیم‌ملی پیدا کند. تا دقایق پایانی بازی توپ و میدان دست شاگردان امیر قلعه‌نویی بود.
نمایش فوق‌العاده ایران در دقایق پایانی نتیجه داد و روی پنالتی‌ که حسین کنعانی‌زادگان برای ایران در دقایق پایانی گرفت، علیرضا جهانبخش موفق شد گل برتری کشورمان را به ثمر برساند. پس از این گل، ژاپن توانی برای گلزنی نداشت تا این بازی درنهایت با پیروزی 2 بر یک کشورمان به پایان برسد. ملی‌پوشان کشورمان با نمایش موفق و زیبایی که در این بازی ارائه دادند، موفق شدند به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات راه پیدا کنند و با این پیروزی توانستند طلسم نبردن خود را برابر ژاپن در جام‌ملت‌های آسیا بشکنند و در حال حاضر، تنها یک گام تا فینال رقابت‌های جام ملت‌های آسیا فاصله دارند.