ایران در میان ۱۰ کشور برتر هوا و فضای جهان

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه حضوردر فضا قدرت‌آفرین و امیدآفرین است، گفت: «تلاش کردند ایران را با تحریم متوقف کنند و در انزوا قرار دهند، ولی این ۱۱ پرتاب موفق هم تحریم‌ها را شکست داد و هم طرح انزوای جمهوری اسلامی را با شکست مواجه کرد.» سید ابراهیم رئیسی، صبح دیروز، در آیین روز فناوری فضایی ایران، گفت: «حرکت ماندگار عزیزان که در حوزه فضا انجام شده، حقیتا جلوه «ما می‌توانیم» است.» وی پرتاب ماهواره به فضا را با وجود همه تهدیدها و تحریم‌ها، جلوه‌ای از عملی شدن شعار «ما می‌توانیم» توصیف کرد و گفت: «این حرکت ارزشمند با همکاری جوانان و مختصصان، دانشگاهیان و نیروهای مسلح انجام شده و افتخارآفرین است.» رئیس‌جمهور بیان کرد: «ایران در رتبه ۴۵ بوده و امروز در رتبه ۱۰ کشور مطرح جهان در حوزه هوا و فضا قرار دارد؛ این صنعت را باید مورد توجه و حمایت قرار داد.»

حضور در فضا چشم بینایی برای تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ایجاد می‌کند
وی در ادامه در مدار ژئو قرار گرفتن را نقشه راه صنعت فضایی تعریف کرد و گفت: «به‌نظر می‌رسد می‌توانستیم پیش‌تر از این، در این عرصه حضور فعال داشته باشیم و در سطح و مدار ژئو قرار بگیریم، اما برخی‌ها نمی‌خواستند و این مهم نیست؛ مهم آن است که ملت ایران اراده کرده در فضا حضور قدرتمندی پیدا کند. ملتی که اراده کرده در ۲۲ بهمن به استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی و پیشرفت برای کشور دست یابد، اکنون با اراده خود می‌خواهد بر اراده‌های دیگر فائق آید.» وی افزود: «حضور در فضا می‌تواند ما را بر همه موانع فائق کند. همچنین در کشاورزی، صنعت و الکترونیک و مکانیک و سایر حوزه‌ها افزایش بهره‌وری را در پی دارد. این کارها اتفاق افتاده و بیشتر از این هم اتفاق می‌افتد. حضور در فضا برای بشر چشم بینا ایجاد می‌کند و می‌تواند رصد را کامل و اطلاعات را به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران منتقل کند و موجب تصمیم‌گیری دقیق برای صاحبان حِرَف مختلف شود.»

در صنعت فضایی میدان دادن  به بخش خصوصی اثربخش خواهد بود
رئیس‌جمهور با بیان اینکه صنعت فضایی کشور باید به سمت اقتصادی شدن برود، گفت: «یکی از میدان‌هایی که رهبری فرمودند و دولت را مکلف به انجام آن کردند، میدان دادن به بخش خصوصی است. ما نیز اعتقاد و باور داریم که کارهایی که با مشارکت مردم و بخش خصوصی انجام شود، حتما اثربخش خواهد بود. بنابراین پیشرفت در این حوزه نیازمند حضور فعال بخش خصوصی است. تعداد پرتاب‌ها و دقت آنها باید افزایش پیدا کند. تصاویری که از پایگاه چابهار پخش شد، حکایت از سرعت انجام کار دارد که انشاالله این پایگاه بتواند به‌عنوان مرکزیتی برای پرتاب تثبیت شود.» وی با تأکید بر اهمیت نقش بخش خصوصی در حوزه پیشرفت‌های فضایی کشور به لزوم میدان دادن به شرکت‌های فناور در این حوزه اشاره کرد و با تصریح بر این نکته که بدون حضور فعال بخش خصوصی کار این بخش پیش نخواهد رفت، گفت: «شرکت‌های دانش‌بنیان باید در این عرصه وارد شوند و کار را در دست گیرند.»

نخستین پرتاب خورشیدآهنگ؛ سال آینده از پایگاه فضایی چابهار
حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران، نیز در این مراسم گفت: «سال آینده نخستین پرتاب خورشیدآهنگ از پایگاه چابهار انجام می‌شود. ماهواره‌های ظفر۲ و ناهید۲ سال آینده پرتاب می‌شود. ماهواره ظفر2یک ماهواره سنجشی است که هم‌اکنون در دانشگاه علم و صنعت ایران مستقر است؛ ماهواره‌ای با دقت تصویربرداری 16متر که سال آینده پرتاب خواهد شد. نمونه پروازی ناهید2نیز به اتمام رسیده که یک ماهواره مخابراتی با وزن 120کیلوگرم است.»  سالاریه توضیح داد: «معمولاً در ساخت ماهواره‌ها در ابتدای راه دو نمونه کیفی برای ماهواره ساخته و سپس پرتاب می‌شود. بلوک انتقال مداری سامان1نیز سال آینده پرتاب خواهد شد که وظیفه انتقال اجرام تا 100کیلوگرم را به‌عهده دارد و نمونه پروازی آن در حال تست‌های سیستمی است.»