حملات پر سر و صدا برای قدرت‌نمایی و خروج از فشار

شامگاه پنجشنبه و بامداد جمعه به وقت تهران، رسانه‌های آمریکایی از حمله ارتش این کشور به مواضع مقاومت در غرب عراق(القائم و عکاشات) و شرق سوریه(المیادین و البوکمال)، به تلافی هلاکت و زخمی شدن 43سرباز و افسر آمریکایی در پایگاه برج 22آمریکا در مرز سوریه و اردن خبر دادند. برخی منابع از شهادت و مجروح شدن 28نفر از نیروهای مقاومت در سوریه در پی این حملات خبر دادند. باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق، آمار شهدای عراقی در حمله آمریکا را 16 و مجروحان را 25 نفر اعلام کرد.
روایت آسوشیتدپرس از جزئیات حمله
در این رابطه آسوشیتدپرس گزارش داد: «آمریکا با یک حمله هوایی، مراکزی را که گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق و سوریه از آنها استفاده می‌کردند، هدف قرار داد...این حملات توسط هواپیماهای بدون سرنشین و با سرنشین انجام شد و مقرهای فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات و... را هدف قرار داد. منتقدان بایدن می‌گویند او با به تأخیرانداختنِ این حملات باعث‌شده اعضای گروه‌های تحت حمایت ایران به پناهگاه‌ها بروند و شناسایی آنها برای آمریکا دشوارتر باشد.»
بیانیه سنتکام درباره حمله به مقاومت



سنتکام(ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا) ساعتی پس از این حمله در بیانیه‌ای عنوان کرد: «نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن انجام دادند. نیروهای ارتش ایالات متحده بیش از ۸۵ هدف را با هواپیماهای متعدد ازجمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده پرواز کردند، هدف قرار دادند. در این حملات هوایی بیش از ۱۲۵ مهمات دقیق به‌کار گرفته شد. تاسیساتی که مورد اصابت قرار گرفت شامل عملیات فرماندهی و کنترل، مقرها، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها و انبارهای وسایل نقلیه بدون سرنشین (پهپادها) و تأسیسات زنجیره تأمین تدارکات و مهمات گروه‌های شبه‌نظامی و حامیان سپاه پاسداران بود که حملات علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف را تسهیل می‌کردند.»
بازتاب حمله و واکنش‌ها
پس از بیانیه سنتکام، ایسنا به نقل از یک منبع امنیتی ایرانی عنوان کرد: «سپاه و نیروی قدس هیچ‌گونه مرکز، پایگاه، پادگان یا تاسیسات در عراق و سوریه ندارند و ادعاهای آمریکا دروغین و گمراه‌کننده است» در همین رابطه شبکه الجزیره قطر نیز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: «سپاه یا نیروی قدس در مناطقی که آمریکا بمباران کرده هیچ پایگاهی نداشته است.» مقامات عراقی و سوری حمله آمریکا به مواضع مقاومت در خاک این دو کشور را نقض حاکمیت خود خوانده و آن را صریحا محکوم کردند. وزارت خارجه عراق، کاردار آمریکا در این کشور را احضار و اعتراض دولت عراق به وی را اعلام کرد. در بیانیه وزارت خارجه سوریه نیز آمده است: «آمریکا بار دیگر ثابت کرد که منبع اصلی بی‌ثباتی در جهان است و نیروهای نظامی آن صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کنند.» ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، نیز ضمن محکوم کردن حملات آمریکا در مورد تشدید تنش در منطقه هشدار داد. بسیج مردمی عراق(حشدالشعبی) نیز در بیانیه‌ای با اشاره به حمله آمریکا علیه ستاد سیار عملیاتی، مقرهای توپخانه، رزمی و لجستیکی خود، آمار شهدا را 16 و مجروحان را 36 تن اعلام کرد و از آمادگی نیروهای خود برای اجرای دستورات فرماندهی نیروهای مسلح عراق و با هدف حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت مردم عراق سخن گفت. ازجمله واکنش‌های جالب، اما واکنش اسکات ریتر، افسر امنیتی سابق آمریکا بود که در توییتر نوشت: «اگر کسی فکر می‌کند این (حمله) چیزی غیر از یک نمایش بزرگ صدا و نور بود، دیوانه است. هیچ‌چیز مهمی مورد اصابت قرار نگرفت.» برخی نمایندگان کنگره نیز با دفاع از این حملات اما، آن را دیرهنگام و کم‌اثر خوانده‌اند.
به‌دنبال درگیری با ایران نیستیم
نکته جالب دیگر در مورد حملات آمریکا به مقاومت تأکید جان کربی و لوید آستین، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی و وزیر دفاع آمریکا بر این مسئله بود که آمریکا به‌دنبال درگیری با ایران و تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه نیست. جان کربی در نشستی در مورد این حملات گفت: «ایالات متحده دنبال درگیری با ایران و در سطح گسترده‌تر در خاورمیانه نیست، اما همانطور که رئیس‌جمهوری به صراحت گفته است، ما در دفاع از مردم خود تردید نخواهیم کرد.»
جلسه اضطراری پارلمان عراق
تسنیم در خبری در مورد واکنش پارلمان عراق به این حمله نوشت: «ریاست پارلمان عراق حملات آمریکا به مناطقی در غرب عراق را به شدت محکوم کرد و گفت که نمایندگان قصد برگزاری نشست فوق‌العاده طی روزهای آینده برای بررسی و اطلاع از این تجاوزهای آمریکا و جلوگیری از تکرار این حملات را دارند که نقض حاکمیت ملی عراق است.»