آیا ساعت و روزهای انتظار تلافی ایران از اسرائیل در حال به سر آمدن است ؟

دکتر حسین حاجی  تحلیلگر سیاست بین‌الملل

نوشته بودم حمله ایران متضمن اقدامات تکمیلی و تنگ کردن حلقه محاصره این رژیم خونخوار است.
شواهد و قرائن ذیل نشان می‌دهد، فرایندهای جنگ ترکیبی علیه اسرائیل در مراحل پایانی خود قرار دارد. سقف فرار یهودیان به کشورهای اروپایی از مرز ۶۰۰ هزار نفر عبور کرد، این درحالی است که مهاجرین هر لحظه فرار را آخرین فرصت برای نجات خود می‌بینند و فرودگاه بن گورین همچنان با ازدحام جمعیت و صف‌های طولانی مواجه است و هرگونه تعلل عمدی یا سهوی مأموران مساوی است با رفتارهای خشونت‌آمیز مهاجرین!
دامنه بحران فراگیر شده است؛ بحران اسکان برای آوارگان بیش از سی شهر و شهرک، قطعی آب و برق ناشی از بمباران تاسیسات توسط پهپادهای انتحاری و عوامل داخلی، شدت آتش از مرزهای سوریه به بلندی‌های جولان رسیده، بمباران فرودگاه‌های نظامی توسط پهپادهای جبهه مقاومت عراق و حزب‌الله شتابنده و حجیم‌تر از گذشته شده است. رونمایی از سلاح‌های مدرن و جدید حزب‌الله لبنان و آماده پرتاب به سرزمین‌های اشغالی در حال پدیده شدن است، تشکیل جمعیت حزب‌الله و گردان‌های مسلح در اردن و آماده برای حمله از مرزهای کرانه باختری جبهه جدیدی است، آماده‌باش یگان‌های دورپرتاب یمن برای حمله گسترده به بندر ایلات و پالایشگاه‌های اسرائیل، تداوم نفرت جهانی علیه اسرائیل در نقطه جوش به اشباع رسیده، تظاهرات گسترده مخالفین نتانیاهو در اورشلیم و اطراف پارلمان برای پایان جنگ و آزادی اسرای اسرائیلی عرصه را برای نتانیاهو تنگ‌تر کرده، احزاب مخالف جلاد غزه به‌شدت بر عزل و سقوط دولت حاکم اصرار دارند، سردی و تصاعدی شدن فاصله‌های بایدن با اسرائیل آشکار گردیده، محکومیت اسرائیل در کشتار غزه توسط شورای حقوق بشرعلنی شده، تصویب ممانعت از ارسال سلاح‌های جنگی به اسرائیل، طرح به کارگیری قانون منشور هفتم شورای امنیت در مجازات اسرائیل از اصل زور توسط صاحبان کرسی برخی از کشورهای عضو اروپا در شورای امنیت سازمان ملل متحد [هرچند برخی از این دست اقدامات ممکن است عاری از شائبه انحراف‌سازی‌ ذهن ایران نباشد]. براساس یافته‌های موثق، ایران از آمریکا تعهدی دریافت کرده که درصورت حمله مستقیم و سنگین به اسرائیل آمریکا از مداخله بر حذر باشد. در غیراین صورت پایگاه‌های آمریکا نیز که شریک جنایت در بمباران کنسولگری ایران بود در امان نخواهد بود. سستی روابط قطر با اسرائیل به خاطرحمایت تمام‌قد این کشور از حماس و نیاز مبرم اسرائیل به میانجیگری قطر برای آزادی زندانیان اسرائیل‌، نتیجه انتخابات شورای شهرداری‌ها در ترکیه و شکست فاحش اردوغان، اردوغانی که پیدا و پنهان در مبادلات تجاری با اسرائیل در ردیف‌های اول دولت‌های منطقه بود و یکی از دلایل این شکست سیاست‌های حمایتی اردوغان از اسرائیل بود، توقف حمایت دو کشور عربی در ترانزیت کالا به اسرائیل، سفر وزیر خارجه آمریکا به مصر در نشست هفته آینده با موضوع آتش‌بس در غزه و اعلام ارتش اسرائیل دایر بر عقب‌نشینی از جنوب غزه! از همه مهم‌تر، اشارت‌هایی رهبر حکیم انقلاب بود که تنها چند ساعت قبل از روز قدس اسم رمز «اجتماع بین‌المللی» را به‌کار برد و روز قدس امسال در جهان نقطه عطف تاریخ شد!
حالا می‌خواهم نتیجه سخن را به چند نکته استفهامی و پرسشی ربط بدهم و آن این استکه اسرائیل چه بود؟ و چه شد؟ و چه خواهد شد؟



تعداد روزهای جنگ‌ها و پیروزی‌های اسرائیل با دول عرب در چهار جنگ پیشین از بیست روز تجاوز نکرد. در سال ۶۷ در جنگ شش‌روزه در یک عملیات برق‌آسا چهار دولت عربی را در هم کوبید و سرمستانه پیروز میدان شد. بعد از سال ۲۰۰۰ سیکل جنگ‌های طرفین طولانی‌تر شد. اسرائیل در جنگ سی و سه روز در جنوب لبنان با حزب‌الله شکست را پذیرفت و در آخرین نبرد (طوفان‌الاقصی) روزشمار جنگ از ۱۸۰ روز عبور کرد. مقایسه کنید قدرت چند کشور مستقل صاحب ارتش در جنگ‌های گذشته که مغلوب اسرائیل شدند را با دو گروه شبه‌نظامی کوچک حماس و جهاد اسلامی در باریکه کوچک غزه و با داشتن بمب‌های یک‌تنی سنگرشکن و هواپیماهای اف سی و پنچ و تانک‌های مرکاوا در چه باتلاقی گرفتار شده است!
چه چیزی معادله چند مجهولی اسرائیل را این‌چنین بی‌ریشه ساخت و چه عاملی اسرائیل را به دره ذلت و حقارت کشانید؟ آه حنجره‌های در خون تپیده دخترکان غزه یا گفتمان خط‌شکن و خصم‌شکن مقاومت و یا سپر دفاع ترکیبی سردار سلیمانی؟ بدون شک همه این عوامل در کنار جوانمردی ملت غزه و حمایت ملت رشید ایران بود که صلح موسوم به آبراهام و معامله قرن ترامپ در عادی‌سازی‌ روابط اسرائیل و اعراب را سقط جنین کرد و اسرائیل را به روز شمار مرگ و محو نزدیک‌تر کرد!  ملاحظه و ابایی ندارم که بگویم عصای علی‌گونه سیدعلی فرق یهود ِصهیونیسم را در خیبرها و خندق‌های دوران در هم شکافته است!