انتخاب مدیری غیرمرتبط برای بزرگ‌ترین کاخ موزه خاورمیانه؛

گروه میراث فرهنگی- صحبت از مدیریت غیرمرتبط در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بحث تازه‌ای نیست. رییس‌جمهور در مناظرات انتخاباتی از لزوم رونق گردشگری گفت اما مدیریت سازمان را به افرادی غیرمرتبط سپرد. مونسان در حالی بر صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی نشست که بسیاری از متولیان این حوزه با انتخاب او موافق نبودند.
وقتی راس سیستم، سابقه‌ای در مدیریت این حوزه نداشته باشد دور از انتظار نیست که مسوولیت‌های پایین‌تر به افرادی سپرده شود که شاید خودشان نیز انتظار رسیدن به مسوولیت‌های تازه را نداشتند.
در آخرین جا‌به‌جایی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مدیریت کاخ‌موزه سعد‌آباد به کیا پارسا رسید؛ اسمی نا‌آشنا میان فعالان میراث فرهنگی و مدیری تازه‌وارد.
کیا پارسا کیست‌


برای رسیدن به رزومه آقای مدیر کار سختی ندارید. وقتی اسمش را در اینترنت سرچ کنید ده‌ها مطلب در مورد فعالیت‌های او ظاهر می‌شود اما هیچکدام ارتباطی به مدیریت فرهنگی یا میراثی ندارد. در سایت شخصی کیا پارسا برای معرفی او نوشته‌اند:
«دکتر پارسا دارای مدرک دکترای مهندسی صنایع و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بوده و در سوابق ایشان می‌توان از مدیر کل توسعه فناوری، ارتباط با صنعت و کار‌آفرینی دانشگاه آزاد اسلامی، معاون بازرگانی و طرح و برنامه هلدینگ انفور‌ماتیک راهبر(سرمایه‌گذاری غدیر)، قائم‌مقام و معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌گذاری هلدینگ بازرگانی شاهد، مدیرکل موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، معاون طرح و برنامه طرح اعطای وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشاوره حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری صدرا، سبحان و هیات‌مدیره در شرکت‌ها و انجمن‌های علمی مختلف نام برد.»
در مراسم تودیع و معارفه گذشت
محمدرضا کارگر، مدیر اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی- تاریخی و سرپرست پیشین مجموعه سعد‌آباد، با آرزوی آغاز دوران با ثبات و پایدار در این مجموعه‌ گفت: مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد بزرگ‌ترین موزه کشور، خاورمیانه و به نوعی جهان است که از لحاظ واقع شدن در تهران و ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی نیز با اشاره به جایگاه خاص مجموعه سعدآباد به علت حضور نهاد ریاست‌جمهوری در آن و وجود موزه‌های مختلف و متنوع در این مجموعه اظهار کرد: سازمان میراث همه تلاش خود را برای موفقیت سعدآباد انجام داده و از آنجا که مدیریت این مجموعه زحمتی عظیم و کار دشواری است، با توجه به تحصیلات، سابقه درخشان مدیریتی، ظرفیت بالا و نیرو و پتانسیل و جوانی مدیر جدید، امیدواریم بتواند با موفقیت و شایستگی ثبات را در این مجموعه برقرار کند و در آینده‌‌ نزدیک شاهد بهره‌مندی بدنه کارشناسی سعدآباد از تجربه و توانایی‌ ایشان در ارتقای موزه‌های کل کشور باشیم.
کیا پارسا، رییس جدید مجموعه سعدآباد نیز در سخنانی با اشاره به سوابق فرهنگی، علمی و مدیریتی خود در زمینه مدیریت استراتژیک در شهرداری تهران و سایر حوزه‌های فرهنگی کشور گفت: با نگاهی هدفمند و رو به جلو در راستای اعتلای جایگاه مجموعه از جنس موزه‌داری، فضای پیرامونی، فضای بی‌بدیل و سبز و منابع انسانی به عنوان سرمایه اصلی سازمان و مجموعه تلاش می‌کنم.او تاکید کرد: تمام تلاشم معطوف به این کار مهم است که سعدآباد به معنای واقعی بستر لازم را برای حضور و مشارکت مردمی و جامعه فرهنگ‌دوست و اصحاب فرهنگی، هنری کشور فراهم کند.
9 مدیر در 7 سال
کیا پارسا نهمین مدیری است که از سال 1389 در این مجموعه فعالیت کرده است. تعدد مدیر‌ان کاخ‌موزه سعدآباد نشانگر بی‌برنامگی در راس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. کاخ‌موزه سعدآباد به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه موزه خاورمیانه نیازمند توجهی فوری است. کاخ‌های این مجموعه نیازمند مرمت اند و باید به وضعیتشان رسیدگی شود.
دو ماه پیش کنسرتی با نام «سی» در این مجموعه برپا بود و بدون توجه به وضعیت کاخ‌ها چندین شب اجرا را پشت سر گذاشت. در زمان اجرا به خبرنگاران حوزه میراث اجازه ورود به مجموعه داده نشد و سرآخر میزان خسارت احتمالی از این برنامه مخفی ماند.باید دید مدیری که حتی یک روز سابقه حضور در این عرصه را ندارد از پس مشکلات این مجموعه مهم برخواهد آمد یا بعد از چند سال جایش را به مدیری دیگر می‌دهد و این کلاف سردرگم ادامه خواهد داشت.