معاون وزیر نیرو:

گروه انرژی- زنگ خطر بحران آب در ایران به گوش همه رسیده است و در حالی تلاش‌ها برای گذر از این بحران ادامه دارد که همچنان شاهد مخالفت‌های فعالان محیط‌زیست با اجرای پروژه‌ها هستیم.
طرح انتقال آب از این دست طرح‌هاست که از ابتدا مخالفت شدید فعالان محیط‌زیست را به همراه داشت و گفته می‌شود تبعات شدید زیست‌محیطی آن به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست. اما این طرح هرگز متوقف نشد و اکنون با قدرت تمام در حال اجراست.
در همین حال رحیم میدانی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب ایران در نشست خبری بیان کرد: به خاطر شرایط کشور، ناچار به انتقال آب هستیم اما باید بدانیم که این انتقال برای مصرف شرب انجام می‌شود اما انتقال آب از دریا، شرایط متفاوتی دارد که تنویر افکار عمومی می‌تواند نقش مهمی در این زمینه بازی کند.معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: وقتی انتظار داریم کشورهای بالادست نسبت به تخصیص حقابه‌های ایران با ما همکاری داشته باشند نباید در داخل کشور یک استان نسبت به تامین آب شرب استانی دیگر ایجاد مشکل کند. اما در مجموع اعتقاد دارم باید انتقال‌های آب را حداقل کنیم و فقط برای شرب آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر منتقل شود.
میدانی درخصوص آخرین وضعیت بارندگی‌ها گفت: در مدت گذشته از سال آبی جاری بیشترین میزان بارش‌ها را در حوضه دریای خزر شاهد بودیم که نسبت به درازمدت رشدی 92 درصدی داشت اما در همین مدت در حوضه دریاچه ارومیه شاهد 30 درصد آمار منفی در بارش‌ها بودیم. در غرب کشور نیز شاهد کاهش بارش بودیم و در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان هیچ میزان بارندگی نداشتیم و در مجموع در سراسر کشور در مهرماه سال‌جاری شاهد بارش قابل توجهی نبودیم.وی اظهار کرد: بهره‌وری آب پایین است اما اگر بهره‌وری نیز افزایش یابد مشکلات آبی ما حل نمی‌شود و اگر همه طرح‌های مختلف از جمله تعادل‌بخشی، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و... منجر به کاهش مصرف آب نشود مشکلات آب کشور قابل حل نخواهد بود.وی افزود: مشکل اصلی آب کشور عدم تعادل میان مصرف آب و منابع موجود است که باعث بحران آبی شده است.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه استفاده بیش از حد منابع آب‌های سطحی در تالاب‌ها نمود پیدا کرده، گفت: سالانه شش میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع زیرزمینی آب داریم که در این خصوص در قالب طرح احیا و تعادل‌بخشی به دنبال آن هستیم تا به نقطه‌ای برسیم که سالانه 11 میلیارد مترمکعب کمتر از سال‌های اخیر از منابع زیرزمینی آب برداشت کنیم که این هدف‌گذاری عینا در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
معاون وزیر نیرو گفت: با اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی تاکنون توانسته‌ایم از رقم کاهش 11 میلیارد مترمکعبی، یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب را محقق کنیم. به اعتقاد بنده هر وزیر و معاون وزیری که از این پس در وزارت نیرو مشغول به کار می‌شود باید طرح احیا و تعادل‌بخشی را در اولویت کارهای خود قرار دهد.
میدانی تصریح کرد: در دولت یازدهم تلاش‌های زیادی کردیم تا مشکلات آبی کشور تبیین شود و اساسا نباید مشکلات آبی را امنیتی کرد بلکه باید با تبیین مسایل همه را متوجه مشکلات آبی کشور کرد که اخیرا با ابلاغیه‌ای که از سوی رییس‌جمهور خطاب به وزارت جهاد کشاورزی داشتیم و رییس‌جمهور دستور دادند این وزارتخانه در طرح احیا و تعادل‌بخشی با وزارت نیرو همکاری کند.
ضرورت کاهش مصرف آب در تمام بخش‌ها
میدانی افزود: باید ضرورت کاهش مصرف آب را در تمامی بخش‌ها در کنار بیان مشکلات و آثار آینده مشکلات آبی کشور بیان کنیم تا مصارف ما به میزان 80 میلیارد متر مکعب در شرایط نرمال برسد و طبق بررسی‌های انجام شده سالانه باید 11 میلیارد مترمکعب آب را در اختیار تالاب‌ها قرار دهیم که این ارقام باید در فعالیت همه دستگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد تا محقق شود.معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه باید در کشور به دنبال بازیافت آب باشیم، گفت: بزرگ‌ترین پروژه بازیافت را در مشهد مقدس کلید زده‌ایم و اکنون در حال مطالعه آن هستیم.میدانی ادامه داد: مطالعات این پروژه بزرگ با همکاری آلمانی‌ها انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم پساب تولیدی را برای جایگزینی با آب کشاورزی، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و مصارفی از این دست جایگزین کنیم و اختصاص دهیم.وی در خصوص استانداردهای استفاده از پساب گفت: استانداردهای مربوطه را از سه کشور باتجربه در این زمینه استخراج کرده‌ایم که فعلا از این استانداردها استفاده می‌کنیم اما ممکن است در آینده نسبت به تدوین استاندارد ملی نیز در این زمینه اقدام شود.این مقام مسوول بیان کرد: این پروژه قادر خواهد بود سالانه از 100 میلیون مترمکعب فاضلاب حدود 80 میلیون مترمکعب پساب به دست آورد که برای مصارف مختلف تخصیص داده شود.
ارتقای صنعت آب ایران با کمک فرانسوی‌ها
از سویی انجمن متخصصان آب و فاضلاب ایران و انجمن آب فرانسه توافقنامه‌ای را در قالب مطالعه مشترک اصول همکاری بین دو مجموعه، همکاری در زمینه نوآوری، مهارت‌ها و ابزار توسعه اعضای دو مجموعه و همچنین همراهی اعضای هر یک از انجمن‌ها در عرصه‌های بین‌المللی امضا کردند.قنبرعلی رجبی، مدیرعامل انجمن متخصصان آب و فاضلاب ایران در حاشیه امضای این توافقنامه با بیان اینکه انجمن متخصصان آب و فاضلاب نخستین انجمن فعال در این حوزه است که حدود ۲۰ سال سابقه کار دارد، اظهار کرد: وظیفه این انجمن، ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی و گسترش فرهنگ نوآوری در بخش آب و فاضلاب است.
به گفته وی، در ۲۰ سال اخیر حداقل هزار نفر از کارشناسان بخش آب توسط انجمن متخصصان آب و فاضلاب برای شرکت در دوره‌های بین‌المللی خارجی اعزام شده‌اند.
انتقال فناوری‌های نوین
همچنین فیول، نماینده انجمن آب فرانسه نیز در این نشست گفت: این تفاهمنامه باعث می‌شود همکاری‌های دو کشور در آینده نه‌تنها فقط بین انجمن‌های ایران و فرانسه بلکه بین شرکت‌های عضو دو انجمن گسترش یابد.به گفته مدیرعامل انجمن متخصصان آب و فاضلاب ایران، یکی از اهداف انجمن آب فرانسه این است که زمینه‌ها را برای ایجاد نوآوری و توانمند کردن شرکت‌ها ارائه دهد. همچنین این یادداشت تفاهم باعث می‌شود حضور این شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی بیشتر شود.
همچنین رومن کراوال، رایزن اقتصادی سفارت فرانسه در تهران با بیان اینکه ۷۵۰ شرکت فرانسوی در زمینه آب و فاضلاب در انجمن آب فرانسه عضو هستند و در سال‌های متمادی، قراردادهای گسترده‌ای با کشور‌های مختلف داشته است، گفت: این شرکت‌ها، شرکت‌هایی پیشرو در زمینه کاری خود در فرانسه هستند و روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین را در راستای طرح‌های آب، انتقال آب و فاضلاب ایفا می‌کنند.
رجبی با اشاره به کمبود آب آشامیدنی و تنش‌هایی که در کشور ایران وجود دارد، اظهار کرد: این مساله موضوعی در سطح بین‌المللی است که باعث شده همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه شکل گیرد.وی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی دولتی فرانسه در این زمینه همکاری‌های خود را به طور جدی با ایران ادامه خواهد داد و شرکت‌های ایرانی و فرانسوی را برای نزدیک شدن روابط دوجانبه حمایت می‌کند، اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های بین ایران و فرانسه به بهترین شکل پیش رود.حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در این مراسم یکی از وظایف آبفای کشور به عنوان متولی آب و فاضلاب ایران را ایجاد ارتباط بین انجمن‌های آب ایران با انجمن‌های معتبر دنیا دانست و افزود: سابقه همکاری ما با شرکت‌های فرانسوی به سال‌ها قبل و احداث تصفیه‌خانه‌ها در ایران بازمی‌گردد. این ارتباط متاسفانه در دوران چند ساله تحریم کاهش جدی پیدا کرد.وی در خصوص ضرورت حضور شرکت‌های فرانسوی در ایران گفت: شرکت‌های فرانسوی، شرکت‌هایی خوشنام در ایران هستند. اگر این ارتباط به صورت سیستماتیک برقرار شود، بازار ایران که بازاری دست‌نخورده و بزرگ است، می‌تواند بازار بزرگی برای شرکت‌های فرانسوی فراهم کند و علاوه بر این، زمینه گسترده‌ای برای همکاری‌های دوجانبه فراهم می‌شود.جانباز با اشاره به مشکلات مالی در زمان تحریم گفت: انتظار می‌رود سفارت فرانسه در زمینه مبادلات مالی تعامل خوبی با شرکت آب و فاضلاب کشور داشته باشد چراکه قطعا از این طریق می‌توان میزان مشارکت را افزایش داد.
همکاری آلمان برای انتقال تکنولوژی آبی
همچنین مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از امضای تفاهمنامه آموزشی آبفای کشور با ژرمن واتر آلمان خبر داد.جانباز روز گذشته در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب کشور اظهار کرد: مقدمات آموزش نیروی انسانی حرفه‌ای بخش آب و فاضلاب کشور در دستور کار این شرکت قرار دارد و یکی از مباحث مهم در این خصوص استفاده از کشورهای صاحب نام همچون آلمان در این مقوله است.
وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با ژرمن‌واتر افزود: با انعقاد این تفاهمنامه یک مرکز آموزش حرفه‌ای در بالاترین سطح در شهر اصفهان احداث خواهد شد که ۵۰ درصد از هزینه‌های احداث این موسسه را وزارت علوم آلمان تقبل کرده است.مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد تجربه کاری هستند، بیان کرد: احداث این موسسه کمک خواهد کرد تا فارغ‌التحصیلان و کارشناسان جز علوم دانشگاهی، از تجربیات کار اجرایی نیز برخوردار شوند.جانباز با اشاره به اینکه این مرکز فعالیت خود را از ابتدای سال ۹۷ آغاز خواهد کرد، افزود: در این مرکز کارشناسانی آموزش خواهند دید تا بتوانند در آینده نزدیک در سراسر کشور به انتقال این آموزه‌ها بپردازند.وی با بیان اینکه این دوره‌ها در آغاز به صورت دوره‌های کوتاه‌مدت خواهد بود و سپس به برگزاری دوره‌های میان‌مدت خواهیم پرداخت، افزود: پس از اتمام دوره‌ها به فارغ‌التحصیلان، گواهینامه‌های بین‌المللی اعطا خواهد شد.