در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی:

اروپا در مورد برجام جلوی آمریکا بایستد
رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه آمریکا کارگزار صهیونیسم بین‌الملل است، تاکید کردند: رییس‌جمهور آمریکا بلاهت نشان می‌دهد اما این موجب نشود از مکر آمریکا غافل شویم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، جوانان نخبه میهن را مایه امید به آینده درخشان ایران خواندند و با اشاره به ضرورت هوشیاری در مقابل مکر و حیله شیطان بزرگ، خطاب به مردم، مسوولان و فعالان سیاسی و مطبوعاتی هفت نکته مهم را درباره قضایای اخیر پیرامون برجام مورد تاکید قرار دادند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، وابستگی سیاسی را بسیار خطرناک و مایه تو‌سری‌خوری ملت‌ها دانستند و با اشاره به قطع کامل وابستگی ایران به آمریکا خاطرنشان کردند: دشمن با رصد تحولات و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران، از تبدیل ایران از «کشوری عقب افتاده و وابسته» به کشوری «اثرگذار، متنفذ و برخوردار از اقتدار روزافزون سیاسی، دفاعی و علمی»، کاملا عصبانی و به‌شدت نگران است. رهبر انقلاب، دشمنی رژیم آمریکا با ملت ایران را از همان روزهای اول پیروزی انقلاب یادآور شدند و افزودند: آن روزها نه مساله انرژی هسته‌ای مطرح بود و نه موشک و نفوذ منطقه‌ای، اما آمریکایی‌ها فهمیده بودند که با پیروزی انقلاب، ایران را به‌عنوان کشوری «زیردست، مطیع و بسیار پرمنفعت» از دست داده‌اند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، الگو شدن ایران در ذهن ملت‌ها را موجب خشم و نا‌امیدی بیشتر سلطه‌گران خواندند و افزودند: ملت ایران در 40 سال اخیر به جهانیان ثابت کرده است که می‌توان از ابرقدرت‌ها نترسید، در مقابل آنها ایستادگی کرد و با وجود تحریم‌ها و فشارها، به رشد و پیشرفت روزافزون نیز دست یافت. رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به پاسخ‌های خوب و درست مسوولان کشور به اباطیل ترامپ، رییس‌جمهور و هیات حاکمه آمریکا را به علت درک نکردن تحولات ایران و منطقه، دچار «عقب‌افتادگی ذهنی» خواندند و خاطرنشان کردند: آنها می‌خواهند ایران جوان، مومن، انقلابی و پیشرفته را به ۵۰ سال قبل برگردانند، البته معلوم است که این کار، شدنی نیست اما آنها به علت عقب‌ماندگی از درک این واقعیت عاجزند و به همین علت دچار اشتباه محاسباتی و شکست‌های پی در پی از ملت ایران شده و می‌شوند.
رهبر انقلاب، رژیم بسیار شرور آمریکا را به تعبیر حقیقتا درست امام راحل «شیطان بزرگ» و «شیطان اکبر» خواندند و خاطرنشان کردند: نظام آمریکا، کارگزار شبکه خطرناک و خبیث صهیونیسم بین‌الملل، دشمن ملت‌های مستقل و عامل اغلب جنگ‌ها در منطقه و جهان است و مانند زالو درصدد مکیدن دار و ندار ملت‌هاست. ایشان با یادآوری سخنان ترامپ در مبارزات انتخاباتی مبنی بر به وجود آمدن داعش به‌دست آمریکا افزودند: طبیعی است که سردمداران آمریکا اکنون علیه سپاه پاسداران که اهداف خطرناک آمریکا و داعش را در منطقه سد کرده است، نعره بکشند و سخنرانی کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، خنثی شدن نقشه‌های آمریکا در منطقه از جمله در سوریه، لبنان و عراق را علت دیگر عصبانیت و خشم مقامات آمریکایی برشمردند و افزودند: جمهوری اسلامی نقشه‌های شوم آمریکا را برهم زده است. رهبر انقلاب اسلامی پس از تبیین علل عصبانیت و ناامیدی آمریکایی‌ها به بیان هفت توصیه مهم به مردم، مسوولان و فعالان سیاسی و مطبوعاتی درباره قضایای اخیر پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین نکته تاکید کردند: همه یقین و مسلم بدانند که آمریکا این بار هم از ملت انقلابی ایران تودهنی و شکست خواهد خورد. توصیه دیگر رهبر انقلاب، «پرهیز از غفلت در مقابل مکر و حیله آمریکا» بود. ایشان خاطرنشان کردند: نباید بلاهت نشان دادن رییس‌جمهور آمریکا، موجب شود که از مکر و توطئه دشمن غافل شویم و آن را حقیر بشماریم، بلکه باید همه با تدبیر و هوشیاری و آمادگی کامل در صحنه باشیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته جنگ نظامی اتفاق نمی‌افتد اما مسایلی هست که اهمیتش از جنگ کمتر نیست، بنابراین باید پیش‌بینی کنیم و مراقب باشیم.
رهبر انقلاب در توصیه‌ای به موضوع رفتار اروپایی‌ها در مساله برجام پرداختند. ایشان گفتند: اروپایی‌ها با درک اینکه برجام به نفع آنها و آمریکایی‌هاست، با سخنان رییس‌جمهور آمریکا درباره پاره کردن برجام مخالفت کردند که این موضع‌گیری خوب است اما کافی نیست. رهبر انقلاب گفتند: تا طرف مقابل، برجام را پاره نکند، ما آن را پاره نمی‌کنیم، اما اگر برجام را پاره کنند ما آن را ریز‌ریز می‌کنیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: اروپایی‌ها باید مقابل اقدامات دولت آمریکا از جمله نقض برجام همچون تحریم‌هایی که انتظار دارند از کنگره بیرون بیاید، بایستند و از هم‌صدایی با آمریکایی‌ها در مسایلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه بپرهیزند چرا‌که ما مطلقا هم‌آوازی اروپایی‌ها با زورگویی‌های آمریکا را قبول نمی‌کنیم.