شرط پذیرش شرکت‌های ایرانی در بورس استانبول

مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد‌: مذاکرات با بورس استانبول ادامه دارد و درصدد هستیم بتوانیم شرکت‌های این کشور را در بورس تهران وارد کنیم‌. حسن قالیباف‌اصل، در خصوص تعاملات میان بورس تهران و استانبول در گفت‌وگو با سنا، بیان کرد‌: در سال ۹۵ بورس تهران و استانبول با یکدیگر تفاهمنامه همکاری امضا کردند که در این زمینه یکی از مفاد این قرارداد در خصوص پذیرش‌های متقابل بود‌. وی در ادامه بیان کرد‌: طبق این قرارداد شرکت‌های بورس تهران می‌توانند در بورس استانبول و شرکت‌های این کشور در بورس تهران پذیرش شوند‌. قالیباف‌اصل همچنین افزود‌: مبادلات در زمینه اوراق نیز یکی دیگر از مفاد این قرارداد بود، به خصوص ابزار مالی اسلامی مانند صکوک که از طرف مسوولان بورس استانبول با استقبال خوبی همراه شد‌. مدیرعامل شرکت بورس تهران همچنین بیان کرد‌: بورس تهران یکی از بازارهای متنوع در منطقه است‌. سرمایه‌گذار خارجی تاکنون به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت نمی‌توانست فعالیت چندانی داشته باشد اما اکنون دسترسی‌ها تا حد زیادی افزایش داشته است‌. وی افزود‌: با توجه به دسترسی وسیعی که به بازارهای سرمایه کشورها وجود دارد، بورس تهران نیز از این لحاظ مستثنی نیست و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند در آن فعالیت داشته باشند‌. قالیباف‌اصل همچنین در خصوص تراکم قراردادهای بین‌المللی گفت‌: طی دو سال اخیر شرکت بورس تهران با ۱۲ بورس دنیا تفاهمنامه امضا کرده که مهم‌ترین قرارداد با بورس استانبول است و در این زمینه درصدد هستیم دو شرکت از این کشور را در بورس تهران ثبت کنیم‌.
نقش حاکمیت شرکتی و IFRS
وی در خصوص شرایط حضور شرکت‌های ایرانی در بورس استانبول گفت‌: دو موضوع برای همتای استانبولی در زمینه جذب شرکت‌های ایرانی بسیار مهم است‌. اولین موضوع در خصوص گزارشگری حاکمیت شرکتی است، دومین موضوع در زمینه IFRS است که گزارش‌ها باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی تهیه شود‌. مدیرعامل شرکت بورس در پاسخ به سوالی در خصوص حفظ روند رونق در بازار اظهار داشت‌: رونق بازار سهام باید از سمت بنگاه‌های اقتصادی با توجه ویژه‌ای همراه باشد‌. قالیباف‌اصل با اشاره به صحبت‌های وزیر اقتصاد اشاره کرد و گفت‌: زمانی می‌توان از بورس برای یک فعالیت اقتصادی تامین مالی داشت که رونق در این بازار وجود داشته باشد‌. وی در پایان گفت‌: شرکت‌ها می‌توانند هم از طریق افزایش سرمایه و هم از طریق انواع اوراق بهاداری که در بازار وجود دارد استفاده کنند تا به رونق دلخواه برسند‌.
چشم‌انداز بازار سهام
همچنین یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر معاملات بازار سهام گفت‌: افزایش نرخ دلار برای برخی شرکت‌ها مثبت و در مقابل روی برخی دیگر از شرکت‌ها اثر منفی دارد‌. مهدی کاظمی‌اسفه در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به رشد قیمت دلار در روزهای گذشته گفت‌: افزایش نرخ دلار برای صنایعی که تحت تاثیر قیمت‌های جهانی قرار دارند اثرگذار خواهد بود‌. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نباید از تاثیر مثبت رشد دلار بر صنایعی که صادرات‌محور هستند نیز غافل شد اذعان داشت‌: این دسته از شرکت‌ها از جمله نمادهای شاخص‌ساز در تالار شیشه‌ای هستند که تغییرات مثبت و منفی آنها در کلیت بازار سهام اثرگذار است‌. بر این اساس می‌توان این‌گونه عنوان کرد که انتظار رشد بیشتر شاخص در پی افزایش قیمت ارز دور از انتظار نخواهد بود‌. وی افزود‌: البته در این میان برخی شرکت‌ها که مواد اولیه خود را از خارج تامین می‌کنند از افزایش نرخ دلار آسیب می‌بینند و این موضوع موجب کاهش ارزش سهام آنها خواهد شد‌. بنابراین برآیند تاثیرگذاری مثبت افزایش نرخ دلار برای برخی شرکت‌ها و در مقابل تاثیر منفی رشد دلار روی برخی دیگر از شرکت‌ها در بازار سهام تاثیر گذاشته و تا حدودی حرکت شاخص را آرام و متعادل می‌کند‌. این تحلیلگر در ادامه عنوان کرد‌: جدای از تاثیرگذاری مستقیم افزایش نرخ دلار بر سودآوری یا کاهش سود شرکت‌ها، به‌طور کلی افزایش نرخ ارز برای اقتصاد کلان مولفه‌ای تورم‌زاست و تجربه معاملات نشان داده بازار سرمایه همواره در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به افزایش تورم واکنش مثبت نشان داده است‌. وی گفت‌: جدای از موضوع نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت جهانی نفت و چشم‌انداز مثبتی که کارشناسان برای آن متصور هستند نیز از جمله مواردی است که می‌تواند رشد و رونق را برای شاخص بورس به همراه داشته باشد‌. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا شاخص بورس به ارتفاع ۱۰۰ هزار واحد دست خواهد یافت یا نه، اذعان داشت‌: مجموعه عوامل تاثیرگذار بر شاخص بورس برای رسیدن به قله ۱۰۰ هزار واحد در شرایط کنونی آماده است و رسیدن به این ارتفاع تا پایان سال برای شاخص بورس دور از دسترس و انتظار نیست‌. کاظمی‌اسفه با تاکید بر اینکه شاخص بورس به عنوان دماسنج بازار و بیان‌کننده وضعیت کلی قیمت سهام شرکت‌ها مطرح است اظهارداشت‌: بر این اساس معامله‌گران به‌ویژه تازه‌واردان به بازار سهام باید به این نکته توجه داشته باشند که هر رشد یا کاهشی که شاخص بورس تجربه می‌کند نباید ملاک ورود یا خروج سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه باشد‌. وی ادامه داد‌: بنابراین معامله‌گران برای حضور و سرمایه‌گذاری در بورس باید مجموعه عوامل سیاسی و اقتصادی و تاثیرگذار بر معاملات بازار سهام را مدنظر و ملاک سرمایه‌گذاری خود قرار دهند و استراتژی مشخصی را برای خرید و فروش‌های خود درنظر بگیرند‌.
سایر اخبار این روزنامه