روزنامه فرانسوی لزکو سیاست‌های اقتصادی و منطقه‌ای ولیهد عربستان را بررسی می‌کند؛

تکرار اشتباهات رییس جمهور آمریکا
یک روزنامه فرانسوی ولیعهد عربستان را منبع نگرانی بسیاری از اشخاص در جهان و اقدامات خشونت‌آمیز و بدون برنامه او را یادآور دونالد ترامپ دانسته است.
روزنامه فرانسوی «لزِکو» در مقاله‌ای با عنوان «تمامی اشتباهات بن سلمان» به اشتباهات او که با جنگ علیه یمن آغاز می‌شود، پرداخته و آن را شکستی بزرگ خواند که لرزه به اندام انسان می‌اندازد. این روزنامه پرنفوذ در محافل اقتصادی جهان نوشت ارزیابی‌های نادرست بن سلمان و رفتارهای متناقض او در جریان بازداشت سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در ریاض و اجبار وی به ارائه استعفایش از قدرت در نوامبر گذشته به خوبی آشکار شد و در نهایت حریری با دخالت فرانسه از این توطئه رها شد.
تنفر از همسایگان و نتایج معکوس محاصره قطر


لزکو در ادامه در مورد قطر به انتقاد از گرایش‌های ضد‌قطری ولیعهد عربستان و تنفرش از همسایگان کشورش بدون ارزیابی تاثیرات ژئوپلیتیک اقداماتش، پرداخته است. این روزنامه فرانسوی برای نمونه به متهم شدن قطر از سوی بن سلمان به حمایت از گروه‌های تروریستی با وجود اتهامات مشابه علیه عربستان در این خصوص را تنها بهانه‌هایی برای محاصره این کشور از ژوئن 2017 دانست. لزکو در ادامه نوشت‌ نتایج این محاصره برعکس باعث شد دوحه از همان زمان روابط خود را با تهران که رقیب سعودی‌هاست تقویت کند.
بازی با آتش در منطقه‌ای پرتنش
این روزنامه فرانسوی در ادامه تاکید می‌کند‌ اقدامات و سیاست‌های بن سلمان بازی با آتش در منطقه‌ای است که دچار تنش‌های بسیاری است. لزکو درباره محافل داخلی عربستان نیز به بازداشت‌های انجام‌شده در نوامبر گذشته توسط بن سلمان اشاره کرده که شامل 200 تن از شاهزادگان و سرمایه‌داران عربستانی بوده و هدف از آن ترساندن آنها برای جمع‌آوری مبلغ 100 میلیارد دلار برای خزانه این کشور بود که به دلیل کاهش قیمت نفت به شدت آسیب دیده است.
به نوشته این روزنامه فرانسوی‌زبان، بازداشت شاهزاده متعب بن عبدالله پسر پادشاه سابق عربستان که فرمانده گارد ملی بود، یک بعد سیاسی نیز داشت و هدف از آن محدود کردن شاهزاده متعب و گسترش نفوذ بن سلمان در دستگاه امنیتی کشور بود. در نهایت شاهزاده متعب با پرداخت مبلغ یک میلیارد دلار آزاد شده و سپس در مسابقه سوارکاری در کنار بن سلمان دیده شد به شکلی که گویا هیچ اتفاقی رخ نداده است!
قطار پرشتاب اصلاحات بن سلمان و احتمال خروج از ریل
به نوشته لزکو، بن سلمان به خوبی جوانان عربستان را بازی می‌دهد. او به خوبی اهمیت مهار جوانان کشور را در حوزه فعالیت شبکه‌های اجتماعی چون توئیتر، اینستاگرام و یوتیوب درک کرده و تلاش می‌کند عطش آنها برای آزادی را به بازی بگیرد. این روزنامه فرانسوی به نقل از یکی از تجار عربستانی نوشت‌ ولیعهد در کار خود شتاب بسیاری دارد و به خوبی می‌داند که احتمال دارد جوانان علیه او کودتا کنند. لزکو در ادامه نسبت به تحولات اقتصادی اخیر در عربستان و پیامدهای کاهش دستمزدها و افزایش شدید قیمت آب و برق و بنزین و اعمال مالیات بر ارزش افزوده کالاها هشدار داد. این نشریه به نقل از یک مسوول سابق شرکت توتال فرانسه در عربستان نوشت‌ نمی‌توان یک گیاه را با بالا کشیدن رشد داد. قطار اصلاحات بن سلمان به شدت پرشتاب است و می‌تواند موجب انفجار شود.
سایر اخبار این روزنامه