گزارش وزیر راه به مردم از روز برفی؛

وزیر راه با اشاره به مشکلاتی که بارش شدید برف برای برخی مناطق ایجاد کرده عنوان کرد: از اینکه تا این حد دولت و مجلس دچار روزمرگی شده‌اند و تا این میزان توان اندیشه و اجرای طرح‌های زیربنایی را از دست داده‌اند، برای ایران نگرانم.
به گزارش «جهان صنعت»، عباس آخوندی در یادداشتی، بازدید از آزادراه تهران‌- قم را این‌گونه تشریح کرد: ساعت ۲ بعدازظهر به منظور ارزیابی عینی آزادراه تهران- قم به سمت قم عزیمت کردم. تا راهداری نعل‌بندان در نیمه‌ر‌اه رفتم و مطمئن شدم که تمام‌ در راه‌ماندگان رها شده‌اند و خط قم-تهران روان لیکن، خط تهران- قم با مشکلاتی مواجه بود. در راهداری، به همکاران راهدارم که شب گذشته تا صبح نخوابیده بودند، خدا‌قوت گفتم و از آنها گزارش کارها را گرفتم و برخی هماهنگی‌ها را انجام دادم.
وزیر راه‌و‌شهرسازی طی یادداشتی پیرامون وضعیت جاده‌های کشور در روزهای برفی نوشت: حجم ترافیک عبوری از ورودی‌ها و خروجی‌های تهران بسیار زیاد است. اکثر جاده‌ها بیش از ظرفیت طراحی‌شان زیر بار هستند. طبیعی است که تاب‌آوری آنها در برابر تغییرات جوی سنگین یا هر تغییر ناگهانی، بسیار محدود است. مشکل فرهنگ عمومی رانندگی نیز در چنین شرایطی خود را نشان می‌دهد. با وجود اینکه اطلاعیه‌ها هواشناسی، پلیس و راهداری مبنی بر خودداری از سفرهای غیر‌ضرور و تجهیز خودروها به زنجیر چرخ و سایر تمهیدات بود، در طول مسیر حتی یک مورد خودرو با زنجیر چرخ مشاهده نکردم.
پرآشکار است که خودروهای سبک با لاستیک‌های صاف در همان آغاز در جاده‌های لغزنده چه وضعیتی پیدا می‌کنند و چگونه هم خود را گرفتار و هم جاده را مسدود می‌کنند. طبیعی است که با اولین سد‌معبر با توجه به بارش سنگین برف و کولاک، ما‌بقی خودروهایی که مجهز هم هستند امکان عبور پیدا نمی‌کنند و وضع همین می‌شود که شد‌ و گرنه هم پلیس، هم نیروهای هلال‌احمر و هم راهداری هر یک تمام تلاش خود را از جمله پاک کردن جاده‌ها، نمک‌پاشی، امدادرسانی و مدیریت ترافیک از قبل انجام داده و آمادگی گامل داشتند. لیکن، مدیریت جاده با هزاران خودرو در حال عبور، در صورتی عملکرد مناسب خواهد داشت که همه همکاری و همه به قواعد پایبند باشند.


نکته دوم، ضعف سیستم جایگزین و به عبارتی پدافند غیر‌عامل برای حمل‌ونقل عظیم تهران است. روزانه بیش از پانصدوپنجاه‌ هزار خودرو به تهران وارد و خارج می‌شوند. آیا امکان جلوگیری از تردد این عدد عظیم و ورود آنها به جاده‌ها را می‌توان گرفت. آیا امکان اقامت این عدد بزرگ در شهرهای مبدا یا مقصد وجود دارد؟ حداکثر در چنین مواقعی تا حدی تعداد آن کاهش یابد ولی، تردد قابل ممانعت نیست.
از ابتدای مسوولیتم تا‌کنون با طرح قطار حومه‌ای هم در پی کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا و ایمنی و رفاه حومه‌نشینان بودم و هم در پی آن بودم که در چنین روزهایی قطار به کمک جاده بیاید و امکان دسترسی ایمن مردم به مقاصدشان را برای سفرهای ضروری فراهم سازد. هرچند موضوع در برنامه ششم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید لیکن، نه در سال ۹۶ اعتباری برای آن منظور شد و نه در سال ۹۷ تا این لحظه در لایحه بودجه و گزارش کمیسیون تلفیق رقمی برای آن پیش‌بینی شده‌ است.
امیدوارم، که چنین روزهای سختی یادآور این نکته در سطح رییس‌جمهور‌، دولت و مجلس باشد تا برای تهران و سایر کلانشهرهای ایران و حومه‌شان یک سیستم حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی مطابق آنچه در برنامه ششم پیش‌بینی شده را تامین مالی کنند. از اینکه تا این حد دولت و مجلس دچار روزمرگی شده‌اند و تا این میزان توان اندیشه و اجرای طرح‌های زیربنایی را از دست داده‌اند، برای ایران نگرانم.
نکته‌ای هم می‌خواهم به همکاران خود بگویم و آن اینکه بی‌دریغ از آنان سپاس دارم. آنان در این روزهای سخت مردانه قامت خدمت می‌بندند، سخن‌های درشت و سخت می‌شنوند و با وجود سختی معیشت‌شان از هیچ فداکاری دریغ نمی‌کنند. سخت‌تر آنکه با وجود پیگیری‌ها بی‌وقفه مدیرعامل راه‌آهن و من و همچنین راه‌داری برخی از آنان دریافت حقوقشان نیز به‌تعویق افتاده ‌است. چه توان کرد که نظام بودجه کشور بیشتر به تشکیلات توزیع یارانه و اعانه تبدیل شده و حتی پشتیبانی از راهبری معمولی و تجهیز سیستم‌های زیربنایی کشور چون راه‌آهن و راهداری نیز با گرفتاری روبه‌رو شده ‌است.
سایر اخبار این روزنامه