سایه‌ سنگین سیاست بر سر سکه

«جهان صنعت»- در ادامه کش و قوس‌های بازار ارز و سکه دیروز سکه به بالاترین قیمت خود در طول هفته‌های گذشته رسید و رکورد تاریخی خود را به ثبت رساند. بر همین اساس روز گذشته قیمت سکه طرح جدید با ۱۴۶ هزار تومان رشد، در قیمت سه میلیون و 400 هزار تومان ایستاد.
همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۷۶ هزار تومان رشد به سه میلیون تومان رسید. هر نیم‌سکه نیز دیروز با قیمت یک میلیون و 650 هزار تومان و هر ربع بهار آزادی نیز با قیمت 830 هزار تومان معامله شد اما در بازار ارز نیز قیمت‌ها نوساناتی غافلگیرانه داشت و همزمان با رشد 8 تومانی قیمت دلار دولتی و رسیدن آن به نرخ 4373 هزار تومان، هر دلار در بازار آزاد با نرخ 9400 هزار تومان داد و ستد شد.
افزایش قیمت‌های بازار ارز و سکه در حالی اتفاق می‌افتد که پیش از این دولت سیاست‌های بسیاری از تک‌نرخی کردن ارز تا عرضه‌های گسترده سکه در قالب حراج و پیش‌فروش در بازار ارزی کشور انجام داد و دست به تاراج منابع ملی زد. با این حال نتیجه‌ای از این سیاست‌ها عاید بازار ارزی کشور نشد.
در همین رابطه رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر نیز می‌گوید: بحث‌هایی که در محافل داخل و خارج از کشور مطرح می‌شود، بر افزایش قیمت سکه اثرگذار است. از سوی دیگر حال و روز فعلی، انتظار افزایش قیمت را خواهد داشت.


ابراهیم محمدولی در رابطه با علت افزایش قیمت سکه و تاثیر سخنان رییس‌جمهوری بر بازار نیز اظهار کرد: عملکرد و سیاست‌گذاری‌ها باعث شده این روزها قیمت طلا و سکه افزایش داشته باشد. افزایش قیمت ارز هم طبیعتا بر قیمت طلا و سکه اثرگذار است، چراکه طلا فلزی است که اگر یک نفس هم کم و زیاد شود، می‌تواند در قیمت آن تغییر ایجاد شود.
رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با اشاره به تقاضای موجود در بازار سکه توضیح داد: تقاضا برای خرید سکه زیاد نیست و در این موقعیت افزایش قیمت‌ها هم به این دلیل نیست. بارها گفته شده پیش‌فروش اوراق سکه خیلی نمی‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد. درواقع در موضوع سکه و طلا، پیش‌فروش اثر ندارد یا خیلی کوتاه‌مدت است.
وی درباره قیمت آتی طلا و سکه نیز اظهار کرد: قیمت را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما حال و روز فعلی، انتظار افزایش قیمت را خواهد داشت.