اگر مردم کنار دولت باشند‌.‌.‌.

امیر واعظی‌آشتیانی* - موضع‌گیری‌های اخیر رییس‌جمهور در مقابل تصمیمات آمریکا موضوع قابل توجهی بود که پیش از این باید شاهد آن می‌بودیم هرچند در حال حاضر نیز یک موضع‌گیری بجایی بود‌. بدیهی است اگر بنا باشد نفت ایران صادر نشود، دلیلی ندارد که کشورهای دیگر از این موضوع بهره‌مند شوند‌. این موضوع به هیچ عنوان منطقی نیست که تنگه هرمز در اختیار ایران باشد اما هیچ بهره‌وری‌ای از این تنگه انجام ندهد و منفعت آن به‌طور خاص در اختیار چند کشور باشد‌.
اقتصاد دنیا در حال حاضر سیاسی شده و این تصور حاکم است که تحت فشار قرار دادن یک کشور آن را به شکل قابل توجهی تضعیف کرده تا زیر نفوذ قرار گیرد‌. این در حالی است که اظهارات ترامپ در پاسخ به رییس‌جمهور کشورمان موجب شد تا بورس آمریکا با بحران مواجه شود و ارزش دلار نیز در معاملات بین‌المللی کاهش پیدا کند‌. همین موضوع بیانگر آن است که ادامه رجزخوانی‌های ترامپ آمریکا را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد‌. جامعه آمریکا بزرگ است و مردم در مقابل رفتار‌های غیر‌منطقی ترامپ واکنش نشان خواهند داد و بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که سیاست‌های نابخردانه ترامپ پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری کنگره را از دست جمهوریخواهان خارج خواهد کرد‌. هر چند تفکرات این دو حزب در نهایت به‌طور مشترک علیه جمهوری اسلامی ایران است اما دموکرات‌ها به مسایل اقتصادی نگاهی جدی‌تر دارند و ترجیح می‌دهند منافع اقتصادی کشور را با رفتارهای هیجانی قربانی نکنند‌. البته مسلم است این درگیری‌های لفظی ایران را نیز با چالش‌هایی مواجه می‌کند که نمی‌توان آنها را انکار کرد‌. از همین رو رییس‌جمهور باید به‌گونه‌ای موضع‌گیری کند که کمترین حاشیه‌سازی برای کشور ایجاد شود و نوسانات ارز و سکه کمترین آسیب ممکن را به معیشت جامعه وارد کند‌. البته این چالش‌ها بر افزایش قیمت نفت نیز بی‌‌تاثیر نیست و هر آنچه رفتار هوشمندانه‌تری را دنبال کنیم خروجی بهتری حاصل خواهد شد‌. آمریکا علاقه‌ای وافر به این موضوع دارد که با ایجاد جو روانی علیه ایران آرامش کشور را خدشه‌دار کرده و از همین مسیر اقتصاد را مورد حمله قرار دهد‌. از همین رو باید آگاه بود که پاسخ دادن به همه اظهارات ترامپ خردمندانه نیست و گاهی باید در مقابل رفتار‌های هیجانی او سکوت کرد تا در نهایت با پاسخی کوبنده در مقابل جوسازی‌ها ایستادگی کنیم‌.
در حال حاضر اما دولت باید آرامش را به جامعه تزریق کند و تیم اقتصادی با برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه اجازه ندهند شرایط، آشفته‌تر از حال حاضر شود‌. مردم نیز باید کنار دولت باشند و تنها ایستادگی مردم و دولت در کنار هم است که شرایط را بهتر خواهد کرد‌. اگر بنا باشد از شرایط فعلی به سلامت عبور کنیم نباید تحت‌تاثیر جوسازی‌های روانی قرار گرفته و ظرفیت‌های داخلی کشور را فراموش کنیم‌.
نگرانی جامعه از گرانی کالاهای اساسی انکار‌ناپذیر است و متاسفانه هر روز شاهد آنیم که سبد خانوار کوچک و کوچک‌تر می‌شود اما دولت باید نقاطی که آمریکا نشانه گرفته است را کور کند و اجازه ندهد آمریکا با جنگ روانی علیه کشور به نتیجه مطلوب خود برسد‌. این موضوع در حالی است که تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که چنین فضایی ایران را به زانو درخواهد آورد، حال آنکه آمریکا خود در اقتصاد دچار مشکل شده است‌. امروز هشیاری سیاسی مردم اهمیت ویژه‌ای دارد و این هشیاری موجب خواهد شد در نهایت مسایل داخلی نیز با آرامش بیشتری مدیریت شوند‌.


برخی اما معتقدند امروز به مرحله ریاضت اقتصادی نزدیک خواهیم شد، این موضوع هیچ محلی از اعراب ندارد و با مورد توجه قرار دادن تولید قادر به مدیریت معیشت جامعه خواهیم بود‌. تولید موتور مولدی است که منجر به حیات سالم اقتصاد کشور خواهد شد‌. تولید خدمات و کالا نیز به شکلی یکسان قابل توجه و تامل هستند و نباید آن را به فراموشی سپرد‌. توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور موجب خواهد شد تا در دوران سخت اقتصادی رشد و توسعه را بیش از پیش شاهد باشیم‌. اما اینکه چه عواملی موجب شده است تا امروز از همه ظرفیت‌های داخلی غافل باشیم خود نقطه کوری است که باید در مقام بررسی آن برآمد‌. تولید در داخل باید آغاز شود و خودکفایی و ظرفیت‌سازی با توجه به منابع داخلی کشور در راس امور قرار گیرد‌. این موفقیت اما فقط با کنار هم بودن دولت و مردم میسر خواهد شد‌.
* کارشناس سیاسی
v.ashtiani37i@yahoo.com