تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از اعتراض بازاریان به گرانی

گروه بازرگانی- رییس‌جمهور دست‌بردار نیست‌. حسن روحانی همچنان به وعده وعیدهای خود ادامه می‌دهد‌. این در حالی است که انتخابات تمام شده و هم‌اکنون وقت آن است که او به وعده‌های اقتصادی و معیشتی خود عمل کند. از اواخر سال گذشته و از همان زمانی که زمزمه خروج ترامپ از برجام به گوش می‌رسید‌، بسیاری از فعالان اقتصادی و کارشناسان پیش‌بینی چنین وضعیتی را می‌کردند. اگرچه کسی فکرش را هم نمی‌کرد که قیمت دلار به 10 هزار تومان برسد و سکه سه میلیون تومان را هم رد کند‌ اما بعد از خط و نشان اخیر رییس‌جمهور برای رییس‌جمهور آمریکا فعالان اقتصادی پیش‌بینی دلار 13 هزار تومانی را هم می‌کنند این در حالی است که بعد از عید تبعات تصمیمات لحظه‌ای تیم اقتصادی دولت، بازار را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. در حال حاضر تنش‌های قیمتی دلار و سکه، کار را به جایی رسانده که فعالان اقتصادی به دلیل وضعیت نامعلوم قیمت ارز کالاهای خود را انبار می‌کنند. این وضعیت در بازار کالاهای اساسی نیز با شدت بیشتری ادامه دارد. فکرش را ‌کنید قاچاق دام برای دریافت ارز بیشتر قیمت گوشت را به کیلویی 70 هزار تومان رسانده با این اوصاف از نظر رییس‌جمهور بازار کالاهای اساسی مشکل خاصی ندارد. بازار میوه‌و‌تره‌بار نیز به طرز عجیبی با گرانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. در حالی که وارد دومین ماه از تابستان شده‌ایم همچنان قیمت‌ها سرسام‌آور است. این در حالی است که به گفته رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی مردم نمی‌توانند میوه بخرند. افزایش هفتگی قیمت کالاهای اساسی در حالی ادامه دارد که مسوولان هر کدام از این بخش‌ها از گران‌تر شدن کالاها و مواد غذایی در روز‌های آینده خبر می‌دهند. از روز یکشنبه نیز حضور ماموران نیروی انتظامی در بازار وضعیت را بد‌تر کرده به طوری که از دیروز بسیاری از مغازه‌داران کر‌کره‌های خود را پایین کشیدند.
تشدید موج ناامیدی
بر همین اساس یکی از فعالان بازار در گفت‌وگو با «جهان صنعت» گفت: از اوایل سال‌جاری موج ناامیدی در بین فعالان اقتصادی ایجاد شده اما صحبت‌های اخیر رییس‌جمهور این ناامیدی را در بازار تشدید کرد به طوری که برخی از فعالان بازار، مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.
علی احمدی افزود: اگرچه تصور می‌کردیم که روحانی و تیم اقتصادی‌اش راهی برای عبور از مشکلات و نوسانات فعلی بازار داشته باشند اما به نظر می‌رسد که دولت چشم خود را روی حقایق بسته و تنها به شعار دادن ادامه می‌دهد. در حالی که اوضاع فعلی اقتصاد آشفته‌تر از چیزی است که فکرش را کنیم.وی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری کاسبی نکرده‌ایم، گفت: همچنان فعالان اقتصادی در بلاتکلیفی قرار داردند و نمی‌دانند که چه آینده‌ای در انتظار آنهاست. این در حالی است که دولتمردان هیچ برنامه مشخصی برای سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی کشور در دستور کار ندارند.


احمدی با اشاره به رکود بازار گفت: با وجود اینکه بازار کساد است اما تا روز گذشته تا ساعت هشت شب هم در مغازه می‌ماندیم. این در حالی است که بعد از صحبت‌های رییس‌جمهور و وضعیت نامشخص اقتصادی که قرار داریم موج ناامیدی در میان فعالان اقتصادی تشدید شده به طوری که طی دو روز اخیر بسیاری از مغازه‌ها کرکره خود را بالا ندادند.
حاکمیت جو امنیتی بر بازار
یکی دیگر از فعالان باز پوشاک نیز با انتقاد از صحبت‌های حسن روحانی به «جهان صنعت» گفت: رییس‌جمهور در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که «بانک‌های خارجی برای کار با ایران مشکلی ندارند و اگر در این بین مشکلی هم وجود داشته باشد، باید فعالان اقتصادی همکاری خود را به سمت صندوق‌های خارجی پیش ببرند». این در حالی است که در حال حاضر حتی بانک‌های چینی هم با ما کار نمی‌کنند و مشخص نیست معاملات ما قرار است چگونه و با چه اهرمی انجام شود.به گفته امین محسنی، بسیاری از بانک‌های خارجی به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا همکاری خود را با فعالان اقتصادی قطع کرده‌اند اما رییس‌جمهور با رد این موضوع، راهکاری را به فعالان اقتصادی ارائه می‌دهد که هیچ‌یک از مشکلات آنها را حل نمی‌کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر چند روزی می‌شود که جو امنیتی در بازار حاکم شده، افزود: دولت به فعالان اقتصادی قول داد که با سیاست‌های جدید که در دستور کار دارد، نوسانات نرخ ارز را کنترل کند اما در حال حاضر شاهد این هستیم که قیمت دلار دوباره صعودی شده است و ممکن است قیمت آن سه - چهار هزار تومان دیگر هم افزایش پیدا کند. قیمت سکه و طلا نیز روند صعودی به خود گرفته است. از این رو این بار دولت به جای اینکه نوسانات را کنترل کند، نیروهای امنیتی را به بازار فرستاده تا به نوعی جلو اعتراض فعالان بازار را بگیرد.
هجوم مردم برای خرید مواد غذایی
علی رضایی فروشنده حبوبات نیز در‌باره وضعیت فعلی بازار اظهار کرد: به دنبال نوسانات قیمت دلار و سکه و نامشخص بودن آینده اقتصادی کشور، برخی از فعالان اقتصادی مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند. این در حالی است که برخی تصور می‌کنند این تعطیلی‌ها به دلیل سودجویی و کسب سود بیشتر است اما واقعیت این است که این روزها خرید‌های بیش از حد کالاهای اساسی مردم، این سوال را برای مغازه‌داران ایجاد کرده که مگر قرار است قحطی بیاید که مردم اینگونه برنج و حبوبات می‌خرند.؟
وی افزود: مردمی که برای خرید می‌آیند می‌گویند، از یک سو بازار داخلی کشور با سیاست‌های نامتناسب دولت با مشکل مواجه شده و از سوی دیگر تحریم‌های جدید بین‌المللی در راه است.
این فعال بازار گفت: دولت تنها به وعده و‌عید و شعار بسنده می‌کند در حالی که اوضاع اقتصادی کشور روز‌به‌روز بحرانی‌تر می‌شود. این در حالی است که همچنان سیاست‌های آزمون و خطایی در بازار ادامه دارد که به دنبال آن مردم و فعالان اقتصادی باید تاوان دهند.