پالرمو بازهم بلاتکلیف

آفتاب یزد- گروه سیاسی : سرنوشت دو لایحه مهم و سرنوشت ساز FATF همچنان در ابهام است . در حالیکه مجمع تشخیص اعلام داشته بود که سرنوشت لایحه پالرمو تا شنبه پنجم بهمن مشخص می شود، روز گذشته باردیگر اعضای مجمع تشخیص نتوانستند درباره این لایحه به جمع بندی برسند تا یکبار دیگر موضوع بررسی پالرمو و تصویب آن به تعویق بیفتد. این در حالی بود که ظریف وزیرامور خارجه ایران برای دومین بار پیاپی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت بررسی پالرمو حضور یافت . هرچند که حسن روحانی رئیس جمهوری مثل همیشه این بارهم در جلسه مجمع غایب بود .
هفته گذشته بود که بعد از به تعویق افتادن و عدم جمع بندی اعضا در بحث پالرمو، احمد توکلی وعده داده بود، موضوع پالرمو اگرچه در مجمع مطرح شد و اعضا به نتیجه نرسیدند اما تا شنبه هفته آینده (دیروز) بررسی این موضوع به اتمام برسد. اتفاقی که روی نداد .
روز گذشته هم رای‌گیری درباره پالرمو به جلسه آتی مجمع موکول شد.اتفاقا اینبار هم احمد توکلی به ایسنا، در ارتباط با جلسه دیروز (شنبه) مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «درباره پالرمو در مجمع بحث و گفت‌وگو شد.»
وی ادامه داد: «به دلیل اینکه این موضوع نیازمند بررسی‌های بیش‌تری است، قرار شد تا رای گیری درباره آن به جلسه آتی مجمع موکول شود. »


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا جلسه فوق‌العاده‌ی دیگری همچون هفته گذشته برای بررسی پالرمو تشکیل می‌شود، گفت: « خیر، جلسه بعدی برای رای‌گیری درباره پالرمو دوهفته‌ی دیگر خواهد بود. »
اگرچه از سویی رئیس‌ بانک ‌مرکزی که در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشت، در اینستاگرامش نوشت: «مطمئن هستم اعضای مجمع با در نظر گرفتن مصلحت کشور تصمیم مناسب را خواهند گرفت. »
عبدالناصر همتی اظهارداشت: «اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان یعنی لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.»
وی در ادامه یادآور شد: «بحث‌های جدی به‌خوبی انجام گرفت، این‌جانب نیز به‌عنوان رئیس بانک مرکزی و مقام مسئول امور پولی و بانکی توضیحات مبسوطی در مورد اهمیت و ابعاد تاثیرات آن بر معادلات بانکی و پولی بین‌المللی کشور ارائه دادم.»
همتی بیان کرد: «تصمیم‌گیری به علت نیاز به بررسی بیشتر به جلسه بعدی موکول شد، مطمئن هستم اعضای محترم مجمع با در نظر گرفتن مصلحت کشور تصمیم مناسب را خواهند گرفت.»
دولت برای به جریان افتادن پیوستن ایران به fatf چهار لایحه را ارائه کرده است که از میان آنها لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در گیرودار مجلس و شورای نگهبان توسط مجمع به تصویب رسید. اما همچنان تکلیف مناقشه برانگیز ترین آن‌ها یعنی پالرمو و CFT معلوم نیست .
کنوانسیون پالرمو دارای سه پروتکل تکمیلی از جمله پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق اشخاص مخصوصاً زنان و کودکان، پروتکل علیه قاچاق مهاجرین از طریق زمین، دریا و هوا و پروتکل علیه تولید غیرقانونی و قاچاق مهمات است.
از سویی دیگر اما سرنوشت cft نیز همچنان با سوالات بسیاری روبه‌رو است. شورای نگهبان لایحه cft را با ایرادات بسیار به مجلس بازگرداند. نکته قابل توجه این بود که بعد از چندین هفته از این موضوع، چندی پیش عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که از میان آن 20 ایراد که 11موردش ایرادات اساسی است(!) تنها ۲ ایراد شورای نگهبان درباره CFT برطرف شده و سایر ایرادات به قوت خود باقی است ، اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که ۱۹ مورد ایراد شورای نگهبان به لایحه CFT به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود. این بدان معنابود که مجلس شورای اسلامی روی آنچه که پیشتردرقبال CFT به تصویب رسانده بود تاکید داشت . بدین ترتیب CFT نیز برای نظر نهایی به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داده شد، هر چند معلوم نیست که زمان بررسی این لایحه در مجمع چه موقع برسد و آیا اعضای آن درباره این لایحه به اجماع برسند یا خیر.