اظهارات فلاحت پیشه در مورد روسیه موضع ایران نیست

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات اخیر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌مبنی بر اینکه روسیه در زمان حمله اسرائیل به سوریه پدافندهای هوایی S300 خود را از کار انداخته بود و در واقع حمله اسرائیل به سوریه را می‌توان به نوعی با هماهنگی روسیه دانست و آیا موضع وزارت امور خارجه ایران چنین چیزی است، گفت‌: با تمام احترامی‌که برای آقای فلاحت پیشه قائل هستم باید بگویم که موضع ایشان موضع رسمی‌ایران نیست. موضع وزارت امور خارجه موضع روشنی است و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی‌نظراتشان را بر اساس دیدگاه‌های خود بیان می‌کنند.وی با اشاره به روابط ایران و روسیه، خاطر نشان کرد: روابط ایران با روسیه با تمام ابعاد در جریان است. دو کشور درباره مسائل دو جانبه و منطقه‌ای با یکدیگر همکاری و رایزنی دارند. این همکاری‌ها ادامه می‌یابد و ممکن است طی هفته‌های آینده هیئت‌های زیادی بین دو کشور در حوزه‌های مختلف تبادل شود.سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به پرسش دیگری در مورد تحریم هواپیمایی "ماهان" از سوی دولت آلمان با اشاره به موضعی که پیش از این وزارت امور خارجه در رابطه با آن اتخاذ کرده بود، گفت‌: اقدام دولت آلمان، اقدامی‌نا به جا و مخالف روح حاکم بر روابط فیمابین است. امیدواریم آنها هر چه زودتر این اقدام اشتباه را جبران کنند و این وضعیت را به وضعیت قبلی بازگردانند. چنین انتظاری از دولت آلمان وجود دارد.
وی با اشاره به تفاسیر و نگاه‌های مختلفی که در مورد این اقدام دولت آلمان مطرح شده است، ادامه داد: در ایران اعتراضات لازم به سفیر این کشور در ارتباط با این موضوع انجام شده است و تا آن جایی که اطلاع دارم شرکت ماهان نیز از طریق
ساز و کارهای حقوقی در اروپا این کار را دنبال می‌کند و پیگیر این مسئله است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد آخرین تحولات ونزوئلا و نگاه و راهکار ایران برای حل مناقشه به وجود آمده


در این کشور، تاکید کرد: همان طور
که پیش از این نیز گفته‌ایم مسائل داخلی ونزوئلا به داخل این کشور باز می‌گردد. آمریکا حق ندارد که در ادامه سیاست‌های زیاده خواهانه خود در مسائل داخلی این کشور دخالت کند و باید توجه داشته باشد که دوران این نوع دخالت‌ها به پایان رسیده است. تصمیم‌گیر نهایی در رابطه با آینده ونزوئلا مردم این کشور هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود طبق برخی از اخبار ایران و فرانسه در چندین دور مذاکراتی در ارتباط با مسائل موشکی ایران انجام داده‌اند، با رد این اظهارنظرها و با تبیین سیاست‌های ایران در ارتباط با مسائل موشکی گفت: سیاست ایران در این زمینه کاملاً مشخص و روشن است.
به گزارش ایسنا، قاسمی‌در ادامه با تاکید بر این‌که در مورد مسائل موشکی کشور با هیچ کس صحبتی نمی‌کنیم و این سیاست داخلی ایران است، گفت: با جدیت سیاست‌های جمهوری اسلامی‌ایران در ارتباط با توان دفاعی کشور دنبال می‌شود البته ما در مورد این فعالیت‌ها همواره توضیح داده‌ایم که این سیاست‌ها دفاعی و بازدارنده است و جنبه تهاجمی‌ندارد ولی همان‌طور که گفتم ما در هیچ زمینه‌ای از موضوعات موشکی با کشوری مذاکره نکرده‌ایم.