معدن D19چرا و چگونه واگذار شد؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: این روزها خبرهای عجیب و غریبی در رسانه‌ها دست به دست می‌شود؛ خبرهایی که بیشتر از تعجب، حسرت و تاسف به دنبال دارد! مثلاً این که یکی از نمایندگان استان یزد در مجلس ـ نه در یک جلسه ی خصوصی که در میان مردم ـ از ساختن مجسمه ی طلای نوریان و مصری نژاد سخن به میان آورده! آن هم بعد از 40 سال از پیروزی انقلابی که بنیانگذارش بت شکن طاغوت زمانه بود.
این که باید از چهره‌هایی که غیربومی‌هستند و به شهرستان اردکان آمده اند این چنین یاد کرده شود بخشی از یک ماجرای پیچیده است که واگذاری یک معدن بزرگ، کوچکترین بخش آن می‌تواند به شمار آورده شود.

حکایت صد پیچ و خم آنومالی D19


آنومالی D19 یکی از محدوده‌های شناسایی شده برای استخراج سنگ آهن است که در استان یزد و کویر مرکزی ایران و در قلب پناهگاه حیات وحش درانجیر و منطقه شکار ممنوع آریز قرار دارد و اکنون سال‌ها است که اکتشاف و بهره‌برداری از آن مطالبه جدی شرکت ایمیدرو است. پناهگاه حیات وحش درانجیر به وسعت 175 هزار هکتار یکی از 5 زیستگاه اصلی یوزپلنگ ایرانی است که در دهه 80 چندین بار حضور یوزپلنگ ماده و توله هایش در این منطقه به ثبت رسید. اما اکنون چند سالی است به جز یوزهای نر، هیچ یوز ماده‌ای در این منطقه مشاهده نشده که این امر حفاظت بیشتر از منطقه را ضروری می‌سازد.
روزنامه آفتاب یزد به عنوان رسانه ای مستقل، بدون ورود به برخی مسائل حاشیه ای و تنها با تکیه بر ضرورت توجه جدی به حفظ و نگهداری محیط زیست و منابع طبیعی، توجه دلسوزانه به تامین آب با بهره گیری از منابع پایدار برای نجات یک استان 1.2میلیون نفری از خطر نابودی، احترام به قوانین موضوعه ی کشور، شفاف سازی و پرهیز از روش‌های معمولی که در انتها، پای دور زدن قانون به میان می‌آید؛ با توجه به منابع متقنی که برخی اخبار و اطلاعات داده شده را تایید می‌کنند یک سوال ساده پرسیده و آن این که:

> آنومالی D19چرا و چگونه واگذار شد؟!
حمله به رسانه با عناوینی قابل تامل از جمله «کسب منافع مادی» و «باجگیری»، به راه انداختن تورهای رسانه ای آن هم با حضور «خبرنگاران غیربومی» که گاه برای اولین بار بوده که قدم در یزد و اردکان می‌گذاشته اند، مصاحبه‌های تخریبی و توجیهی، تناقض در دادن اطلاعات به رسانه‌ها در حالی که همواره بخش معدن از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بوده است و صدها مورد دیگر...؛ تنها و تنها برای فرار از یک واقعیت است و آن طفره رفتن از پاسخ به یک سوال ساده و بدون مقدمه و موخره و نیز برای فرار از واقعیتی تلخ تر، یعنی اعمال روش‌های نامرسوم در مباحث کلان کشوری است.
بدون هیچ قضاوتی و نیز بدون ترتیب زمانی به موارد ذیل توجه کنید:

>روزنامه ایران؛ 19 شهریور1395: معدن چادرملو، مجاز به فعالیت در زیستگاه یوزپلنگ نیست!
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با بهره‌برداری از آنومالی D19: سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل حفظ گونه‌های ارزشمند طبیعت، مخالف بهره‌برداری از این محدوده است و نمی‌توانیم مجوز بهره‌برداری را بدهیم. ابتکار تاکید می‌کند بهره‌برداری از آنومالی D19 هنوز به طور کامل بررسی نشده است ولی سازمان محیط زیست فعلاً مخالف بهره‌برداری از آنومالی D19 است از این رو تلاش می‌کنیم تا در شورای عالی معدن
راه حلی برای حل این مشکل پیدا کنیم.
هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی:متولیان معدن برای انجام فعالیت‌های معدنی در مناطق حفاظت شده نیازمند مجوز سازمان محیط زیست هستند و اگر سازمان این مجوز را صادر کند و بعد در مرحله مطالعه و گمانه زنی آن‌ها به این نتیجه برسند که باید بهره‌برداری هم صورت گیرد، دیگر نمی‌توان جلوی بهره‌برداری را گرفت و عملاً زیستگاه و همه
حیات وحش‌اش از بین می‌رود که در این میان اهمیت یوز و طعمه‌های یوز در این منطقه برای ما دو چندان است.

> 26شهریور1397 موافقت مشروط محیط زیست
با فعالیت آنومالی D19
براساس مصوبات جلسه کارگروه تعامل فعالیت‌های معدنی و محیط زیست
و به استناد گزارش‌های ارائه شده توسط وزارت صنعت،
معدن و تجارت، در حال حاضر تنها با صدور مجوز «اکتشاف» در آنومالی D19 واقع در «پناهگاه حیات وحش دره انجیر» موافقت شده است. برای محدوده اکتشافی D19 نیز شرایطی قید شده که می‌توان به لزوم هماهنگی دقیق و مرحله به مرحله عملیات اکتشافی با محیط زیست، حضور ناظر معتمد محیط زیست در مراحل اکتشاف، ارائه گزارش ارزیابی زیست محیطی و اخذ مجوز در مرحله بهره‌برداری، ممنوعیت احداث هر گونه واحد فرآوری (غیر از سنگ شکن اولیه) در صورتی که معدن به بهره‌برداری برسد، عدم ایجاد هرگونه جاده دسترسی جدید و عدم تامین آب مورد نیاز از محدوده پناهگاه حیات وحش دره انجیر اشاره کرد.

> اول شهریور 1396 رضا اقتدار، معاون دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست: مجوز اکتشاف معدن جدید در اردکان صادر نشده است!
در پی انتشار خبر صدور مجوز اکتشافات مقدماتی در معدن «آنومالی D 19 » اردکان، معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هیچ مجوزی نه برای مطالعه و نه برای اکتشاف برای محدوده معدنی آنومالی D 19 اردکان یزد صادر نشده است.

> اول شهریور 1396؛ صدور مجوز اکتشاف برعهده شورای عالی محیط زیست است
معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست:در کارگروه تعامل فعالیت‌های معدنی و محیط زیست،مجوز اکتشاف صادر نمی‌شود و این کار مهم برعهده شورای عالی محیط زیست است .
اول شهریور 1396 با صدور رای نهایی شورای تخصصی سازمان محیط زیست؛مجوز اکتشافات معدنی در محدوده آنومالی D19به معدن چادرملو داده شد!
مجوز اکتشافات معدنی در محدوده آنومالی D19به معدن چادرملو در حالی از سوی شورای تخصصی سازمان محیط زیست صادر شد که رئیس پیشین سازمان محیط زیست با بهره برداری از این محدوده معدنی به دلیل زیست بوم پلنگ و یوزپلنگ مخالفت کرده بود.

> 26شهریور1397؛ موافقت مشروط سازمان محیط زیست
با فعالیت اکتشافی در آنومالی D19
براساس مصوبات جلسه کارگروه تعامل فعالیت‌های معدنی و محیط زیست و به استناد گزارش‌های ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حال حاضر تنها با صدور مجوز «اکتشاف» در آنومالی D19 واقع در «پناهگاه حیات وحش دره انجیر» موافقت شده است.

>7 اردیبهشت 1394؛ واگذاری آنومالی D19
از طریق مزایده قطعی شد
محمد ابریشمی‌یکی از مدیران سابق چادرملو در نشستی خبری با اشاره به اینکه برگزاری مزایده آنومالی D19 در اداره صنعت، معدن و تجارت استان یزد به مرحله امضا رسیده است، افزود: برنده این مزایده در ادامه بعد از اخذ مجوزهای محیط زیستی لازم و اکتشافات تفصیلی می‌تواند بهره برداری در این آنومالی را آغاز کند.

>13آبان1396 شریعتمداری تاکید کرد: توانایی چادرملو
برای معدنکاری سبز در آنومالی D۱۹
محمد شریعتمداری در حاشیه نمایشگاه ایران کان مین 2017 در پاسخ به این سوال که مشکل اعطای مجوز به شرکت چادرملو برای فعالیت در آنومالی D19 با توجه به رو به اتمام بودن ذخیره این شرکت چه زمانی حل خواهد شد؟ توضیح داد: در اجرای این پروژه رعایت مسائل محیط زیستی حرف اول را می‌زند و باید بگویم که معدنکاری سبز نیز شعار و هدف اصلی ما است.

> 19 شهریور 1395؛ مخالفت ابتکار با بهره‌برداری
از" آنومالی D19 "برای حفظ پلنگ و یوزپلنگ
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با بهره برداری از آنومالی D19 گفت: سازمان محیط زیست به دلیل حفظ گونه‌های
ارزشمند طبیعت مخالف بهره برداری از این محدوده است.

> 24 مرداد 1397؛ با موافقت سازمان محیط زیست،
کار نقشه برداری از پهنه معدنی D19 تا صدور
مجوز نهایی آغاز شد
به جای هر قضاوتی یک سوال پرسیده ایم؛ به جای فرافکنی و به راه انداختن جوی سنگین، بر اساس قوانینی که این حق را به رسانه می‌دهد از چرایی و چگونگی پرسیده ایم. این‌هایی که بازنشر داده شد تنها گوشه‌هایی از هزاران خبری است که سرشار از تناقض است! هرچه بیشتر جست و جو کردیم کمتر به نتیجه رسیدیم که یک ممنوع چگونه مجاز شد، یک خطر چگونه با چند نامه رفع شد؟ هرچه بیشتر جست و جو کردیم بیشتر دچار تناقض شدیم و حالا فقط یک سوال بیشتر نداریم و آن این که:
آنومالی D19چرا و چگونه واگذار شد؟