ظریف: ترامپ باید برجام را ترکمانچای بنامد نه شما!

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز گذشته برای پاسخ به سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر شد. درابتدای این جلسه سیدعلی ادیانی نماینده مردم سوادکوه با طرح سوال خود گفت: آنچه که وزیر امور خارجه گفته است باعث تعجب من شد، مهمترین واقعه تاریخی سیاسی کشور بعد از انقلاب اسلامی موافقت نامه برجام است.وی افزود: برای مدیریت، راهبری و هدایت این موضوع هم مجلس و هم مقام معظم رهبری ریل‌گذاری کردند. قرار بود قطار برجام از ریل شرایط 9 گانه از سوی رهبر معظم انقلاب و شرایط 9 گانه مصوب مجلس صورت پذیرد. اگر صورت مسئله به همین سادگی که آقای ظریف گفتند باشد، پس مملکت گل و بلبل است!نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این سوال، سوال من نیست، بلکه سوال ملت ایران و نمایندگان مجلس است و بنا نداشتم در صحن علنی مجلس مطرح شود. این سوال در تاریخ 13 اسفند 96 در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد، برخی از مطالب را آقای ظریف فرمودند، در نتیجه به توافق رسیدیم که ایشان مستندات را ظرف 2 هفته برای بررسی به بنده بدهند، اعضای کمیسیون شاهد هستند آن دو هفته گذشت و یک برگ در اختیار بنده قرار نگرفت.
ادیانی ادامه داد: ملت بزرگ ایران بهتر از بنده می‌دانند توافقنامه برجام تنها تفاهم‌نامه ایران با کشورهای بیگانه است که ایران تعهدات را نقد انجام داد و با قبول تعهدات نسیه متعهد به اجرای برجام شد.نماینده مردم سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی افزود: مصوبات مجلس و فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای محکم‌کاری بوده است، در کجای تاریخ ایران حتی ترکمنچای دیدید که ما نقد تعهد را تحویل بدهیم و با اعتماد کامل و نسیه همه چیز را بپذیریم این‌ها سوپاپ اطمینان و ابزار نظارتی مجلس در این بخش بوده است. وی گفت: سوالم را از وزیر محترم خارجه اینگونه آغاز می‌کنم آیا دولت و وزارت خارجه شرط اولی که در نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور ابلاغ شد اجرا کرد؟ادیانی با اشاره به بند اول مقام معظم رهبری تاکید کرد:" از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرایی شدن آن در برجام به بعد از اقدام‌های ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلف طرف‌های مقابل، تدارک شود"، آقای ظریف شما مکلف به پاسخ به این سوال هستید آیا تضمین‌های کافی گرفته شد و این تضمین‌ها کجاست. قرار بود اسناد را به ما نشان دهید، سند مربوطه تضمین و اخذ تضامین کافی برابر فرمان حضرت آقا را به ما ارائه ندادید اگر این کار را نکرده اید استمرار کار برجام در نظام اعتقادی و در نظام سیاسی و در چارچوب تفکر اهل بیت مشروعیت ندارد چرا که تخلف است، کار شما شرعی نیست و مغایر با فرمان رهبری است.

>معاونت اقتصادی وزارت خارجه هیچ گزارشی


از عملکرد ۱۰ ماهه خود ارائه نکرده است
درادامه این جلسه سپس جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان، در جریان بررسی سوال خود از محمدجواد ظریف اظهار داشت: ایراداتی به وزارت خارجه وارد است، اول اینکه بخش ساختاری وزارت خارجه درخصوص دیپلماسی اقتصادی دچار مشکل است.عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: در 10 ماه اخیر که معاونت اقتصادی وزارت خارجه تشیکل شده، هیچ گزارش دریافت نشده و در سایت وزارت خارجه فقط اخبار اقتصادی منتظر می‌شود و خبری از برنامه‌ها و دغدغه‌های معاونت اقتصادی وزارت خارجه نیست.جعفرپور ادامه داد: در بعد عملکردی انتقاداتی به وزارت خارجه و دیپلماسی اقتصادی این وزارتخانه وارد است، زیرا گاهی ماه‌ها از داشتن سفیر در کشور‌ها محروم هستیم. 7ماه در هند و 8ماه در چین سفیر نداشته‌ایم این شرایط به معنای تعطیلی دیپلماسی اقتصادی است.

>عده ای به دنبال انزوای ایران
در عرصه بین‌الملل هستند
درادامه نیز جهانبخش محبی نیا نماینده مردم شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی سوال خود از محمدجواد ظریف گفت: امروز تفکری معیوب و ناسازگار با انقلاب اسلامی و سرشت ملت ایران به منافع ملی و مصالح خارجی ما تنه می‌زنند و کورکورانه به دنبال منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور هستند.محبی نیا تصریح کرد: بخشی از سیاست خارجی کشور در گروگان تفکری است که با ملت غریبه است و بر رویکرد بلااثر کردن حضور ایران در صحنه‌های بین‌المللی و عدم استفاده از ابزارهای مدیریتی برای اعمال فساد خود تاکید دارد. وی خطاب به وزیر امور خارجه عنوان کرد: امروز به کمک دستگاه دیپلماسی شایسته است گفتمان واقعی و حقیقی کشور را که به صلاح مردم است احیا کنید و از هیچ چیز در این مسیر واهمه نداشته باشید و نباید مخاصمه سلطه‌طلبان گریبانگیر سفرا و کارگزاران دستگاه دیپلماسی کشور شود.

>ظریف: برجام؛ آمریکا را
در موضع انزوا قرار داده است
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دراین جلسه در پاسخ به سوال سیدعلی ادیانی گفت: در نامه مقام معظم رهبری هیئتی با عنوان هیئت نظارت تشکیل شد که مسئول رسیدگی به مفاد نامه است و وزارت امور خارجه گزارش‌های خود را به صورت مرتب به هیئت ارائه کرده و این هیئت براساس مصالح کشور تصمیم می‌گیرد که چگونه عمل شود.
وی ادامه داد: کاری که جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه انجام داد، در نامه‌های متعدد از ابتدای اجرای برجام تاکنون موارد بدعهدی و نقض برجام توسط ایالات متحده و سایر اعضا را به اطلاع طرف مقابل رسانده و نسبت به اقدامات آنها اعتراض کرده است، از این رو اقداماتی که باید انجام می‌شد مورد تصویب هیئت نظارت قرار گرفت.
وزیر امور خارجه کشور ادامه داد: در این حوزه وزارت امور خارجه در همان حد گزارش‌دهی بوده، از طرف دیگر وزارت امور خارجه براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی هر سه ماه یکبار گزارش را به مجلس ارائه کرده و این گزارش‌ها در پارلمان بررسی شده و اگر نیاز بوده نمایندگان مجلس تصمیم‌گیری انجام داده‌اند. ظریف ادامه داد: ایراد گرفتن به دستاوردهای ایران کار راحتی است، اما نگاه کردن به شرایط واقعی و اینکه وزارت خارجه مجری تصمیمات نظام است، این نیاز کشور بوده و بنده وظیفه دارم در برابر خارجی‌ها از منافع ملی دفاع کنم.

>ترامپ باید برجام را
ترکمانچای بنامد نه شما!!!
وزیر امور خارجه تصریح کرد: برجام توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند، در طول یک سال و نیم گذشته تمام تلاش خود را انجام داده تا از این عهدنامه که شما آن را ترکمانچای می‌خوانید، به نحوی خارج شود. حال آیا طرف ترکمانچای هیچ وقت تلاش کرد که از این عهدنامه خارج شود؟ چرا افتخارات ملی را اینگونه نامگذاری می‌کنید؟ رهبر معظم انقلاب، هیئت نظارت را برای بررسی 9 شرط تعیین کردند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: شما می‌گویید که در قبال توافق برجام چه تعهدی از آمریکا گرفته اید؟ حال بروید از کسانی که توافق نفتا را امضا کردند بپرسید که چه تعهدی از آمریکا گرفتند! بروید از کشورهایی که توافقنامه پاریس، یونسکو را امضا کردند، بپرسید که چه تعهدی برای عدم خروج آمریکا از توافقنامه گرفته‌اند؟ بروید از کسانی که شورای حقوق بشر را ایجاد کردند بپرسید که چه تعهدی برای خارج نشدن آمریکا گرفته‌اند؟
وی گفت: چرا بدعهدی دولت رژیم جنایتکار آمریکا را به نام جمهوری اسلامی می‌نامید؟ چرا افتخار کشور را ترکمانچای نامگذاری می‌کنید؟، ما در رابطه با برجام تعهدات کافی را گرفتیم و در این رابطه گزارش‌ها را ارائه کردیم، اما رژیم آمریکا از این تعهد خارج شد، کما اینکه از هزاران تعهد دیگر خارج شده است. دولتی که به اصول مسلم حقوق بین الملل هیچ احترامی نمی‌گذارد، از این دولت چه توقعی دارید؟ چه کسی می‌گوید که ما براساس اعتماد در برجام عمل کردیم؟ ما برای تک تک اقداماتی که انجام دادیم، اقدام متقابل آن را پیش بینی کردیم. ما تا اورانیوم کیک زرد را از روسیه وارد نکردیم، اورانیوم غنی شده را از کشور خارج نکردیم. ما تا زمانی که پرونده PMD را حل نکردیم، در بحث نیروگاه اراک اقدامی انجام ندادیم.
ظریف افزود: تک تک اقدامات ما نه تنها نسیه نبود، بلکه ما نقد گرفتیم و بعد کارها را انجام دادیم، اما اگر دولت آمریکا بدعهدی کرده، اگر دولت آمریکا عهدشکنی کرده، شما باید بر سر دولت آمریکا بکوبید نه به فرزندان این ملت. مقاومت این ملت بود که باعث شد آمریکا و 5 قدرت اروپایی به پای میز مذاکره بیایند و بعد آقای ترامپ بگوید که سر ما تا خرخره کلاه گذاشته شده است! چرا باور نمی‌کنید؟ آقای ترامپ باید برجام را ترکمانچای بنامد نه شما!
وی بیان کرد: دستاوردهای ملت را نباید این‌چنین ارزان بفروشید، اینها دستاوردهای دیپلماسی نیست، بلکه دستاورد مقاومت این ملت بزرگ است. وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، دستاوردهای این ملت بزرگ را عزیز بدانیم نه آنکه آن را خوار کنیم، وزارت امور خارجه گزارش اجرای برجام را به هیئت نظارت و همچنین به مجلس ارائه کرده، شما نمایندگان می‌توانید تصمیم بگیرید و ما هر تصمیمی که شما بگیرید را انجام می‌دهیم. ما مشکلی نداریم، خیال می‌کنید که بنده مشکلی دارم که از برجام خارج شوم؟ اما تصمیم با من نیست بلکه تصمیم با کشور است، لذا بدانید برجام آنقدر برای کشور منافع داشته که ترامپ دو سال است برای از بین بردن این منافع تلاش می‌کند و امروز در دنیا منزوی شده است.

>معاونت اقتصادی توانسته است
روزنه ای را برای مقابله با تحریم‌ها پیدا کند
محمدجواد ظریف در جریان بررسی سوال جمشید جعفرپور از خود، نیز گفت: تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه کار بسیار دشواری بود، چرا که این وزارتخانه پس از انقلاب سه دوره تجربه ناموفق معاونت اقتصادی داشت و کل بدنه این وزارتخانه با معاونت اقتصادی مخالف بود. ما مجبور شدیم تجدید ساختار کاملی انجام دهیم و رویکردش را از منطقه ای به موضوعی تبدیل کنیم تا این معاونت احیا شود. ظریف اظهار کرد: معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه با جدیت ماموریت خود را پیگیری می‌کند و به عقیده بنده کارنامه بسیار خوبی در این مدت کوتاه داشته است. معاونت اقتصادی توانسته است روزنه ای را برای مقابله با تحریم‌ها پیدا کند. وی گفت: وزارت امور خارجه مسئول اجرا نیست، ما وظیفه داریم فردی، گروهی و بانکی را که آماده همکاری با ایران است را پیدا کنیم، اما نمی‌توانیم خودمان با آنها قرارداد ببندیم. لازم است فردی، سازمانی از داخل کشور با آنها شروع به کار کند. از آقای جعفرپور عذرخواهی می‌کنم بابت اینکه این گزارش را در اختیارشان قرار نداده ایم. گزارش معاونت اقتصادی به صورت کامل و جامع موجود است، یکی از نمونه کارهای معاونت اقتصادی سفر موفق 5 روزه به 5شهر عراق بود.

>تلاش ایران برای ایجاد منافذ اقتصادی
روی اروپا متمرکز نیست
محمد جواد ظریف همچنین، در پاسخ به سوال جهانبخش محبی‌نیا، با بیان اینکه کسی نمی‌تواند فراموش کند که آمریکا یک قلدر اقتصادی در جهان است، گفت: دلار آمریکا در محافل اقتصادی بین‌المللی تاثیرگذار است اما همزمان در دو سال گذشته ترامپ حداکثر تلاش خود را برای همراه کردن اروپا صورت داده البته باید بگویم که ما به اروپا چشم نداریم اما تلاش می‌کنیم تا ترامپ منزوی شود از این رو برای به انزوا کشیدن ترامپ، اروپا، روسیه و چین از اهمیت عمده‌ای برخوردار هستند.وزیر امور خارجه با اعلام اینکه تلاش ایران برای ایجاد منافذ اقتصادی روی اروپا متمرکز نیست، تصریح کرد: تلاش ما در حوزه سیاسی است و این مسئله موجب شده که آمریکا 4 دور در شورای امنیت موفق نشود و ان شاءالله در اجلاس لهستان مانند اجلاس ریاض به موفقیت دست نخواهد یافت.ظریف تصریح کرد: سیاست همسایگی ایران که توسط ریاست جمهوری مطرح شد همان سیاست پیگیری منطقه‌ای قوی است که آقای محبی‌نیا نیز در راستای این مسئله صحبت کردند. از این رو بنده به عنوان وزیر امور خارجه برای رسیدن به این اهداف تمام تلاش خود را می‌کنم.
به گزارش خانه ملت، در پایان این جلسه نمایندگان با شنیدن توضیحات وزیر امورخارجه قانع شدند.