پیامک تهدیدآمیز این بار برای اعضای مجمع

آفتاب یزد- گروه سیاسی : پیامک‌های تهدید آمیز. این واژه
بی تردید برای نمایندگان مجلس دهم موضوع تازه ای نیست. در طول
همه این سال‌ها اعضای پارلمان در زمان بررسی لوایح یا طرح‌های خاص یا موارد دیگری که جز وظایف آن‌ها به شمار می‌آیند، ازاین قبیل پیامک‌ها بسیار دریافت کرده اند ، پیامک‌هایی که کمتر حالت نصیحت داشته اند بلکه خطابه‌هایی تند با این دورنمایه بودند که مثلا اگر فلان طرح یا لایحه ای تصویب شود خیانت به کشور است و آن نماینده نیز خائن. اما زمانی این پیامک‌ها جنبه عجیب تری پیدا می‌کنند که به اذعان برخی از نمایندگان مجلس، محتوای آن‌ها تهدید نمایندگان است. بازار این پیامک‌های تهدید آمیز به طور ویژه از زمانی که بحث لوایح fatf در مجلس بالاگرفت، حسابی داغ شد. لوایح چهارگانه ای که از میان آن‌ها دومورد شان یعنی cft و پالرمو، بیشترین حاشیه‌ها را به همراه داشت. در حالیکه از درون مجلس، این لوایح باعث واکنش‌های خارج از عرف نمایندگان موسوم به جبهه خاص اصولگرا شده بود به نحوی که مثلا در بررسی cft با نصب پلاکاردهایی در مجلس و طومارنویسی و البته برپایی تجمعاتی علیه fatf در مقابل مجلس با لیدری آن‌ها تصویب آن بارها به تعویق افتاد .
اما از بیرون مجلس نیز پیامک‌های تهدید آمیز به نمایندگان برای جلوگیری از رای به این لایحه تمامی‌نداشت . خبر پیام‌های


تهدید آمیز درباره fatf از زمانی رسانه ای شد که علی ادیانی‌راد نماینده
قائمشهر در تذکری در جلسه علنی مجلس، ارسال آن‌ها را توهین‌آمیز توصیف کردوعلی لاریجانی رییس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت:« ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان ممکن است موجب شود نمایندگان نتوانند در موضوعات مختلف تفکر کنند.بنابراین ما در هیئت رئیسه این موضوع را بررسی می‌کنیم که چه طور شماره‌های نمایندگان در اختیار این افراد قرار گرفته و برای آن تمهیدی خواهیم کرد.»
اما تمهیدات افاقه ای نکرد و روند این تهدیدها ادامه داشت
به نحوی که بیشترین این تهدیدها به سمت نمایندگان اصلاح طلب فراکسیون امید روانه می‌شد . جالب اینکه برخی از این پیامک‌ها از شماره‌های شخصی و با ناسزاگویی ارسال می‌شد . درهمان برهه افرادی مثل قاسم میرزایی نکو حتی ادعا کردند که بعضا تا بیش از 500 پیامک ازاین نوع محتوا ، به دست آن‌ها می‌رسیده است .

> فحاشی تهدید به قتل شد
از میانه مهرماه امسال بود که فاز پیام‌ها به نمایندگان از فحاشی ، رسما به تهدید به قتل تبدیل شد .
این موضوع را پروانه سلحشوری دیگر عضو کمیسیون امید در توئیترش فاش کرد و نوشت : «تا دیروز فحاشی بود. از دیشب تهدید به مرگ از سوی مخالفان تصویب لایحه مبارزه با پولشویی و تروریسم».
البته در آن زمان با پیگیری‌ها مشخص شد که سرنخ برخی از این پیام‌ها به نمایندگان به یکی از اعضای سابق و اصولگرای خاص شورای شهر مشهد منتهی می‌شود . هرچه که بود ، نمایندگان مجلس سرانجام با کش و قوس‌ها و تهدید به مرگ شدن‌ها و تعویق چندماهه این لوایح سرانجام به cft و البته پالرمو رای مثبت دادندتا سرنوشت این لوایح در شورای نگهبان مشخص شود . شورای نگهبان اما به هردوی این لوایح ایراد گرفت. ابتدا پالرمو و بعد cft . آن هم با 21 ایرادی که به آن وارد ساخت. پافشاری مجلس باعث شد تا پالرمو به مجمع برود و سرنوشت آن در آنجا مشخص شود و از سویی دیگر
علی رغم آنکه در بحث cft تلاش شد تا نظر شورای نگهبان جلب شود
اما در اصلاح نهایی مجلس از cft ،بازهم شورای نگهبان اعلام کرد که تنها دو ایراد این لایحه برطرف شده و 19 ایراددیگر، پابرجاست. موضوعی که سبب شد تا اعضای پارلمان لایحه cft را هم با همان 19 ایرادو با اصرار به مجمع تشخیص بفرستند تا همه چیز درباره سرنوشت این لوایح به مجمع ختم شود .
مجمع تشخیص هرچند هنوز به بررسی لایحه cft نرسیده است، اما از مدت‌ها پیش موضوع پالرمو را تحت بررسی قرارداده است . در حالیکه مجمع تشخیص اعلام داشته بود که سرنوشت لایحه پالرمو تا شنبه پنجم بهمن مشخص می‌شود، امادر آن روز باردیگر اعضای مجمع تشخیص نتوانستند درباره این لایحه به جمع بندی برسند تا یکبار دیگر موضوع بررسی پالرمو و تصویب آن به تعویق بیفتد. این در حالی بود که ظریف وزیرامور خارجه ایران برای دومین بار پیاپی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت بررسی پالرمو حضور یافت .

> تهدیدها به مجمع کشید
اما خبر عجیب تر آنکه علی رغم ارجاع لوایح fatf به مجمع تشخیص مصلحت نظام نه تنها پرونده پیامک‌های تهدید به مرگ مسئولینی که در حال بررسی این لوایح هستند بسته نشده ، بلکه برعکس وارد فازتازه تری شده است و آن تهدید به مرگ اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در صورت تصویب پالرمو و البته cft در مجمع است .
«ارسال روزانه 7 تا 10 پیامک برای برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رد لوایح FATF.» این نخستین خبر علنی بود که از سوی احمد توکلی عضو مجمع تشخیص در گفتگویش با اعتماد آنلاین از ادامه ارسال پیامک‌ها اینباربه اعضای مجمع اعلام شد.
اما توکلی بیش از این به نوع و ماهیت این پیام‌ها اشاره نکرد. او تنها
گفته بود که اگر این پیام‌ها از سوی مردم است ایرادی ندارد
و به هر حال مردم حق دارند که نظراتشان را در مخالفت با لوایح fatf بیان کنند. اما ماهیت این پیام‌ها زمانی فاش می‌شود که مجید انصاری عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام از محتوای برخی پیام‌هایی که برای شخص خود او ارسال شده است، پرده بر می‌دارد .
او در گفتگویش با ایسنا گفت: «من از بعد جلسه روز شنبه مجمع پیامک‌هایی حتی تهدید به قتل و به تعبیر آنان برخورد خونین دریافت کردم. ما که بیدی نیستیم که با این بادها بلرزیم؛ اما من از دستگاه قضائی و امنیتی کشور می‌خواهم رسیدگی کنند. این کدام جریان است که نشسته عده‌ای را تحریک می‌کند که اعضای مجمع تشخیص یا نمایندگان را تهدید کنند؟ این یعنی تهدید نظام. این قانون شکنی است که عده‌ای به خودشان حق بدهند که چون فکر می‌کنند پیوستن به پالرمو خلاف مصلحت است؛ اگر نمایندگان انجام دادند نمایندگان را خائن بخوانند و به نمایندگان مجمع بگویند وارد این موضوع نشوند.» وی ادامه داد:« کدام صلاحیت اخلاقی حقوقی و قانونی را دارند که این طور حرف بزنند. این اوج استبداد است که گروهی فکر می‌کنند عده‌ای که بر خلاف نظر آنان هستند، خیانت می‌کنند.»
انصاری گفت:« من نمی‌خواهم کسی را محکوم کنم اما این شیوه برخورد، شیوه نا متعارفی است. البته همه مخالفان را نمی‌گویم. بسیاری از آنان دغدغه استقلال کشور را دارند. این عزیزان می‌توانند در یک فضای غیر ملتهب و علمی‌سعی کنند حرف‌های اقناعی بزنند. اگر به این جمع‌بندی برسیم که مصلحت کشور در این موضوع است، باید همه تسلیم این موضوع باشیم.»
انصاری سپس اظهار کرد:«این موضوع حتماً در مجلس و مجمع به سرانجام خودش خواهد رسید. اما فرض کنید در جایی به طرق عادی در مسائل بسیار مهم حل مسئله محقق نباشد؛ با صراحت قانون اساسی در این مواقع امکان رجوع به آرا عمومی‌و رفراندوم هست.»
وی گفت:« بعضی‌ها از کلمه رفراندوم وحشت دارند فکر می‌کنند وقتی می‌گوئیم رفراندوم یعنی براندازی نظام. اصلاً این حرف‌ها نیست. با صراحت، قانون اساسی می‌گوید در مسائل مهم اقتصادی، فرهنگی یا سیاسی ممکن است قانون گذاری از طریق مراجعه مستقیم به آرای عمومی‌انجام شود. البته نوبت به اینها نمی‌رسد ان‌شاء الله پالرمو در مجمع حل می‌شود و CFT هم در دستور کار قرار می‌گیرد.»

> معنای یک تهدید
اگرچه انصاری به عنوان یکی از چهره‌های اصلاح طلب مجمع در تلاش برای آن است تا نشان دهد مجمع در زمینه این لوایح می‌تواند به نتیجه برسد و یا اینکه با رفراندوم موضوع ختم به خیر می‌شود، اما ماجرای پیامک تهدید آمیز که در آن اینبار اعضای مجمع مورد هدف قرار گرفته اند را نمی‌توان موضوعی سطحی ارزیابی کرد. آن هم باتوجه به اینکه اعضای مجمع را بسیاری به عنوان بن بست شکن
مشکلات نظام می‌شناسند. اینکه شرایط به گونه ای پیش رفته
است که عده ای به نام دفاع از نظام، به این بن بست شکنان نه تنها می‌تازند بلکه آن‌ها را تهدید به قتل می‌کنند نیز جای بسی شگفتی است . به نظر می‌آید تندروها آن چنان این روزها صاحب قدرت و البته توهم مصون از هر تذکری شده اند که بی محابا برای رسیدن به خواسته‌هایشان می‌توانند حتی با شناسنامه یا شماره شخصی نیز یک عضو مجمع تشخیص را به مرگ یا خون ریختن تهدید کنند .
موضوعی که هم میزان تاثیرگذاری این تندروها و هم در حاشیه امنیت بودن آن‌ها را نشان می‌دهد .
تهدیدبه مرگ شدن اعضای مجمع تشخیص در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری امروز این موضوع را مطرح می‌کنند که علی رغم
سرنوشت مبهم پالرمو، به نظر می‌آید لایحه CFT از پالرمو نیز چالش برانگیزتر باشد. موضوعی که می‌تواند به این معنا باشد که در آینده چه پالرمو به تصویب مجمع برسد چه نرسد، بازهم پیامک‌های تهدید آمیزتندتر گریبان اعضای مجمع را در هنگام بررسی cft نیز خواهد گرفت مگر آنکه فکری به حال این تهدیدها شود .
شاید بهترین پاسخ به تهدید کنندگان مجید انصاری به مرگ این اظهارات او باشد که گفته است: «در خصوص پالرمو از ۲۰۰ کشور از مجموع کشورهای جهان تقریباً می‌شود گفت همه کشورهای جهان جز چند کشور کوچک عضوش هستند. آیا واقعاً همه این ۲۰۰ کشور منافع ملی ندارند؟ همه این ۲۰۰ کشور نوکر استکبار شدند؟»