بازار داغ کلیپ معلمان!

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: « چوب معلم ار بود زمزمه محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را» این بیت بیش از هر چیز می‌تواند تاثیر رویکرد‌های یک معلم در آموزش به دانش‌آموزان را نشان دهد؛ معلم‌هایی که این روزها بیش از هر چیز صدای چوب و ترکه‌ها‌یشان بلند است! تنبیه بدنی در مدارس اگر چه خیلی وقت است غیر قانونی شناخته شده اما این روزها با انواع و اقسام آن رو به رو هستیم. فیلم و عکس‌های منتشر شده حاکی از آن است که معلمان دیگر از چوب و ترکه گذشته‌اند و این روزها با مشت و لگد به جان دانش‌آموزان افتاده‌اند! اما این همه ماجرا نیست؛ با اینکه برخی معلمان همه را با یک چوب می‌زنند و تنبیه بدنی را تنها راه حل برای فرمانبری دانش‌آموزان می‌دانند اما باز هم هستند معلمانی که در گوشه و کنار این کشور دست مهر بر سر دانش‌آموزان می‌کشند و راهکار‌های دیگری را جهت آموزش و پرورش دانش‌آموزان انتخاب می‌کنند!

> انواع خشونت‌هایی که در مدرسه رواج دارد
از جمله گزارش‌هایی که بارها در حوزه آموزش و پرورش مخابره می‌شوند، گزارش‌هایی هستند که روایتگر تنبیه دانش‌آموزان در مدارس‌اند؛ تنبیه‌هایی که بارها گزارش می‌شوند و تنها بخش کوچکی از آن‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب می‌یابند، چراکه دوربینی برای ثبت و ضبط و مستندسازی‌شان در دست نیست. در این بین خشونت‌های کلامی و الفاظی که اکثرا مسئولین مدرسه برای تحقیر و تنبیه دانش‌آموز استفاده می‌کنند شاید زخمش عمیق‌تر و کاری‌تر از چوب تری باشد که به کار می‌برند! جالب است بدانید که این نوع خشونت کلامی بسیار شایع‌تر از انواع دیگر خشونت‌ها است، تا جایی که در یکی از کلیپ‌هایی که اخیرا منتشر شد شاهد بودیم که یک معلم دانش‌آموزی را... خطاب می‌کرد و او را کتک می‌زد! یا معلم دیگر به زور سعی داشت دانش‌آموز را روی زمین بنشاند و در این راه از هیچگونه خشونت کلامی فروگذار نبود! با این اوصاف این همه ماجرا نیست چرا که در خیلی از روستاها و مناطق محروم معلمان زیادی هستند که از جان خود برای دانش‌آموزان مایه می‌گذارند. در روز‌های اخیر به طور همزمان 4 کلیپ از نحوه برخورد معلمان با دانش‌آموزان منتشر شد که با حواشی زیادی همراه بود و به طور مشهودی تناقض در نحوه عملکرد معلمان را به نمایش می‌گذاشت، در ادامه به تشریح آن‌ها می‌پردازیم؛



> شلنگ برای تنبیه!
یکی از فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی از تنبیه بدنی دانش‌آموزان توسط مسئولان مدرسه در قبال دیر رسیدن آن‌ها حکایت دارد، فیلمی که در آن یکی از مسئولین مدرسه، دانش‌آموزان کوهرنگی را با شلنگ مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد، ظاهرا محل وقوع آن، یک مدرسه شبانه‌روزی پسرانه متوسطه دوم در شهر چلگرد (مرکز شهرستان کوهرنگ) است؛ رویدادی که به سرعت با واکنش اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری مواجه شد که وعده پیگیری ماجرا را دادند. وعده‌ای که بیات سلطانی، سرپرست این اداره داده و تاکید کرده، هرچند «هر گونه تنبیه بدنی مغایر و خلاف ضوابط و قوانین موجود و ممنوع است، هدف مدیر آموزشگاه از این اقدام، قطعاً خیرخواهی و کمک به نظم و انضباط دانش‌آموز و مدرسه و فراهم شدن فضایی برای فراگیری بهتر علم و دانش و تربیت بوده است!»

> چوب معلم و زمزمه محبت
همزمان با انتشار فیلم‌هایی از این دست در فضای مجازی، فیلم‌های دیگری از معلمان فداکار نیز منتشر می‌شود که خیلی کم به آن‌ها پرداخته می‌شود. چند روزی است که فیلمی در فضای مجازی دست به دست می‌شود و جزو پر بیننده ترین فیلم‌های فضای مجازی نیز به شمار می‌آید، معلمی که چوب تر معلم از سر مهر را به خوبی برای دانش‌آموزان معنی می‌کند. دانش‌آموزی که ظاهرا تکالیفش را انجام نداده با چشمانی اشک‌بار در حالی که یک چوب بلند در دست دارد رو به روی معلم ایستاده و معلم که یک پسر جوان است در حالی که دستش را دراز کرده با اصرار به او می‌گوید: «بزن! وقتی شماها درس نمی‌خوانید من باید تنبیه بشوم! بزن» معلم با این رفتار سعی دارد به دانش‌آموز بفهماند که زمانی که آن‌ها درس نمی‌خوانند در واقع این معلم است که باید تنبیه شود و دانش‌آموز در حالی که هق‌هق گریه امانش را بریده با صدای لرزان می‌گوید« نه آقا، خواهش می‌کنم نه» دانش‌آموزی که پرواضح است از کرده خود پشیمان است و معلمی که مشخصا برای خجالت‌زده کردن دانش‌آموز این روش را انتخاب کرده است. ظاهرا این موضوع در یکی از روستاهای کوهرنگ اتفاق افتاده و معلمی که در شرایط سخت این نوع تنبیه را برای دانش‌آموزان انتخاب کرده بسیار تیزهوش و مدیر به نظر می‌رسد.

> ضرب و شتمی که موجب شکستگی
دست دانش‌آموز شد
همزمان فیلم دیگری نیز در فضای مجازی منتشر شد که باز هم از ضرب و شتم یک معلم با دانش‌آموز در کلاس درس حکایت داشت، معلمی که با چک و لگد به جان دانش‌آموزی افتاده و سعی دارد او را از کلاس بیرون کند! گذشته از الفاظ رکیکی که معلم برای دانش‌آموز به کار می‌برد، شنیده‌ها حاکی از آن است که بر اثر این ضرب و شتم دست دانش‌آموز شکسته شده! این اتفاق ظاهرا در یکی از مدارس استان همدان به وقوع پیوسته و خبرگزاری ایسنا با انتشار تصویری از دانش‌آموز، در گزارشی به شرح آن پرداخت و علت شکستگی را اصابت ضربه پای معلم به انگشت دست این دانش‌آموز دانسته است؛ البته خبرها حاکی از آن است که پیرو این اتفاق، جمعی از مسئولین آموزش و پرورش به منظور دلجویی از خانواده این دانش‌آموز به منزل آن‌ها رفته و از اتفاق پیش آمده عذرخواهی کردند! هر چند که این عذرخواهی‌ها دردی را دوا نمی‌کند و دست دانش‌آموز بهبود نمی‌یابد!

> مهر معلم و آغوش پدرانه
همزمان با این موضوع کلیپ دیگری در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد معلم جوان و فداکاری در روستای سرگچ در بخش دیشموک استان کهگیلویه و بویر احمد، علاوه بر اینکه به شغل معلمی مشغول است، چون راه مدرسه به نحوی است که دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه باید از یک رود خانه عبور کنند، هر روز دانش‌آموزان را در آغوش می‌گیرد و از رودخانه پرآب می‌گذراند و بعد همراه آن‌ها به کلاس درس می‌رود!
کم نیستند معلمانی که با فداکاری‌های خود نه تنها دانش‌آموزان را آموزش می‌دهند بلکه به آن‌ها درس زندگی می‌آموزند و خیلی از کمی‌ها و کاستی‌های سیستم آموزشی را نیز جبران می‌کنند، از طرف دیگر معلمانی هم هستند که تنها کارشان این است که دانش‌آموزان را از مدرسه فراری دهند! فرق نمی‌کند که در یک مدرسه در پایتخت درس بخوانید یا در یک مدرسه 2 کلاسه در یک منطقه محروم، چوب معلم اگر زمزمه‌ای از محبت داشته باشد، دانش‌آموزان به راحتی در مدارس تحصیل می‌کنند.