حجتی نباید حقیقت را می‌گفت؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: در روزهایی که صف‌های گوشت و مرغ دولتی روز به روز فشرده تر می‌شود و از سویی قیمت گوشت گرم نیز افزایش چشمگیری داشته و مردم برای تهیه آن با مشکل روبرو هستند، صحبت‌های وزیر کشور با هشتگ «خدا رو شکر که هست» واکنش‌ها‌ی زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است.
مجری برنامه تلوزیونی «نگاه یک» شبکه اول سیما خطاب به محمود حجتی وزیر کشاورزی می‌پرسد: «در خصوص افزایش قیمت گوشت و مرغ باعث گلایه مندی مردم شده، علت این افزایش قیمت چیست؟!»
هر چند که وزیر در دو بخش به این سوال پاسخ می‌دهد اما یک بخش آن بیش از بخش دیگر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت. او در پاسخ به مجری می‌گوید: «اول باید خدا را شکر کنیم که هست؛ باید بپذیریم در شرایط سختی داریم کشور را اداره می‌کنیم.» وقتی مجری از او می‌پرسد «چه چیزی هست»، حجتی می‌گوید: «امروز مواد غذایی به وفور داخل کشور هست، جایی نیست که کسی برود و محصولی را بخواهد به او بگویند که نیست، تمام شد یا نداریم.»
سخنان حجتی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. کاربران گله‌های خود را به این بخش از صحبت‌های وزیر به اشکال مختلف منتشر کردند. کاربری با نام مستعار حاج حیدر نوشت: «رئیس بانک مرکزی: ما باید از فکر راحت زندگی کردن بیایم بیرون، وزیر کشاورزی در مورد گرانی گوشت و مرغ: بروید خداروشکر کنید که گوشت و مرغ هست. پس چرا هزارتا وعده ی


رفاه و آسایش به ملت دادین درحالی‌که شرایط کشور خاص است و حالا وسط این اوضاع اقتصادی مردم رو رها کردین.»
کاربر دیگری نوشت: « طولانی ترین لانگ دیستنس (فاصله دور) فاصله بین مردم و مسئولین اونجاست که مجری از وزیر جهاد کشاورزی می‌پرسه که گوشت تو بازار گرونه و کمیاب و جناب وزیر جواب میده نه هست، پره، مجری میگه آخه کیلو ۱۰۰هزارتومنه. وزیر باز جواب میده خب باشه. انگار واقعا اینها در یک ایران دیگه زندگی میکنن.»
یک روزنامه نگار در این باره نوشت : «توضیح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی صادقانه به نظر می‌رسد. ملت به «خدا را شکر کنیم که هست» چسبیده‌‌اند ولی «با این شرایطی که داریم...» را نمی‌شنوند. حجتی آگاهانه یا ناآگاهانه از ایستادن مملکت لبه‌ی شرایط سخت حرف می‌زند.»
عده‌ای معتقدند که مسئولان باید صادقانه مشکلات کشور را با مردم در میان بگذارند و از آنها در حل شرایط کشور استفاده کنند همانطور که مشارکت کل کشور در دوران جنگ توانست خسارت‌های آن را به شدت کاهش دهد.
حرف‌ها‌ی وزیر در حالی با واکنش‌ها‌ی زیادی از سوی مردم روبه رو می‌شود که او سعی دارد شرایط خاصی که کشور در آن قرار دارد را توضیح دهد. اما برخی معتقدند که جامعه در شرایطی قرار ندارد که هر راستی را بشود گفت و هر حرفی را بشود در فضای رسانه‌ای مطرح کرد، چرا که کشور نیازمند ثبات و آرامش است.
در شرایطی این مباحث مطرح می‌شود که ایران به علت بالا رفتن نرخ ارز با قاچاق گسترده دام به خارج روبرو است. و تنها متوازن سازی قیمت می‌تواند این شرایط را تغییر دهد. از چند روش می‌توان برای این متناسب سازی استفاده کرد. اول اینکه نهاد‌ها‌ی نظارتی با قدرت بیشتری بر خارج شدن منابع گوشتی و دامی نظارت و از آن جلوگیری کنند. دخالت دولت در قیمت‌گذاری و کنترل باز نیز می‌تواند کمک زیادی به تنظیم بازار کند.
آن بخش از صحبت‌ها‌ی حجتی که مورد توجه قرار نگرفت این بود که وزارت کشاورزی مقدار زیادی گوشت وارد کرده اما گمرک کشور از ورود آن جلوگیری می‌کند و هنوز اجازه ترخیص به آن نداده است. این می‌تواند یکی دیگر از راهکارهای دولت برای تنظیم بازار باشد. یک کاربر در توئیتر نوشت: « وزیر جهاد کشاورزی: ۱۰هزار تن گوشت در بندر موجود است اما چون بانک مرکزی نتوانسته است پول آن را جابجا کند [به دلیل تحریم] در گمرک باقی مانده است. شاید خدا را شکر که هست پررنگ می‌شود تا این شنیده نشود!»
درست است که وزیر نباید به این شکل موضوع گرانی و کمبود گوشت را مطرح می‌کرد اما از ترخیص نشدن گوشت‌ها‌یی که در گمرک مانده‌اند هم نمی‌شود چشم‌پوشی کرد. به نظر می‌رسد که در حال حاضر باید همه‌ی دستگاه‌های کشور به کمک دولت آمده تا کشور از این شرایط خاص
عبور کند.