استمداد پزشكان: تجمع نه!

آرمان ملي: حدود 10 روز به آغاز دهه محرم و عزاداري‌ها براي سيد‌و‌سالار شهيدان باقي مانده و در شرايطي که شيوع کرونا در محل‌هاي تجمع مردم باعث ابراز نگراني بسياري شده، کارشناسان در رابطه با برگزاري عزاداري در صورت رعايت نکردن پروتکل‌هاي بهداشتي، هشدارهاي جدي مي‌دهند. همچنين در چند روز گذشته طرح «هر خانه يک حسينيه» مطرح شده که مردم درخانه‌هايشان عزاداري کنند و باعث تجمع بيش از حد عزاداران در هيات‌ها و حسينيه‌هاي سر پوشيده نشوند، که خود اين موضوع مي‌تواند به شيوع بيشتر ويروس کرونا کمک کند. چند روز پيش معاون بهداشت وزارت بهداشت، شيوه‌نامه‌ ويژه برگزاري مراسم و آيين‌هاي محرم را ابلاغ کرد. در اين شيوه‌نامه دسته‌هاي عزاداري در محيط‌هاي باز بايد با حفظ فاصله فيزيکي بين هر فرد به اندازه چهار متر مربع (از هر طرف 5/1 متر) به عزاداري بپردازند و زدن ماسک براي عزاداران الزامي است. همچنين افراد مسن و داراي بيماري‌هاي مزمن بايد در منزل عزاداري کنند و در مجالس عمومي به هيچ وجه شرکت نکنند. برگزاري مراسم در فضاي باز اولويت اصلي مجالس حسيني بايد باشد. در اين راستا ‌حرکت هيات‌ها از يک هيأت به يک هيات ديگر و تجمع هيأت‌ها، يکي از عواملي است که به شدت در انتقال کرونا موثر است و نبايد صورت بگيرد.
نظر مراجع و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي
در اين بين شماري از مراجع عظام تقليد نيز بر رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در هر‌گونه آييني تاکيد کردند. آيت‌ا... ناصر مکارم‌شيرازي از مراجع تقليد با تاکيد بر اين‌که عزاداري ماه محرم بايد با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي برگزار شود گفت: شکي نيست که ما اصولي داريم که به‌هيچ‌وجه نمي‌توانيم آن‌ها را رها کنيم؛ از جمله آن مساله عزاداري محرم و صفر است. همچنين آيت‌ا... جعفر سبحاني از مراجع تقليد در خصوص عزاداري سيدالشهدا(ع) در دوران کرونا گفت: مسئولان سلامت جامعه بايد برنامه‌ريزي کنند که عزاداري انجام بگيرد و سلامت جامعه نيز محفوظ بماند. آيت‌ا... سيد‌محمدعلي علوي‌گرگاني از مراجع تقليد نيز گفت: عزاداري امام حسين (ع) از مهم‌ترين شعائر ديني است و هرگز نبايد فراموش شود. اين مرجع تقليد در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه با توجه به گسترش ويروس منحوس کرونا وظيفه ما در ايام محرم‌الحرام نسبت به اقامه عزاي حضرت سيدالشهدا (ع) چيست؟، تصريح کرده است: اقامه عزاي سيدالشهدا (ع) در ماه محرم ازجمله مهم‌ترين شعائر ديني است که هرگز نبايد فراموش شود و در شرايط فعلي که ويروس کرونا گسترش‌يافته است، لازم است با سياه‌پوشي و نصب پرچم‌هاي عزاداري و مراقبت نفس، مجالس عزاداري به روش‌هاي سنتي با رعايت نکته‌هاي بهداشتي بايد به طرق نوين و ابتکاري انجام شود.
درخواست پزشکان از مراجع تقليد


در اين شرايط جمعي از پزشکان و کادر درمان که در صف نخست مبارزه با ويروس کرونا حضور دارند در آستانه محرم حسيني (ع) در نامه‌اي از مراجع معظم تقليد و حوزه‌هاي علميه درخواست کرده‌اند که با بهره‌گيري از فقه پوياي جعفري، عموم عزاداران حسيني را از برگزاري مجالس حضوري پرهيز دهند. در اين نامه که در کانال اطلاع‌رساني سازمان نظام پزشکي قرار گرفته، با اشاره به فرمايشات صريح رهبر معظم‌انقلاب در عيد قربان مبني بر اينکه «در عزاداري‌ها معيار آن چيزي است که کارشناسان بهداشت به ما مي‌گويند. بنده خودم شخصا هرچه را که آن‌ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصيه من به هيئات، منبري‌ها و مداح‌ها و ديگران اين است که هر کاري مي‌کنيد ببينيد ستاد ملي کرونا چه مي‌گويد. اگر ضابطه‌اي تائيد کردند همه ما موظفيم آن را رعايت کنيم. اگر وضعيتي که داريم را شل بگيريم، فاجعه‌ بزرگي رخ خواهد داد.» آمده است: به‌رغم جان‌فشاني کادر بهداشت و درمان کشور که در بحران شيوع کرونا، تاکنون قريب به 200 شهيد در راه خدمت به سلامت هموطنانمان تقديم کرده‌اند، متأسفانه موج جديدي ابتلاي شمار قربانيان کرونا در کشور از موج اوليه فراتر رفته است. با وجود همه‌ تلاش‌هاي انجام‌شده و تأکيد بر رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي، برگزاري مجالس و اجتماعات در بسياري موارد باعث افزايش تعداد مبتلايان و افزايش فوت هم‌ميهنان شده است. در بخشي از اين نامه آمده است‌: برگزاري هرگونه اجتماعات ازجمله مجالس عمومي عزاداري سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدا... الحسين عليه‌السلام، راه‌اندازي دسته‌هاي عزاداري و توزيع غذاي نذري قطعا و يقينا باعث افزايش شمار مبتلايان و مرگ هم‌ميهنان خواهد شد. هيچ نهاد ناظري توانايي ضمانت رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي توسط ميليون‌ها عزادار سيدالشهدا در مراسم سوگواري محرم را ندارد. در صورت ارائه مجوز، ضمانت متراکم و مسقف نبودن صدها هزار مجلس عزاداري در سراسر کشور غيرممکن است و در اين شرايط حتي با استفاده از ماسک و رعايت فاصله بين عزاداران، امکان جدي سرايت بيماري وجود دارد. گسترش بيماري به هر نحو، تضييع حق‌الناس است. در اين نامه از مراجع تقليد، علما و روحانيان، مداحان و مبلغان مذهبي سراسر کشور درخواست شده است که با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي فقه پوياي جعفري، عموم عزاداران حسيني را از برگزاري مجالس حضوري پرهيز دهند و با تاکيد بر شيوه‌هاي نوين عزاداري ازجمله تبديل کردن هر خانه به يک حسينيه، بهره‌گيري حداکثري از رسانه‌ها و فضاي مجازي و توزيع بسته‌هاي مواد غذايي بين نيازمندان به‌صورت کمک مومنانه از مرگ صدها عزادار حسيني پيشگيري فرمايند. در بخش ديگري از اين نامه آمده است: با توکل به خداوند بزرگ اميدواريم اين مرحله سخت را پشت سر گذاريم و مراسم محرم و صفر در سال‌هاي آينده هرچه باشکوه‌تر برگزار شود.