ترك تحصيل ٣ميليوني در راه است...

آرمان ملي: «سه و نيم‌ميليون دانش‌آموز دسترسي به هيچ‌وسيله هوشمندي ندارند و نمي‌توانند در کلاس‌هاي مجازي مدارس شرکت کنند و به همين دليل خطر ترک تحصيل آنها وجود دارد.» اين خبري است که وزير آموزش و پرورش در حاشيه برگزاري نهمين نشست شوراي هماهنگي ارتقاي شاخص‌هاي آموزشي و پرورشي مناطق محروم و کمتر توسعه‌يافته به خبرنگاران داده و گفته بايد تا شروع سال تحصيلي براي اين مسأله فکري کنيم. شروع سال تحصيلي يک‌ماه ديگر است؛ يعني نيمه شهريور و رئيس ستاد ثبت‌نام مدارس وزارت آموزش و پرورش گفته که اين آمار از خوداظهاري دانش‌آموزان در زمان ثبت نام و همچنين گزارش معلمان در استان‌هاي مختلف به‌دست آمده است. حالا آموزش و پرورش براي حل اين معضل در يک‌ماه باقي مانده مي‌خواهد چه کند و چگونه مي‌خواهد جلوي کاهش نرخ پوشش تحصيلي را در ايران بگيرد؟ محسن حاجي ميرزايي، وزير آموزش و پرورش، اول از همه رفته سراغ ظرفيت نيکوکاران و گفته که «خيران مدرسه‌ساز مي‌توانند با تمرکز بر خريد تبلت براي دانش‌آموزان، مدارس را به خانه نيازمندان ببرند.» بعد از آن هم با نهادهاي اقتصادي مانند بنياد برکت، بانک‌ها، شرکت پتروشيمي، سازمان برنامه و بودجه، بنياد مستضعفان جلسه گذاشته و از آنها درخواست کمک براي تهيه تبلت دانش‌آموزي کرده است. حاجي ميرزايي گفته در کنار اين فراخوان براي خريد تبلت دانش‌آموزي، « به همه مدارس ابلاغ کرديم تا براي تک تک دانش‌آموزان برنامه ويژه‌اي را طراحي و وضعيت هر دانش‌آموز را تا قبل از 15 شهريور مشخص کنند که آيا اين دانش‌آموز قادر به دريافت آموزش‌هاي مجازي هست يا خير و اين موضوع را اعلام کنند».
در اين بين حميدرضا رخشاني،مديرکل اداره آموزش و پرورش استان سيستان و بلوچستان گفته است: 40‌درصد مردم در سيستان و بلوچستان به اينترنت و بسترهاي مخابراتي دسترسي ندارند. عمده مشکل ما در استان سيستان و بلوچستان به اين برمي‌گردد که بسترهاي اينترنت و زيرساخت‌هاي مخابراتي ضعيف است. از لحاظ اينترنت و بسترهاي مخابراتي نيز حدود 60‌درصد مردم در سيستان و بلوچستان به آن دسترسي دارند و 40‌درصد باقي مانده دسترسي ندارند.
دانش‌آموزان اتباع خارجي هم هستند
در کنار سه‌ونيم‌ميليون دانش‌آموز ايراني که دسترسي به لوازم هوشمند براي شرکت در کلاس درس را ندارند، رئيس ستاد ثبت نام مدارس وزارت آموزش و پرورش از دانش‌آموزان اتباع خارجي نام برده و گفته است: «اميدوارم کميسارياي عالي پناهندگان نقش خودش را در اين زمينه ايفا کند و شرايط اين دانش‌آموزان را به‌طور ويژه مورد توجه قرار دهند.»


پويش ملي تهيه تبلت براي دانش‌آموزان
وزارت آموزش و پرورش پويش ملي تهيه تبلت را براي دانش‌آموزان مناطق محروم آغاز کرده است. اين تصميمي است در آستانه سال تحصيلي، براي حمايت از دانش‌آموزاني که براي استفاده آنلاين از کلاس‌هاي درس در زمان کرونا، ‌موبايل هوشمند يا تبلت ندارند. وزارت آموزش و پرورش از خيران و نيکوکاران خواسته است که امسال به‌جاي ساخت مدرسه براي دانش‌آموزان تبلت بخرند. رضوان حکيم‌زاده، معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش، گفته است: هزينه ساخت يک مدرسه زياد است اما يک تبلت دانش‌آموزي با 1.5ميليون تومان هزينه مي‌تواند آموزش باکيفيت را در اختيار يک دانش‌آموز محروم قرار دهد. به اين ترتيب مي‌توان شکاف فاصله برخورداري از فضاي مجازي را تا حدي کاهش داد.