سفر غریبانه ماه‌چهره خلیلی

ماه‌چهره خليلي، بازيگر سريال‌هاي «درچشم باد»، «مختارنامه» و «کلاه‌پهلوي» جمعه، 17مردادماه در سن 44 سالگي درگذشت. ماه‌چهره خليلي متولد 1355 تهران و داراي مدرک فوق‌ليسانس معماري از دانشگاه آکسفورد انگلستان بود. او نوه دختري پروين سليماني و از سال 1382 مشغول به فعاليت در عرصه سينما و تلويزيون بود. علت فوت اين بازيگر بيماري‌اي عنوان شده است که از مدت‌ها قبل به آن دچار شده بود اما در زمان حياتش به هيچ وجه تمايلي نداشت که رسانه‌اي شود. ماه‌چهره خليلي دوره بازيگري را در method school در لندن گذراند و در سال 1382 براي اولين فعاليت سينمايي خود جهت بازي در فيلم «چشمان سياه» پس از 22 سال به ايران آمد و دوره ديگري از بازيگري و کارگرداني را در موسسه سمعي و بصري استاد سمندريان در سال 84 پشت‌سر گذاشت. ايفاي نقش در مجموعه‌هاي تلويزيوني «مرضيه» (1398)، «دخترگمشده» (1397) و «گذر از رنج‌ها» (1393) هم در کارنامه حرفه‌اي اين هنرمند ديده مي‌شود.
خاکسپاري در لندن
در حالي‌که گريه امانش را بريده است، مي‌گويد: قرار بود برگردد ايران ... خيلي کارها و برنامه‌ها داشتيم باهم، اما نشد... نعيمه نظام‌دوست؛ ـبازيگر سينما و تلويزيون در گفت‌وگو با ايسنا، در حالي‌که از شدت گريه و ناراحتي به‌خاطر درگذشت ماه‌چهره خليلي به‌سختي صحبت مي‌کرد، چنين ادامه داد: چه بگويم؟! ماه‌چهره عشق بود، زندگي بود، قوي بود، مهربان بود. نظام‌دوست با بيان اينکه چند ماهي مي‌شد که متوجه بيماري ماه‌چهره خليلي شده بود، عنوان کرد: من آذرماه سال گذشته بود که متوجه بيماري‌اش شدم. آمده بود ايران. گفت من بروم کارهايم را بکنم و برگردم. قرار بود بيايد ايران. خيلي کارها داشتيم که بکنيم اما نشد. اين هنرمند در ادامه از دوستي 13 ساله‌اش با ماه‌چهره خليلي گفت و با بغض عنوان کرد: 13 سال است که ماه‌چهره را مي‌شناختم. سر تصويربرداري سريال «نردبام آسمان» در سال 86 بود که دوستي‌مان شکل گرفت. نظام‌دوست با اشاره به اينکه ماه‌چهره خليلي ساکن خارج از کشور بوده ولي در ايران هم خانه داشته و زياد به ايران مي‌آمده است، گفت: با اينکه ساکن خارج از کشور بود اما زياد با هم رفت‌وآمد داشتيم. خيلي عِرق ايران را داشت. ماه‌چهره خيلي ايراني بود، به گفته نظام‌دوست، ماه‌چهره خليلي در همان لندن به خاک سپرده مي‌شود و پيکر او را به ايران نخواهند آورد.
پيام تسليت معاون سيما


معاون سيما در پيامي درگذشت ماه‌چهره خليلي، بازيگر سريال‌هاي تلويزيوني چون «مختارنامه»، «مرضيه» و «کلاه پهلوي» را تسليت گفت. متن پيام تسليت مرتضي ميرباقري به شرح زير است:
«انالله و انااليه راجعون
درگذشت نابهنگام بانوي هنرمند، سرکار خانم ماه‌چهره خليلي، موجب تاثر و اندوهي عميق شد. هجرت زودهنگام بازيگري توانمند، تحصيلکرده و فرهيخته، خسراني براي رسانه است. مرحومه ماه‌چهره خليلي، عشق به وطن را در عمل، با نقش‌آفريني در سريال‌هاي فاخر و ارزشمند سيما نشان داد. سريال‌هايي چون «مختارنامه»، «در چشم باد»، «کلاه پهلوي»، «گذر از رنج‌ها»، «نردبام آسمان» و... آخرين حضور اين بازيگر در مجموعه تلويزيوني «مرضيه» بود که به‌عنوان سريال ويژه ماه محرم سال 98 از سيما پخش شد. اينجانب، درگذشت اين هنرمند فقيد را حضور خانواده محترم ايشان، خانواده رسانه ملي، جامعه هنري و مردم هميشه قدردان کشورمان تسليت مي‌گويم و براي بازماندگان از خداوند متعال طلب صبر و براي آن هنرمند رحمت و غفران الهي مسالت دارم». سيمافيلم نيز در پيامي درگذشت اين هنرمند را تسليت گفته است.
متن اين پيام به شرح زير است:
«انالله و انااليه راجعون
درگذشت زنده‌ياد ماه‌چهره خليلي، بازيگر محبوب سينما و تلويزيون، موجب تاثر و اندوه عميق جامعه هنري و مردم شد. خبر فوت ناگهاني بانوي با اخلاق سيما و سينما، باعث تاثر بيش از پيش شد. حرف‌هاي غرورانگيزش درباره کشور هميشه خاطره‌اش را جاويدان خواهد کرد. فقدان اين بازيگر ارزنده، خسراني براي فرهنگ و هنر ما و به‌ويژه رسانه ملي است‌. اين بازيگر توانمند و اخلاق‌مدار يکي از هنرمندان باسابقه سيما بود. مجموعه «کلاه‌پهلوي»، «مختارنامه»، «درچشم باد» و... ياد و خاطره‌اش را هميشه در اذهان زنده نگه مي‌دارد. مرکز سيمافيلم درگذشت اين هنرمند فقيد را حضور خانواده محترم ايشان، خانواده رسانه‌ملي، جامعه هنري و مردم هميشه قدردان کشورمان تسليت مي‌گويد.»