فرصت‌سوزی با حاشیه‌نشینی نخبگان

آرمان امروز: ابهام در مذاکرات‌هسته‌اي، گره‌هاي کور اقتصادي، مشکلات شهري، نشنيدن صداي افکار عمومي و .... با مشکلات عديده‌ جامعه امروز ايران است که هرکدام مي‌توانند بحراني شود. نکته‌ که تامل‌برانگيز آن که سيستم تصميم‌گيري و اجرايي کشور به‌طرز عجيبي به نظرات و ديدگاه‌هاي نخبگان و صاحب‌نظران و چهره‌هاي دانشگاهي بي‌اعتنايي مي‌کنند و بنا به دلايلي که در چارچوب منطق جايي ندارند، نخبه‌هاي حوزه‌هاي مختلف را محکوم به‌حاشيه‌نشيني مي‌کنند و که نتيجه‌اش اين مي‌شود؛ ماندگاري موانع، و انباشت مشکلات حل نشد. در نهايت صداي اعتراضي جامعه فاصله مردم  و نظام را افزون مي‌کند. اين رويکرد در حالي است که صاحب‌نظران به طرق مختلف براي راهنمايي و کمک‌رساندن اعلام آمادگي کرده‌اند.
«آرمان‌امروز» در گفت‌وگو با مهدي‌ذاکريان، کارشناس بين‌الملل و آلبرت‌بغزيان، تحليلگر اقتصادي به بررسي تبعات ناديده‌گرفته‌شدن تاثيرگذاري صاحب‌نظران پرداخته‌است.
برجام اسير بيدانشي است
مهدي‌ذاکريان، کارشناس بين‌الملل در همين‌رابطه مي‌گويد: يکي از اشکال‌هاي ساختاري رايج در سيستم اداري و اجرايي کشور اين است که در اقدامي تعجب‌برانگيز و شايد هم بتوان گفت، شائبه‌برانگيز به صاحب‌نظران و آنهايي که حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند، بي‌توجهي مي‌شود. اين رويکرد سرتاسر غلط در حالي است که نخبگان مي‌توانند براي بازشدن گره‌هاي موجود راه‌‌کارهايي عملي نشان بدهند.


استاد علوم سياسي دانشگاه در ادامه گفت: به‌طور مشخص در بحث مذاکرات هسته‌اي به جرات مي‌توان گفت،‌ نماينده‌هايي که به نمايندگي از دولت در مذاکره‌ها حاضر مي‌شوند، با زبان بين‌المللي بيگانه‌اند و مايه تاسف است‌، نه مي‌خواهند قبول کنند که نمي‌دانند و نه حتي حاضر هستند، به توصيه‌هاي چهره‌هاي باتجربه و دانشگاهي توجهي نشان بدهند.
کار برجام به همين دليل به قدري سخت شده است که حتي نمي‌توانيم، بازگشت به شرايط پيش از استقرار اين دولت اميدي داشته باشيم. ذاکريان در پايان گفت: مصيبت چيزي جز اين نيست که دولت‌ها اصرار دارند فقط از چهره‌هايي استفاده کنند که سليقه سياسي‌شان را قبول داشته باشند. اين غفلت آگاهانه در حالي است که مباحث ديپلماسي را به‌هيچ‌وجه نبايد با مناسبات سياسي دخيل‌کنيم.
«خودي» و «غيرخودي» کردن مانعساز است
آلبرت‌بغزيان، تحليلگر اقتصاديي خودي و غيرخودي کردن افراد توسط دستگاه‌هاي رسمي را مانع‌ساز مي‌داند و معتقد است، تا زمانيکه به دانش و نظر نخبگان بي‌توجهي شود، روال بر همين مدار غلط باقي خواهد ماند.
استاد اقتصاد دانشگاه در ادامه گفت: گره‌هاي اقتصادي در حالي روز به روز کورتر مي‌شود که در حوزه اقتصاد، نه‌تنها نخبگان مجالي براي ابراز نظر ندارند، بلکه مسئولان اقتصادي دولت و نمايندگان مجلس هم به ندرت اقتصاد را آنطور که  براي عرصه‌هاي بالاي مديريتي لازم است، مي‌شناسند. در ماه‌هاي ابتدايي تشکيل دولت سيزدهم همزمان وزير اقتصاد، معاون اقتصادي رئيس‌جمهوري و البته معاون‌اول در مباحث مختلف اقتصادي ادعاهايي داشتند و توقع‌شان اين بود که نظرشان اعمال شود. اين توقع در حالي بود که هيچ‌کدام گزارشي دقيق از علل مشکلات و همچنين شرايط نداشتند که نتيجه چنين روندي، همين شد که تورم به بالاترين و اميد به‌ آينده به کمترين حالت خود رسيد.
بغزيان در پايان گفت: لازم است، در حوزه‌هاي مختلف به صاحب‌نظران و آنهايي که در عرصه دانشگاهي توانمندي‌شان ثابت شده است، توجهي جدي شود تا جامعه از اين پر از چاله و چالش رهايي پيدا کند.