روياي 6 ماجراجو براي جانشيني پوتين

آرمان امروز- رضا پورحسين: چند روز پيش بود که پوتين موفق شد از مرز 70 سالگي عبور کند و خود را در ميانه پيري با حمله به اوکراين، بر جهان تحميل کند. مردي که خود را وارد آزمون بزرگي کرد که برخي معتقدند اين آخرين عرصه مهمي است که او وارد آن شده است و بزودي شايد ديگر در راس توجه جهانيان نباشد و قدرت را در روسيه از دست دهد.
بر همين اساس بسياري اين سوال در ذهنشان ايجاد شده است که پس از پوتين چه شخصيتي مي تواند کاريزمايي نزديک به او داشته باشد تا در پهناورترين و هسته اي ترين کشور جهان به قدرت برسد. مفسران سياسي درباره اين که آيا پوتين به دليل مديريت بد جنگ اوکراين ممکن است برکنار شود يا خير با يکديگر اختلاف نظر دارند. "کاسيا کاچمارسکا" مدرس سياست و روابط بين الملل در دانشگاه ادينبورو به "نيوزويک" مي‌گويد که او هم چنان پوتين را در جايگاه سلطنت 22 ساله اش "نسبتا امن" مي‌بيند. او مي‌گويد: "فکر نمي‌کنم هيچ فردي از درون رژيم بتواند با پوتين مقابله کند. متحدان اش بايد براي به چالش کشيدن رهبري او يک ائتلاف واحد تشکيل دهند".
در اين ميان چهره اي نظير پريگوژين بنيانگذار گروه واگنر در هفته‌هاي اخير به دليل تمسخر علني ارتش پوتين در ميانه مجموعه ‌اي از حملات متقابل موفقيت آميز از سوي اوکراين در صدر خبر‌ها قرار گرفته است. تحليلگران در پاسخ به ارزيابي "اولگ ژدانوف" کارشناس نظامي روسي مبني بر اين که آيا پريگوژين مي‌تواند جانشين پوتين شود گفت که او ممکن است به عنوان يک "عروسک گردان" به پشت صحنه برود. هال گفت که پريگوژين هم چنين مي‌تواند مدودف را به عنوان يک رئيس جمهور دست نشانده در حالي که در پشت صحنه بازي مي‌کند هدايت نمايد. او در اين باره افزود:"ما چنين چشم اندازي را مي‌بينيم. پريگوژين "واگنر" گروه شبه نظامي خود را دارد و داراي قدرت قابل توجهي است. با اين وجود، طبق قانون اساسي فردي که داراي پيشينه ارتکاب جرايم کيفري است نمي‌تواند رئيس جمهور شود". امري که شايد در نظام سياسي خاص روسيه نيز قابل چشم پوشي باشد.
دومين شخصيتي که در اين ميان براي جايگزيني پوتين مطرح مي شود، سرگئي کرينکو است. اين سياستمدار60 ساله معاون اول دفتر پوتين است و صاحب مقام ارشد در آژانس امنيتي اصلي کرملين سرويس امنيت فدرال بوده که اعتبار ويژه‌اي به وي بخشيده است. کرينکو اکنون مسئوليت نظارت و مديريت الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوريژيا و خرسون اوکراين را برعهده دارد.


اما کرينکو در کنار خود رقباي جدي ديگري براي جايگزيني پوتين مي بيند که شايد يکي از مهم ترين آن ها، ديميتري مدودف باشد که يک دور سابقه جايگزيني ولاديمير پوتين را دارد و به سطح قابل توجهي از نفوذ و قدرت رسيده است و مي داند که چگونه مي توان بر کشوري وسيع نظير روسيه حکومت کرد.
نام هاي مهم ديگري که در اين عرصه مطرح مي شود، "ديميتري پاتروشف" وزير کشاورزي روسيه پسر "نيکلاي پاتروشف" رئيس شوراي امنيت روسيه است. نام اين پدر و پسر به عنوان جانشيان احتمالي پوتين مطرح شده است. "استفن هال" مدرس سياست در دانشگاه باث در بريتانيا به "نيوزويک" مي‌گويد که در کرملين مدت زيادي است درباره اين پدر و پسر صحبت مي‌شود. او افزود:" نيکولاي پاتروشف در گذشته در دستکاري آن چه لازم است بسيار خوب عمل کرده و در بازي با همه طرفين و در حفظ قدرت خود بسيار خوب عمل کرده است. بنابراين، بسيار محتمل است که بتواند جانشين پوتين شود". در اين ميان چهره کم تر شناخته شده ديگري وجود دارد که به نظر مي رسد با حرکت آهسته در سايه ها، به دنبال رسيدن به قدرت است. مردي که در فناوري اطلاعات و امور مالياتي عملکردي درخشان داشته و در نزديک ترين جايگاه به پوتين قرار دارد. ميخاييل ميشوستين که هم اکنون نخست وزير فدراسيون روسيه است، در اين کشور مخالفيني جدي دارد اما به شکلي پله هاي ترقي را در عرصه سياسي روسيه به آرامي و با هوشياري طي کرده است که بسياري او را شايسته جايگاهي که دارد، مي دانند.