«گفت‌وگو» را جدی بگیریم

جلال جلیل زاده
مردم ایران به کشورشان تعصب دارند و اینکه به ساختار سیاسی نقد دارند، به‌هیچ وجه نمی‌تواند وطن‌دوستی‌شان را زیر سئوال ببرد. به‌هرحال جامعه در یک‌ماه اخیر با وقایعی روبرو شد که فضا موجب آشوب شد و کشور هزینه‌هایی  را متوجه خود دید. اما اینها دلیل نمی‌شود سیستم مطالبه‌های عمومی را نادیده بگیرد. در واقع مردم صاحبان اصلی کشور هستند و از آنجایی که جمهوری‌اسلامی به مردم‌سالاری تاکید دارد، لازم است با صداهای بلند شده جامعه با ملاطفت برخورد شد تا از این طریق هم مشکلات کمرنگ شوند و هم اعتماد عمومی که به‌قائده اصلی مهم است، به وجود بیاید. درباره اختلاف‌نظرهایی که بین مردم و مسئولان به وجود آمده است، در قدم اول تضارب رای را باید پدیده‌ای عرفی و حتی لازم بدانیم تا بتوانیم با بحث و تبادل‌نظر حتی‌المقدور به اشتراک رای برسیم.
برای رسیدن به همصدایی توجه به الزام‌هایی ضرورت دارد. به‌عنوان مثال خیلی مهم است، همه واقع‌بینی را در دستور کار قرار بدهند و برای بررسی پدیده‌ها بدون حب و بغض و تعصب‌های آنچنانی به تشخیص صحیح برسیم. در چنین حالتی می‌توانیم احتمال حل مساله‌ها  امید زیادی داشته باشیم. 
نکته مهمی که می‌تواند تاثیرگذاری زیادی در راستای ترمیم فضای فعلی  داشته باشد، چیزی جز این نیست که  «گفت‌وگو» را جدی بگیریم. یعنی به‌جای جنجال‌آفرینی و ورود به مباحث چالشی بی‌فایده، بنا را بر این بگذاریم که تبادل‌نظر در فضای منطقی را جدی بگیریم تا از این طریق بتوانیم به راه‌کار مشخصی برای تفاهم برسیم. در کل باید به همه به این فهم برسند که اگر اختلاف عقیده‌ای وجود دارد، ریشه در «تلاش برای اصلاح امور»‌ دارد و صداهای مختلف همه یک هدف مهم را که همان آرامش جامعه است،‌ دنبال می‌کنند.