در امور داخلی ایران دخالت نکنید

 
سفير و معاون نمايندگي ايران در سازمان ملل با محکوم کردن هرگونه خشونت عليه نمايندگي‌هاي ديپلماتيک و کنسولي جمهوري اسلامي ايران در اروپا در جريان حوادث اخير گفت: دولت‌هاي خارجي و سفارتخانه‌هاي آن‌ها در تهران، در امور داخلي ايران دخالت نکنند.
زهرا ارشادي سفير و معاون نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورک طي سخناني در کميته ششم (کميته حقوقي) مجمع عمومي سازمان ملل تاکيد کرد: اعمال خشونت عليه ديپلمات‌ها و مراکز ديپلماتيک و کنسولي ايران در اروپا در حوادث اخير، داراي ابعاد گسترده و بي سابقه‌اي بود که حکايت از سازماندهي بودن آن داشت و بخشي از يک کارزار بزرگتر عليه ايران را تشکيل مي‌داد.
وي با ارائه گزارشي از تعرضات و اعمال خشونت عليه ديپلمات‌ها و نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در سراسر جهان تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران تمام تلاش خود را براي ايجاد محيطي امن و آرام همراه با امکانات کامل براي انجام وظايف ديپلمات‌ها و نمايندگي‌هاي ديپلماتيک و کنسولي خارجي در خاک خود به کار گرفته است اما متأسفانه در پي حوادث اخير در ايران، تعدادي از اماکن ديپلماتيک و کنسولي و ديپلمات‌هاي جمهوري اسلامي ايران در برخي از کشورهاي اروپايي از جمله دانمارک، نروژ، بلژيک، انگليس، آلمان، بلغارستان، هلند، ايتاليا و سوئد مورد تعرض وخشونت قرار گرفتند.


وي افزود: اعمال خشونت عليه ديپلمات‌ها و مراکز ديپلماتيک و کنسولي ايران در اروپا در حوادث اخير، داراي ابعاد گسترده و بي سابقه‌اي بود که حاکي از سازماندهي شده بودن آن داشت و بخشي از يک کارزار بزرگتر عليه ايران را تشکيل مي داد.
سفير و معاون نمايندگي کشورمان در سازمان ملل تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران هرگونه خشونت اعمال شده عليه نمايندگي‌هاي ديپلماتيک و کنسولي و ديپلماتهاي خود، به ويژه تأخير قابل توجه در مداخله يا عدم انجام هر گونه اقدامي از سوي پليس را محکوم مي کند. ما  همچنين اعتراض شديد خود را نسبت به ورود بدون مجوز و با توسل به زور  به ساختمان ديپلماتيک و کنسولي ايران در تيرانا در تاريخ 17 شهريور ماه سالجاري ( 8 سپتامبر 2022) توسط نيروهاي پليس آلباني پس از قطع يکجانبه روابط دوجانبه از سوي دولت اين کشور را اعلام مي‌داريم.
وي توجهات را به نگراني ايران از  تلاش‌هاي غيرقانوني برخي کشورها براي سوءاستفاده از مصونيت‌ها و امتيازات ديپلماتيک در داخل خاک کشورمان براي انجام عمليات‌هاي پنهان و خلاف وظايف خود که در نهايت وظايف نمايندگان ديپلماتيک را تضعيف مي‌کند، جلب کرد. دولت ايران  اعتراض شديد خود را به تعدادي از نمايندگي‌هاي خارجي مقيم ايران به دليل همين رفتار نادرست در قلمرو خود اعلام کرده است.
وي اظهار کرد: از کشورهاي متبوع اين نمايندگي‌ها مي‌خواهيم به تعهدات خود وفق  کنوانسيون‌هاي 1961 و 1963 وين در مورد روابط ديپلماتيک و کنسولي عمل کنند و در اين راستا، ما بر تعهد کشورهاي فرستنده طبق ماده 41 کنوانسيون 1961 وين مبني بر اجتناب از سوء استفاده از اماکن ديپلماتيک و کنسولي خود و نيز موقعيت ديپلماتيک تاکيد مي‌کنيم. از اعضاي نمايندگي‌هاي خارجي و کشورهاي متبوع آنها انتظار مي‌رود به قوانين و مقررات ايران به عنوان کشور پذيرنده احترام گذاشته و از مداخله در امور داخلي ايران خودداري کنند.
ارشادي همچنين از کشورهاي پذيرنده و همچنين کشورهاي ميزبان مقر و دفاتر سازمان ملل متحد خواست که به اصل عدم تبعيض و عدم مداخله ملاحظات سياسي دوجانبه در انجام تعهدات قانوني خود نسبت به نمايندگي‌هاي خارجي در قلمرو خود پايبند باشند.
وي تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران همواره  نقش مهم هيأت‌ها و نمايندگان ديپلماتيک در تقويت همکاري‌هاي بين‌المللي و همزيستي مسالمت‌آميز را مورد توجه قرار داده است. براي اين منظور، ما اذعان داريم که انجام کارآمد وظايف نمايندگي‌هاي ديپلماتيک به‌عنوان نماينده دولت‌ها بايد از طريق پايبندي به اصول و قواعد حقوق بين‌الملل حاکم بر روابط ديپلماتيک و کنسولي تضمين شود. جمهوري اسلامي ايران تاکيد دارد که اين يک پيش نياز اساسي براي انجام عادي روابط بين کشورها و براي تحقق اهداف و اصول منشور ملل متحد است.