هوشیار مجیدی = روزنامه‌نگار

درگیری‌های چند روز گذشته بین نژادپرستان راست‌ افراطی و ضدفاشیست‌ها بازتاب وسیعی نه تنها در داخل آمریکا، بلکه آن سوتر در رسانه‌های مختلف جهان داشت. اگرچه در این درگیری تنها یک نفر کشته و تعدادی زخمی شدند، اما به باور بسیاری این رویدادها خبر از دوقطبی‌شدن جامعه آمریکا می‌دهد، موضوعی که حتی شماری از جمهوری‌خواهان کنگره را هم نگران کرده است.
تجمع راستگرایان در شارلوتزویل از روزهای قبل و در اعتراض به برداشتن مجسمه «رابرت ای لی» ژنرال جنگ‌های داخلی آمریکا سازماندهی شده بود. گفتنی است، اعضای جنبش آلت رایت (راست‌افراطی) در کارزار انتخابات از وعده‌های دونالد ترامپ برای ساختن دیوار بین آمریکا و مکزیک، همچنین منع ورود مسلمانان به داخل آمریکا به‌شدت حمایت کرده بودند.
اما همه نگرانی آمریکایی‌ها به اینجا ختم نمی‌شود، در عرصه بین‌المللی هم ایالات متحده فشارهای خود را بر کره‌شمالی بیشتر کرده که همین موضوع باعث شده درگیرهای لفظی دونالد ترامپ و کیم جونگ ایل، رهبر کره‌شمالی به بالاترین سطح خود برسد، تا جایی که کره‌شمالی تهدید کرده حمله موشکی به جزیره آمریکایی گوام واقع در اقیانوس آرام را بررسی می‌کند، در مقابل ترامپ هشدار داده است در صورت چنین حمله‌ای کره‌شمالی با خشمی روبه‌رو خواهد شد که جهان تا به حال به‌خود ندیده است.
ایالات متحده که تا چندی پیش خود را سردمدار جهانی‌شدن معرفی می‌کرد با روی کار آمدن ترامپ بیش از هر زمانی نسبت به این مهم تغییر موضع داده است. به‌نظر می‌رسد تاریخ بشر وارد مرحله جدیدی شده است. قطار بزرگ و پُر سر و صدای جهانی‌شدن که با خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا با مشکل مواجه شده بود با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رسماً متوقف شد گرچه به باور بسیاری این رویدادها نشانه‌های بیماری ریشه‌دارتری هستند. بریتانیا و آمریکا به‌عنوان رهبران نظری و عملیِ پدیده‌ امیدبخشِ جهانی‌شدنِ اقتصاد و سیاست، در کمال ناباوری خود از آن خارج شدند. ترکیبِ عجیب پوپولیسم و محافظه‌کاری کار خود را کرده و جهانیان آغاز دوران جدیدی را تجربه می‌کنند که متاسفانه افق‌های روشن و زیبایی ندارد. ظاهراً کشورهایی که به امید دستیابی به مواهب هضم‌شدن در دهکده‌ جهانی، همه چیز خود را رها کرده بودند کم‌کم به حال خود رها می‌شوند و باید نااُمید و سرخورده بازگردند، البته اگر راهی برای بازگشت و جایی برای آغاز مجدد مانده باشد. عصر هرکس برای خود آغاز شده است.
چیزی که مسلم است این است که در داخل خود آمریکا هم بسیاری نگران سیاست‌های ترامپ هستند، با همه اینها باید منتظر ماند و دید که سرانجام این چالش‌ها چه خواهد شد، آیا نژادپرستی در آمریکا بیشتر خواهد شد، آیا آمریکا با کره‌شمالی وارد جنگ خواهد شد؟! بدیهی است جواب این سوالات نیاز به گذر زمان دارد، اما چیزی که مشهود است این است که آمریکا با چالش‌های زیادی روبه‌رو است چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین‌الملل...