امیرحسین ذاکری روزنامه نگار

دنیای رسانه دنیای شایعه و خبرهای ریزو درشت و راست و دروغ است. لذا گاهی باید دنیای خبر را بازارچه شایعه دانست . فی‌المثل در بازارچه شایعه نقل است:
شایعه کردند در برنامه نود از قول وزیر پیشنهادی ورزش گفته شده هدف اصلی کشاندن بانوان به ورزشگاههاست در حالی که وزیر پیشنهادی اگر چنین گوید نوعی
خود زنی کرده!
یا شایع کردند وزیر کشور گفته :‌.به چه سختی مدیران و فرمانداران و ... را تغییردادیم اینها از جایشان تکان نمی خوردند وقتی هم که از صندلی های مقام شان بلندشان کردیم پیغام دادند:" بد می بینی"! در حالی که وزیر کشور گفته: ما در دولت یازدهم ۳۱ استاندار و ۴۳۰ فرماندار را تغییر دادیم که البته این موضوع با سختی و مشکلات زیادی همراه بود و نقل این حرفها و زور و تهدید، کذب محض است.


شایعه کردند رحمانی فضلی در ارتباط با شایعه شبهه فشار برخی دولتمردان برای انتخاب استانداران و فرمانداران گفته:. باید تصریح کنم کابینه دولت و تصدی های دولتی مثل کابین مترو می ماند بالاخره ازدحام، شلوغی و فشار وجود دارد که باید تحمل کرد. اما وی گفته : من فقط گفتم آنچه که تحت عنوان فشار مطرح است، قابل قبول نیست. مترو، کابین و ازدحام چه صیغه ای است.
شایعه شده رئیس جمهور در روز جلسه معرفی وزرای کابینه به طنز به نمایندگان گفته: بیست سال بر صندلی نمایندگی و در جای امروز آنان نشسته‌ ام می دانم به که باید رای داد به کدام وزیر نباید رای داد. باباجان! من خودم اینکاره‌ام. که موجبات خنده حضار جلسه علنی را فراهم آورد.یکی از نمایندگان هم به طنز می گوید:
" داداش! مجلس مال خودته"!! که با خنده حضار همراه می شود.. یکی از اعضای یک فراکسیون مخالف دولت هم بلند می شود به طنز می گوید: نخیر. شش دونگ مال خودش نیست مگه ما بوق باشیم! همه خندیدند.
یا شایع شده دکتر روحانی زمانی در معرفی کابینه وقتی ، چند جمله‌ای درباره رزومه کاری علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار اظهار داشت اما رئیس مجلس به رئیس‌جمهور اعلام می کند وزیر پیشنهادی در جلسه علنی حضور ندارد. روحانی به وی با لحنی طنزآلود می گوید: باشد غیابی از وی دفاع می کنیم . من حقوقدانم و وکیل وزرای خود هستم .که جو طنز آمیزی در مجلس مهیا می شود.
این شایعه نیست :سکینه خانم در توئیت خود در جمله ای ابهام آمیز نوشته:" چه کنیم با این مسئولین طناز که اشک ما را از خنده در آوردند ایشان طنز و مطایبه کنند ما تخم مرغ طلایی بخریم شانه ای سیزده هزار تومان!