عضو جدید شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد:

گروه گردشگری - شهرداری تهران امکانات زیادی برای عرضه صنایع دستی در اختیار دارد اما تا به امروز اهمیت تولیدات هنرمندان آنطور که باید و شاید در این سازمان مورد توجه قرار نگرفته است و برگزاری چند بازارچه پراکنده نتوانسته حق مطلب را ادا کند. اعضای شورای شهر می‌توانند با برنامه‌ریزی و هدایت شهرداری، این صنعت پرسود را رونق ببخشند. در همین رابطه، زهرا نژادبهرام از اعضای تازه شورای شهر تهران از بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی بازدید کرد.
او با تاکید بر تغییر نگاه شورای شهر و شهرداری جدید گفت: «امتیازی که برای میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وجود دارد، این است که آقای نجفی قبلا رییس این سازمان بوده، پس با این سه حوزه آشناست و ارتباط لازم را برقرار می‌کند. از سوی دیگر رویکرد شورای شهر جدید انسان‌محور است، انسان‌محور به این معنی که نمی‌توان باورها و فرهنگ انسان‌ها را نادیده گرفت. پس تلفیقی بین شورای شهر کنونی و شهرداری صورت گرفته که حاصلش حمایت از صنایع‌دستی و دسترسی به درآمد پایدار در راستای حفظ هویت و بازتولید آن در جامعه است.»
به گزارش «جهان‌صنعت» زهرا نژاد‌بهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: «نمایشگاه صنایع‌دستی یک ویژگی خاص دارد و آن هم تنوع رنگ، نشاط و جذابیت است. محصولات صنایع‌دستی با روح انسان ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توان گفت این نمایشگاه نقاشی زندگی است. حس نوستالژی هم دارد و مرا به سال‌های دور می‌برد. در هر کدام از این آثار نقشی از گذشته، حال و آینده می‌بینید و این به خاطر تعلق صنایع‌دستی به همه زمان‌هاست.»
او درباره بیست‌وهشتمین نمایشگاه و تفاوت آن با سال‌های پیش گفت: «به نظر من این نمایشگاه یکی از بهترین نمایشگاه‌هاست و روح سرزندگی در آن هویدا است. البته صنایع‌دستی به قدری متفاوت و متنوع است که خودش تفاوت ایجاد می‌کند. محصولات امسال نمایشگاه با سال گذشته متفاوت به نظر می‌رسد و خلاقیت برخی از آثار شگفت‌انگیزند و این از همه جذاب‌تر است.»


نژادبهرام با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه به صنایع‌دستی بیان کرد: «باید نگاه‌مان را عوض کنیم و صنایع‌دستی را به عنوان یک فرصت شغلی، فرهنگی و بازگشت به هویت ببینیم. در اختیار گذاشتن امکانات، تبلیغات، فعال‌سازی مجامع مختلف نسبت به صنایع‌دستی و ایجاد فرصت‌های مناسب برای ورود آن به زندگی روزانه مردم تنها با این تغییر نگاه ممکن خواهد بود. همان‌طور که سهراب می‌گوید «چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید»، همیشه به صنایع‌دستی به شکل یک وسیله تزئینی نگاه کرده‌ایم در حالی که امروزه آنقدر صنایع‌دستی با برندهای مختلف خارجی وارد بازار شده که همه می‌خواهند از آنها استفاده کنند. فکر می‌کنم باید تغییر نگاه به وجود بیاوریم، این تغییر نگاه تغییر رویکرد ایجاد می‌کند و باعث می‌شود به صنایع‌دستی به عنوان یک فرصت نگاه کنید.»
این عضو شورای شهر در خصوص تغییر رویکرد شهرداری و شورای شهر نسبت به صنایع‌دستی گفت: «باتوجه به اینکه شهر تهران قرار است به منابع پایدار دسترسی پیدا کند باید فرصتی ایجاد شود برای فروش محصولات صنایع‌دستی که فرصت جدیدی برای شهر تهران هم در پی خواهد داشت و از محل این بازار تجاری درآمدهای مناسب عاید شهر تهران شود.»
نژادبهرام ادامه داد: «وقتی اینگونه نگاه کنید دیگر صنایع‌دستی را به دید غیر نمی‌بینید و آن را خودی می‌دانید. ضمن اینکه صنایع‌دستی ویژگی‌های دیگری هم دارد. برای ما که به دنبال فضای اجتماعی و رویکرد انسان‌محور هستیم، صنایع‌دستی فرصت را مهیا می‌کند چراکه صنایع‌دستی بازگشت به هویت و زنده نگه داشتن آن است. نمی‌گویم به گذشته بازگردیم چرا که معتقدم باید رو به آینده حرکت کرد اما صنایع‌دستی آیینه‌ای است که می‌توان با آن گذشته را دید.»
او با تاکید بر اینکه باید از صنایع‌دستی در زندگی روزانه و به‌خصوص فضاهای شهری استفاده کرد، گفت: «استفاده از صنایع‌دستی در محل کار و خانه باعث می‌شود به طور مدام با هویت‌تان در ارتباط باشید. صنایع‌دستی پتانسیل استفاده در فضاهای شهری مثل کتابخانه‌ها، مال‌ها، خانه‌های فرهنگ و... را دارد و باید مورد استفاده قرار بگیرد. ارتباط بین صنایع‌دستی و شهر تهران این امکان را ایجاد می‌کند که هم عایدی‌تان بالا برود و هم نسب به هویت‌تان پایدار بمانید و بارورش کنید. این قابلیت انتشار به سایر شهرهای کشور را هم دارد چراکه تهران الگوی دیگر شهرهاست.»
نژادبهرام تغییر رویکرد شورای شهر و شهرداری جدید نسبت به هرسه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را قطعی دانست و با اشاره به سابقه حضور محمدعلی نجفی، شهردار جدید تهران توضیح داد: «تغییر نگاه شورای شهر و شهرداری جدید از همین حالا قابل مشاهده است. امتیازی که برای میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری وجود دارد این است که آقای نجفی قبلا رییس این سازمان بوده، پس با این سه حوزه آشناست و ارتباط لازم را برقرار می‌کند. از سوی دیگر رویکرد شورای شهر جدید انسان‌محور است، انسان‌محور به این معنی که نمی‌توان باورها و فرهنگ انسان‌ها را نادیده گرفت. پس تلفیقی بین شورای شهر کنونی و شهرداری صورت گرفته که حاصلش حمایت از صنایع‌دستی و دسترسی به درآمد پایدار در راستای حفظ هویت و بازتولید آن در جامعه است.»
سایر اخبار این روزنامه
رییس‌جمهور فرانسه: ازنقض عهد آمریکا تا پایبندی ایران به تعهدات جهش بهای طلا با آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ در دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران و با حضور فعالان اجتماعی بررسی شد؛ پرداخت ١١ هزار میلیارد تومان یارانه عضو جدید شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد: جدال لفظی فدراسیون کشتی و وزارت ورزش بالا گرفت؛ ژن خوب و نامه استخدام! تعیین تکلیف میدان‎های مشترک گاز و نفت در دولت دوازدهم؛ افکار عمومی را جدی بگیرید تاکید بر رونق غیر تورمی تنش‌آفرینی پیونگ‌یانگ ادامه دارد؛ جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و جدید صنعت، معدن و تجارت: مسیرهای پیش رو در اصلاح نظام بانکی رییس‌جمهور فرانسه: جهش بهای طلا با آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ عارف رییس فراکسیون امید در اجلاسیه دوم شد درخواست تیلرسون از رییس کمیته روابط خارجی سنا؛ با برجام چه باید کرد با برجام چه باید کرد با برجام چه باید کرد انتقاد وزیر صنعت از واگذاری‌های غیراصولی؛ تقابل ایران - کره جنوبی در مسیر جام جهانی 2018؛ گوش پیونگ یانگ بدهکار نیست صادرات 17 میلیارد دلاری و واردات 19 میلیارد دلاری در 5 ماهه سال 96؛ کاهش 32 درصدی حمل‌و‌نقل زمینی کشور در دو سال اخیر؛ ادامه نصب «کاشی ماندگار» بر سردر خانه هنرمندان؛ مدیر کل ستاد مبارزه با قاچاق کالا وعده پایان مهر را داد؛ جایزه نمرات خوب آقازاده! از بگم‌بگم تا میگم میگم! آقای روحانی: خصوصی‌سازی در حال احتضار سونامی فساد در اقتصاد ایران محاکمه قاتل آتنا اصلانی به پایان رسید؛ نرخ سود و نعل وارونه مقصران حادثه پلاسکو در گزارش مجلس مشخص شدند؛ گر حکم شود که مست گیرند ابراهیم یزدی، ما و انقلاب نرخ سود و نعل وارونه مصالحه‌جویی؛ تکنیک یا راهبرد مصالحه‌جویی؛ تکنیک یا راهبرد