ادامه نصب «کاشی ماندگار» بر سردر خانه هنرمندان؛

گروه فرهنگ- نصب کاشی‌های ماندگار بر سردر خانه هنرمندان ادامه دارد و این کاشی‌ها به خانه «شاعر تهران»، «مسعود آذرنوش» و «عثمان محمدپرست» رسید.
درتازه‌ترین نصب کاشی‌های ماندگار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر سردر خانه مشاهیر کشور، این کاشی‌ها در خانه محمدعلی سپانلو، شاعر و مترجم، مسعود آذرنوش، پژوهشگر و باستان‌شناس‌ ایران و عثمان محمدپرست استاد موسیقی نوازی در خراسان رضوی نصب شد.
کاشی ماندگار در خانه «شاعر تهران»
روز سه‌شنبه نقشه فرهنگی تهران به خانه‌ شاعر تهران «محمدعلی سپانلو» رسید و «کاشی ماندگار» سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر سردر خانه‌ این شاعر نصب شد تا مقصد گردشگران برای دیدن خانه‌ چهره‌های فرهنگی از این مسیر نیز بگذرد. این کاشی با حضور مهدی اخوت دوست قدیمی و وصی او به‌پاس خدمات این شاعر و معرفی هرچه بهتر او نصب شد.محمدعلی سپانلو شاعر، منتقد ادبی و مترجم معاصر ۲۹ آبان ۱۳۱۹ در تهران متولد شد و در طول عمر ۷۵ ساله خود علاوه بر ترجمه آثار مختلف و سرودن شعر، در چند فیلم سینمایی نیز به ایفای نقش پرداخت.


او در کنار برگردان آثار ادبی، مجموعه‌های شعری از جمله «رگبارها»، «پیاده‌روها»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «تبعید در وطن»، «ساعت امید»، «فیروزه در غبار»، «پاییز در بزرگراه»، و «قایق‌سواری در تهران» را در کارنامه خود دارد. همچنین آثاری از نویسنده‌های مطرح دنیا مثل آلبر کامو و ژان‌ پل سارتر را نیز ترجمه کرده‌ است.با توجه به اینکه «تهران» از اصلی‌ترین عنصرهای شعر محمدعلی سپانلو بود، یکی از لقب‌های او «شاعر تهران» است. او در بسیاری از شعرهایش کم‌وبیش به تهران اشاره‌هایی دارد‌ اما در سه مجموعه «خانم زمان»، «هیکل تاریک» و «قایق‌سواری در تهران» زادگاهش را به‌عنوان محور اصلی شعر و در حد یک اسطوره مطرح می‌کند.
ماندگار بر سردر خانه ‌مسعود آذرنوش‌
با نصب «کاشی ماندگار» سردر خانه‌‌ مسعود آذرنوش، علاوه‌بر ادامه‌ فرهنگ‌سازی برای شناخت و معرفی یکی از باستان‌شناسان بنام کشور، گردشگران فرهنگی تهران می‌توانند این مسیر را نیز در برنامه‌ خود قرار دهند.هرچند تعدادی از ساکنان امروز خانه «ترژر» در خیابان آفریقا مسعود آذرنوش را نمی‌شناسند‌ اما قدیمی‌های این ساختمان ۴۳ ساله‌ که در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی هم یکی از پناهگاه‌های منطقه‌‌ محسوب می‌شد، از او به نیکی یاد می‌کنند، مرد بزرگی که همسایگان یکی، دو سال آخر عمرش او را بیشتر شناختند.
مسعود آذرنوش این روزها در غربت کامل است، غربتی که به نظر می‌رسد به حوزه‌‌ پژوهشی او نیز سرایت کرده؛ بنابراین شاید بتوان از این به بعد غربت زمان نصب کاشی این باستان‌شناس را با معرفی بهتر او دست‌کم به همسایگان خود از بین برد و نشان داد که او چطور در حوزه‌‌ باستان‌شناسی تا قبل از درگذشت خود تلاش کرده است.
او متولد ۱۳۲۴ در کرمانشاه، از استادان و پژوهشگران سرشناس باستان‌شناسی ایران و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد در رشته باستان‌شناسی و تاریخ هنر از دانشگاه تهران بود؛ در سال ۱۳۵۲ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه کالیفرنیا دکترای باستان‌شناسی گرفت.
مسعود آذرنوش پنجشنبه هفتم آذر ۱۳۸۷ بعد از بازگشت از ماموریت شهر همدان در آسانسور منزل خود دار فانی را وداع گفت، شاید به همین دلیل بتوان آذرنوش را یکی از معدود افرادی دانست که در حین کار و در مکانی که امروز کاشی ماندگاری با نام او در این مکان نصب می‌شود، درگذشته است.
این باستان‌شناس در زمان ریاست خود در پژوهشکده باستان‌شناسی تغییرات اساسی انجام داد که باعث پیشرفت و بهبود باستان‌شناسی کشور ایران شد. او برای نسل جوان باستان شناسان امکان ورود به تشکیلات باستان‌شناسی را ایجاد کرد و در کنار حمایت‌های او پژوهش‌های جدیدی به ویژه در زمینه پیش از تاریخ در ایران شکل گرفت.
ایجاد کتابخانه تخصصی در پژوهشکده باستان‌شناسی، حمایت از پژوهش‌های میان‌رشته‌ای و فراهم کردن امکان فعالیت‌های گسترده باستان‌شناسان خارجی در قالب هیات‌های مشترک باستان‌شناسی در ایران از مهم‌ترین اقدامات او بود که علاوه بر نتایج علمی، منجر به آموزش باستان‌شناسان جوان ایرانی شد.
نصب نخستین کاشی ماندگار خراسان‌رضوی در منزل عثمان محمدپرست
نخستین کاشی ماندگار خراسان‌رضوی هم بر سر‌در منزل عثمان محمد پرست نصب شد.
‌محمدرحیم رهنما‌، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی در مراسم نصب کاشی ماندگار بر سر‌در منزل استاد موسیقی نوازی عثمان محمدپرست گفت: «نصب نخستین کاشی ماندگار از ابتکارات سازمان میراث‌فرهنگی است که به‌منظور حفظ افتخارآفرینان سرزمین‌مان فراهم شده است و هدف از این اقدام گرامی‌داشت افراد شاخص در رشته‌های مختلف به‌منظور حفظ میراث ناملموس کشورمان است.»
او اضافه کرد: «غرورآفرینی کشور ما به وجود مشاهیر علمی، فرهنگی و تاریخی است و با نصب کاشی ماندگار یاد این عزیزان را گرامی خواهیم داشت و جایگاه این عزیزان را در سطح مناطق و محلات به عنوان میراث ناملموس حفظ خواهیم کرد.»رهنما ادامه داد: «با همکاری اداره ارشاد اسلامی مشاهیر و هنرمندان را شناسایی و نسبت به بزرگداشت نام و یاد این افراد کاشی ماندگاری را سر‌در منزل آنان نصب خواهیم کرد. در همین راستا استاد عثمان محمد‌پرست دو تار نواز موسیقی مقامی بر‌خاسته از خطه خواف که مدتی در بستر بیماری است به‌عنوان نخستین هنرمند برجسته و افتخارآفرین استان خراسان‌رضوی با نصب کاشی ماندگار بر سر‌در منزلش ماندگار می‌شود.»
او ابراز امیدواری کرد بتوانیم با کمک مسوولان و دیگر نهادهای فرهنگی هنری به معرفی و ثبت میراث ناملموس کشورمان بپردازیم. مشاهیر و هنرمندان ما توانایی معنوی زیادی دارند و در این امر زبانزد هستند و امیدواریم بتوانیم جایگاه و نقش این افراد را در استان خراسان‌رضوی ماندگار کنیم.
‌سعید سرابی‌، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی نیز در ادامه این مراسم گفت: «اتفاق مبارکی است اگرچه نمادین اما شان و جایگاه و منزلت هنرمندان بسیار قابل اهمیت است، استاد عثمان محمدپرست غیر از شخصیت هنری که دارد انسانی فرزانه است که در حرکت‌های اجتماعی نیز همواره حضور دارد و مدارس زیادی در کشور به نگاه بلند این استاد و استفاده از ارزش‌های هنری تبدیل به جریانی اجتماعی شده است.»او اضافه کرد: «ابتکار طرح کاشی ماندگار بسیار ارزشمند است و اینکه این ماندگاری از منزل استاد عثمان محمدپرست آغاز شده است نیز خود ابتکار ارزنده‌ای است، چون استاد افتخار جریان و پایگاه‌های هنری خراسان و میراث‌دار نسل بزرگ موسیقی مقامی خراسان و کشور است.»سرابی در پایان گفت: «هر چند عثمان محمدپرست را در دیگر کشورها به نام عثمان خوافی می‌شناسند اما فرصت خوبی است تا شورای شهر اهتمام ویژه‌ای در این راستا داشته باشند و جریان‌های هنری که داشته‌های فرهنگی شهر ما هستند را حمایت کنند.»استاد عثمان محمد‌پرست، هنرمند دو تار نواز خراسانی که مدتی است در بستر بیماری است نیز گفت: «نود سال سن دارم و از زمانی که به یاد دارم تار می‌زدم پدرم در خواف دامدار بود اما من توانستم از طریق تار و نوازندگی به بسیاری از کشورهای دنیا دعوت شوم.»
او اضافه کرد: «هر چه دارم از لطف و کرم خداوند است وگرنه لیاقت این همه الطاف و بزرگواری را ندارم من خدمتگزار همه مردم ایران‌زمین هستم، امروز صدایم پر از گریه است و از مردم می‌خواهم ما هنرمندان را فراموش نکنند.»استاد عثمان محمدپرست دوتار نواز موسیقی مقامی آثار مطرح و معروفی دارد که مهم‌ترین آنها مقام‌نوایی از اشعار طبیب اصفهانی است و با پنجه هنرمندش از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار اجراهای گوناگونی را آفریده است.
سایر اخبار این روزنامه
رییس‌جمهور فرانسه: ازنقض عهد آمریکا تا پایبندی ایران به تعهدات جهش بهای طلا با آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ در دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران و با حضور فعالان اجتماعی بررسی شد؛ پرداخت ١١ هزار میلیارد تومان یارانه عضو جدید شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد: جدال لفظی فدراسیون کشتی و وزارت ورزش بالا گرفت؛ ژن خوب و نامه استخدام! تعیین تکلیف میدان‎های مشترک گاز و نفت در دولت دوازدهم؛ افکار عمومی را جدی بگیرید تاکید بر رونق غیر تورمی تنش‌آفرینی پیونگ‌یانگ ادامه دارد؛ جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و جدید صنعت، معدن و تجارت: مسیرهای پیش رو در اصلاح نظام بانکی رییس‌جمهور فرانسه: جهش بهای طلا با آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ عارف رییس فراکسیون امید در اجلاسیه دوم شد درخواست تیلرسون از رییس کمیته روابط خارجی سنا؛ با برجام چه باید کرد با برجام چه باید کرد با برجام چه باید کرد انتقاد وزیر صنعت از واگذاری‌های غیراصولی؛ تقابل ایران - کره جنوبی در مسیر جام جهانی 2018؛ گوش پیونگ یانگ بدهکار نیست صادرات 17 میلیارد دلاری و واردات 19 میلیارد دلاری در 5 ماهه سال 96؛ کاهش 32 درصدی حمل‌و‌نقل زمینی کشور در دو سال اخیر؛ ادامه نصب «کاشی ماندگار» بر سردر خانه هنرمندان؛ مدیر کل ستاد مبارزه با قاچاق کالا وعده پایان مهر را داد؛ جایزه نمرات خوب آقازاده! از بگم‌بگم تا میگم میگم! آقای روحانی: خصوصی‌سازی در حال احتضار سونامی فساد در اقتصاد ایران محاکمه قاتل آتنا اصلانی به پایان رسید؛ نرخ سود و نعل وارونه مقصران حادثه پلاسکو در گزارش مجلس مشخص شدند؛ گر حکم شود که مست گیرند ابراهیم یزدی، ما و انقلاب نرخ سود و نعل وارونه مصالحه‌جویی؛ تکنیک یا راهبرد مصالحه‌جویی؛ تکنیک یا راهبرد